recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til projektor-valg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til projektor-valg

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JeppeDahl Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-November-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til projektor-valg
    Sendt: 07-November-2011 kl. 12:10

Hej

Jeg er absolut begynder i dette projekter-stads, men har nogle spørgsmål jeg føler mig mere tryg ved at still eher end i eks. hifi-klubben

Jeg har lige smidt mit (billederørs) fjernsyn ud. Jeg søger derfor efter en erstatning til dette - hvilket jeg havde tænkt mig iform af en projektor. Jeg brugte stort set aldrig mit fjernsyn til at se ... fjernsyn, men kun til at se en dvd i ny og næ. Denne opgave tænkjer jeg at en projektor kan klare.

Jeg tænker lidt på en løsning hvor jeg kan pakke hele projketoren væk i et skab for så at tage den frem når jeg vil se film - er jeg helt galt på den her? kan projektorer ikke klare at blive flyttet på? eller skal jeg vælge en speciel løsning? Af denne årsag er størrelsen også en ret vigtig faktor for mig.

3D vil jeg nok aldrig få brug for - altså ikke noget jeg gider at betale ekstra for.

Om det er 720 eller 1040 opløsning anser jeg for mindre vigtigt (langt de fleste af mine film er alligevel på DVD).

Tilgengæld vil jeg gerne have en projektor med relativ høj lysstyrke. Jeg har ikke noget "biograf-rum" som kan mørklægges, og vil gerne have muligheden for at se film selvom der er en smule lys i stuen. - dette er for mig vigtigere end opløsningen!

Helst ikke for meget larm fra projektoren. men det kommer an på prisforskellen.

Jeg har svært ved at sætte et budget for en projektor. Jeg tror ikke jeg gider at give mere end 15.000kr. for den, men vil egentligt bare gerne have den der har bedst bang/bucks ratio.

Bør jeg overveje brugt?

Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 12:33
* Efter min mening erstatter en projektor ikke et TV. Jeg vil gerne skabe følelsen af noget specielt med en film, og hvis jeg ser nyheder eller andet på 100"+ kan jeg risikere at minimere effekten. Desuden er det ok at kunne se nyheder mv. uden at skulle slukke lyset.

* At tage projektor ud og ind af et skab = belastende og ikke holdbart i længden efter min mening.

* DVD eller SD på projektor = dårligt. Du skal have HD på din projektor. Alternativt meget småt lærred hvis SD eller lang siddeafstand.

* Stillegående projektor og høj lysstyrke = dyrere.

Umiddelbart lyder det som om du er bedre tjent med et 50-65" TV.

Såfremt projektor med meget lys - fx Optoma HD33 den er billig. Ellers Epson's nye budget model den har helt enormt med lys og "relativt" stille.

Redigeret af submaniac - 07-November-2011 kl. 12:33
Til top
Østergaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-December-2008
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 13:06
M.h.t. at sætte projektoren væk, og kun tage den frem når du bruger den, så vil jeg fraråde det. Det skyldes at det kan tage rimelig lang tid at få indstillet projektoren, så den "rammer" lærredet korrekt (dvs. går helt ud til kanten, og rammer 100% ligepå så billedet er fuldstændigt firkantet), og billedet samtidigt er skarpt.

Du gør det helt rigtige ved at spørge her hvor du forhåbentlig får svar fra folk, som har praktisk erfaring. Ved en god forberedelse af en projektoropstilling sparer man mange ærgelser, og hvis man ikke er helt glad for sin projektoropstilling, så bruger man den ikke, og så snyder du dig selv for mange gode oplevelser.

Modsat "submaniac" ovenfor, så mener jeg sagtens du kan få gode filmoplevelser også med DVD på en projektor. Selvfølgelig får man ikke den knivskarpe opløsning, men mindre kan sagtens gøre det (og så er udvalget af film på DVD altså 100 gange større en BD endnu er).
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 14:01
Tak for jeres hurtige svar!

Først - er jeg i tvivl om hvad SD er ? - undskyld jeg spørger dumt.

Ang. HD er det nok en løbende udskiftning - jeg håber på at skifte på et tidspunkt, men pt. er alle mine film på dvd  - og det bliver de ved med at være et stykke tid endnu. Jeg er med på at man opnår bedre opløsning ved HD, og derfor er det da rart om projektoren også kan det - når den tid kommer.
Jeg regner iøvrigt ikke med at komme op i 100" - nok nærmere 76 eller mindre. sideafstand er ca. 3,5 -4 m.

Jeg afskaffede tv'et da jeg ikke syntes jeg gad at bruge plads på det da det så sjældent blev brugt. Jeg har det på samme måde med et fladskærmstv - jeg gider ikke at prioritere pladsen.

Altså er det projektor eller intet - dog kan det være jeg må genoverveje om den kan være fastmonteret.

submaniac jeg kan se at Optoma forhandles af Hifi-klubben, men ved du hvor jeg kan købe Epson? og har du et specifikt modelnr?

Et sidespørgsmål; kan billede overføres trådløst (i tilfredsstillende (DVD) kvalitet)?
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 14:10
Hmm. svaret på sidespørgsmålet er vidst dlna - men det finder jeg næppe indbygget i en projektor (til en rimelig pris)
Til top
JBtv Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Oktober-2008
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 14:22
Hej,

Nu vil jeg ikke fremstå som ekspert, det er jeg bestemt ikke, jeg har heller ikke en projektor (endnu). Men hvis du vil have noget der kan bruges lejlighedsvist til film. Og hvis du har plads til at sætte en hylde oppe under loftet også hænge et lærred på den modsatte væg, så kan man f.eks. købe følgende lærred:

og kombinere med en Epson 3200 projektor:

Så er du for <12K blevet et rimeligt system rigere (78" lærred).

Der er sikkert andre der mener dette ikke er godt nok - det er sikkert rigtigt, men til et begynder projektor setup synes jeg man kommer langt. Derudover er det svage punkt her projektoreren - jeg vil tro lærredet kan holde til mere end 1 projektor, hvis du nu skulle blive grebet af sagen, det er jo set før.

Men det kræver du kan finde plads på væggene til at hænge hylde og lærred.
Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2011
Sted: Hovedstaden
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 14:27
SD=standard definition - HD=High definition
http://www.differencebetween.net/technology/difference-between-sd-and-hd/

Jeg har tit på job kørt med IKKE-fastmonterede projektorer.
JA - det tager lidt tid at indstille den, men ift. hvor lidt du har tænkt dig at bruge den - vil jeg mene at den løsning er perfekt for dig.
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 14:34
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/2942050_-eh-tw5900-epson.html
Det er en lyskanon uden lige. Ikke sikker på hvem der forhandler den i DK faktisk.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu