recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til PSU valg til medieserver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til PSU valg til medieserver

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til PSU valg til medieserver
    Sendt: 03-Februar-2008 kl. 20:53
Jeg har besluttet mig at bygge en medieserver, da jeg mener min stationære computer nok er lidt for dyr at have kørende 24/7.

Jeg har besluttet følgende hardware til svinet:
Bundkort:
Intel Desktop Board D201GLY2:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=420454

Ram:
Kingston ValueRam 1*1GB PC2-5300
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138802

Senere vil jeg udvide med at SATA-controler kort så der bliver plads til flere harddiske.
Så det ender med at jeg kommer til at drive 4-6 harddiske på den.

Så er det I kommer ind i billedet, for kan ikke rigtig regne ud til hvor stor en PSU jeg får brug for.
Har I nogle forslag her?

Regner med at ofre de ca 1000kr på Windows Home Server, da jeg godt kan lide at den har styr på ens Vista baserede computere, hvilket alle her i hjemmet er, plus at jeg vil have muligheden for at alle funktioner kan terminalstyres. Ting som Slimserver og den slags siger mig ikke rigtig noget.
Stil endelig spørgsmål hvis der skulle være noget.
Håber I kan finde på noget.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2008 kl. 21:50

PicoPSU 120W - hvis det er nok - billigste sted jeg har set er her

Der er kun 1 PCI, så hvis du vil bruge den som media server har du både brug for et ordentligt grafikkort, TV kort og så siger du SATA (mener at den nyeste version har 2 SATA porte + 1 IDE)

Problemet med dette Board er at det stadig bruger omkring 30w idle.

Jeg så en test hvor man sammenlignede strømforbruget og performance på dette Intel og et VIA C7

Jeg har været ved at undersøge hardwaren til en NAS, men det kan du læse lidt mere om her

Redigeret af kim.t - 03-Februar-2008 kl. 21:54
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2008 kl. 21:59
Du misforstår spørgsmålet helt. Jeg skriver media SERVER ikke media center. Så nej, jeg skal ikke bruge grafikkort og tvkort. Og ja, ved godt der er 2 SATA porte på den, men det hjælper ikke så meget hvis man har planer om at udvide til 4-6 harddiske. Og 120W ved jeg dog der ikke er nok til det antal harddiske.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2008 kl. 07:27

Testen de lavede var med en 90w PSU og med 1 HDD som de siger bruger 6W (bruger dog lidt mere ifm spinup). Så der skulle være plads til et par ekstra HDD'er.

Tænk også på at Pico PSU har en effektivitet  i nærheden af 96%, hvorimod en alm ATX strømforsyning kun ligger på 70%, så de 120W kan sammenlignes med 170W ATX strømforsyning.

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2008 kl. 14:49
Men hvis jeg fx har en 250W PSU til at ligge (faktisk i rimelig god kvalitet) s� bruger den kun de watt den har bruger for ikke. Den �der vel ikke konstant 250W p� forsyningsnettet vel?

Edit: Altså misforstå mig endelig ikke. Tror på at Pico PSU er et godt produkt, men kan ikke rigtig forsvare overfor mig selv at bruge mere på selve PSU'en, end jeg skal på det øvrige hardware.

Redigeret af Nagash - 04-Februar-2008 kl. 14:51
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2008 kl. 15:28

Hvis du har en strømforsyning liggende er det OK. Fordelen med en PicoPSu er at den ikke støjer, samt at du ikke har et effekttab på 30%.

Den trækker den strøm den skal bruge.

Du skal lige være opmærksom på at Intel bordet ud over selve 20 pins ATX også skal have et 4 pins stik til strøm. Det er ikke alle strømforsyningerne der har det. Det kaldes et P4 stik, men du kan købe et stik af denne type som tager strøm fra en af dine andre strømstik.

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2008 kl. 15:47
Den med P4 stikket lærte jeg for længe siden da jeg købte det første bundkort der krævede det 

Det er jo netop også en af problemerne med PicoPSU.

Tror bare jeg skal lede efter en effektiv 200-250W PSU.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu