|
Hjælp til REW |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||||
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-December-2014 kl. 20:29 |
|||
Jeg prøver lige at oprette min egen tråd om dette i stedet for at stjæle en anden fuldstændig.
Jeg har lige investeret i en behringer eh8000 målemikrofon, og med hjælp fra andre herinde fundet frem til programmet room eq wizzard, men jeg kan absolut ikke finde hoved og hale i noget af det trods adskillelige youtube videoer og læsestof på netter derfor håber jeg nogen kan hjælpe mig, og fremtidige brugere af dette. Første mulige hjælp kunne være hvis der Er der nogen i det midtjyske som måske vil lade mig kigge dem over skulderen når der laves målinger? Jeg har rigtig svært ved lige at finde ud af hvordan og hvorledes jeg skal gribe det hele an. Og syntes ikke rigtig jeg kan finde svar nogen steder på nettet, godt nok er mit engelske ikke det bedste i verden, dette kan selvfølgelig have en betydning. Men syntes ikke rigtig jeg kan finde noget hjælp nogen steder. Problemet består i at jeg ikke ved om jeg gør det rigtigt. For det første, hvordan laver man individuelle målinger af hver højtaler? Er det slavisk kun at have en højttaler sat til sin avr eller? For det andet, hvordan skal jeg tolke de forslag REW giver mig? Foreslår den nu at jeg skal lave gain -10 i 500 hZ skal jeg så bogstavelig talt mindske værdien i EQ på min avr med -10 ved 500 hz ? For det tredje , hvad er en Q værdi, og hvad skal det bruges til? For det fjerde findes der nogle eksterne EQ apparater til ens højttalere? Hvis der gør må det i givet fald give flere justerings muligheder end de muligheder jeg har i min avr hvor indstillingerne spænder fra 63-16000 hz fordelt over mener det er 9 punkter, og mange af de hZ punkter REW beder om justeringer i er slet ikke nogle som fremgår på min avr.. |
||||
![]() |
||||
therazz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Januar-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 529 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Lytter lige med her.
Er mikrofonen ikke en ECM8000 ? Jeg får ingen hits på eh8000 Vh Rasmus. |
||||
![]() |
||||
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
|||
Jo, det var vist auto stavekontrollen på min telefon som lavede numre. Så det er altså en ECM8000
|
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|||
Eksempelvis, ja. Prøv at beskrive dit setup, inkl. hvordan din computer sender lyd ud til anlægget.
Teoretisk set ja, men det lyder ikke som om din AVR kan dét som REW foreslår dig at gøre:
Der er groft sagt to forskellige måder at lave en equalizer på. Det lyder som om du har dét man kalder en grafisk equalizer. Sådan én har nogle fastlåste frekvenser hvor du kan skrue op og ned, og en fastlåst Q som ikke altid er oplyst. Q værdien afgør hvor "bredt" justeringen rammer. Du skal dog være obs på at logikken i Q-værdien er "omvendt", dvs. hvis du har en lav Q-værdi, så rammer justeringen bredt. Det vil sige, hvis du justerer 1 kHz med en lav Q-værdi, så justerer du et bredt område omkring 1 kHz, f.eks. fra 500-1500 Hz. Hvis du har en høj Q-værdi, så justerer du kun et smalt område omkring 1 kHz, f.eks. fra 800-1200 Hz (opdigtede tal for forståelsens skyld, i praksis er det lidt mere kompliceret fordi skalaen er logaritmisk). Med en såkaldt parametrisk equalizer kan du selv vælge hvilken frekvens du vil justere på, og med hvilken Q. Opløsningen kan dog variere fra EQ til EQ. Hvis du kun har en grafisk equalizer i din AVR, så kan du ikke rigtigt bruge de forslag til noget. Så er du henvist til at lave en kvalitativ vurdering ud fra den kurve du ser, og se om du kan forbedre den ved at hive i EQ'en. Mål, justér, mål igen - blev det bedre eller dårligere? Prøv dig frem, det værste der kan ske er at du får noget erfaring i hvordan det virker.
Det gør der, men om du kan bruge dem afhænger af dit setup. En EQ skal sættes ind før effekt-forstærkeren, dvs. har du en integreret receiver, så er din eneste chance at sætte en EQ ind mellem afspiller og receiver, og du kan så kun korrigere dén kilde. Du kan ikke sætte en EQ ind mellem receiver og højttalere (medmindre du har aktive højttalere naturligvis).
|
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|||
Forresten, hvis du vil lege med din 9-bånds equalizer og se hvor langt du kan komme, så ville jeg vælge at tilføre noget smoothing til kurven, gerne ret grov (1/3 oktav eksempelvis), og så bruge eq'en til at "grovjustere". Du kan reelt ikke bruge sådan en equalizer til at angribe specifikke room modes, der skal en parametrisk equalizer til.
Og en tilføjelse mere: Du kan naturligvis altid indsætte en EQ boks mellem receiveren og din subwoofer, hvis det du ønsker at justere ligger i subwooferens arbejdsområde.
|
||||
![]() |
||||
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1153 |
|||
Hej Jacob Jeg kan godt prøve at hjælpe dig med enkelte af dine spørgsmål men lige netop REW har jeg også haft lidt bøvl med at få sat op. Jeg har sådan et XTZ room analyzer kit med software der er meget lig med REW men moget nemmere at bruge men jeg tror at når først du har fået REW op at køre så er det nok bedre.
Om en lille måneds tid skal jeg igang med at køre mine hjemmelavede subwoofers sammen med resten af systemet. Det bliver ved hjælp af målinger, parametrisk EQ og auto EQ. Du er velkommen til at kigge forbi Bramming (hvis du er frisk på turen igen ;-) ) når jeg skal i gang.
Nu ved jeg ikke hvilken form for EQ du har på men hvis du har parametrisk EQ, så kan du koble alle højttalere fra og så teste responsen fra hver højttaler. Og hvis REW foreslår at du skal lave -10 bed 500HZ så vil du på kurven kunne se at der er et peak der som skal sænkes med 10db for at komme nærmere på den target respons den har sat.
Q værdien bestemmer hvor hårdt de -10db skal gå til værks. Altså, hvor stor den af frekvensområdet der skal berøres af de -10db. Her er et eksempel ![]()
Det bedste du kan anskaffe dig er nok en miniDSP til alle kanaler, nu hvor du har måleværktøjet til det. Det vil give dig rigeligt med filtre og mulighed for at EQ præcist som REW anviser. Men hvis du afspiller dine film fra en computer, så er der også Dirac Live som kan give et godt resultat. EDIT: Jeg kan se at Otto kom til inden jeg var færdig og jeg er enig med ham i at det er vigtigt at vi får dit setup på plads.
Redigeret af Berdel - 03-December-2014 kl. 09:52 |
||||
![]() |
||||
|||
før og fremmest tak for dine meget forklarende svar Otto. :)
kom dog aldrig frem til hvordan man lavede individuelle målinger af hver højtaler.
på billed siden har jeg en aldrene infocus in78 projektor, lyd siden er dali concept hele vejen rundt i 7.1 og en avr i form af marantz sr7007 min computer som både fungere som mediecenter og almindelig computer levere lyden via hdmi til avr. det er fra denne computer jeg forsøger at bruge REW. det lyder lidt som om at hvis jeg virkelig skal have noget ud af REW, så skal jeg ud og investere i nyt udstyr. kan forstå på dig (Otto) at min nuværende har store begrænsninger i form af dens indbyggede EQ, men jeg har så gået det sidste stykke tid og leget med tanken om at tilføje nogle inuke 3000 eller 6000 til mit setup, og simpelthen kun benytte min avr som processor, og på den måde ville jeg vel egentlig kunne benytte mig af en ekstern EQ af en eller anden form, jeg faldte selv over minidsp 10x10 og har læst ret godt om den. nogle her inde med erfaringer i denne? kan se i oversigten i REW at den kan modtage målinger og justeringer direkte, så det er vel ret lige til hvis det da fungere? |
||||
DALI Concept CT centerhøjttaler, DALI Concept 8 front, Dali Concept 2 front high, Dali Concept 6 surround, Dali Concept 1 surround back, 2 Dali Concept sub 12, Marantz sr7007, In-focus in78 projektor
|
||||
![]() |
||||
|||
Hej Berdel, det kunne godt tænkes, så langt er der alligevel ikke til Bramming, så det kunne sagtens være jeg ville komme forbi.
jeg har i sidste indlæg beskrevet lidt om mit setup, og om mine fremtidige planer, for som jeg kunne forstå det på Otte's svar, så var det ikke muligt at benytte sig af nogen form for ekstern EQ med mindre man havde aktive højttalere eller slaveforstærkere til at drive sine højttalere. derfor var ideen også fremadrettet at investere i nogle inuke 3000/6000 slaver som så kunne erstatte den del i min avr, sådan at min avr i fremtiden kun vil fungere som processor. imellem inuke og avr vil der så kunne integreres en EQ måske i form af minidsp 10x10
|
||||
![]() |
||||
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1153 |
|||
Du skal være velkommen
Kan du ikke lige specificere hvad det er du gerne vil og hvad problemet er?
Din receiver har audyssey multiXT rumkorrektion - men du er ikke tilfreds med det den gør? REW kan jo bruges til meget andet end at EQ. Måske du skal prøve at flytte rundt på højttalere og evt din sub for at se om du kan få en bedre kurve? Målet ville være at komme i nærheden af noget der ligner denne: ![]() Jeg ved ikke om REW kan spytte lyd ud til en bestemt højttaler. Ellers må du vel bare koble de andre fra bag på receiveren. Og når du bruger din computer som mediacenter så vil det være oplagt at hente en trial af Dirac Live. Husk bare at disable din audyssey :-)
Redigeret af Berdel - 03-December-2014 kl. 10:36 |
||||
![]() |
||||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|||
REW kan spytte lyd i via HDMI fra hvilken højtaler man vil. Det gøres under preference.
edit: bemærk - de står ikke som center . surround etc. Men som hdmi 1-2-3... Redigeret af p.las - 03-December-2014 kl. 11:02 |
||||
![]() |
||||
|||
det vil jeg lige se på når jeg kommer hjem p.las.
Berdel: jeg syntes de høje toner er en smule skingre og anstrengende at høre på, og så kunne jeg godt tænke mig at se hvor tæt på ideal kurven jeg kan komme med så "billigt" et setup som mit er i forhold til mange andres, og så vil jeg i det hele taget godt lære dette, og det er vist lettere at starte på mit pris niveau end fx 500.000 klassen. ved godt det er groft sagt:) hvad er Dirac live?
|
||||
![]() |
||||
|||
Dirac live er et auto EQ der kører på din computer. Der kan du selv lave din target curve, som du vil have den. Virkelig nemt at bruge.
Det koster nogle kroner, men hvis det fikser problemet, så tror jeg at det er billigere end at skulle til at investere i nyt grej.
Jeg har skrevet om mine oplevelser med det i stereo her. Redigeret af Berdel - 03-December-2014 kl. 11:31 |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |