recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til REW
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til REW

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2014 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Hej Berdel, det kunne godt tænkes, så langt er der alligevel ikke til Bramming, så det kunne sagtens være jeg ville komme forbi. 

jeg har i sidste indlæg beskrevet lidt om mit setup, og om mine fremtidige planer, for som jeg kunne forstå det på Otte's svar, så var det ikke muligt at benytte sig af nogen form for ekstern EQ med mindre man havde aktive højttalere eller slaveforstærkere til at drive sine højttalere. derfor var ideen også fremadrettet at investere i nogle inuke 3000/6000 slaver som så kunne erstatte den del i min avr, sådan at min avr i fremtiden kun vil fungere som processor. imellem inuke og avr vil der så kunne integreres en EQ måske i form af minidsp 10x10

Hvis det hele kører fra PC'en, så kan du gøre det i software som Berdel foreslår, eller du kan bruge en MiniDSP NanoAVR HD, som har HDMI ind og ud, og sætte den imellem PC og forstærker. Men det er da mest oplagt at gøre det i software når PC'en er afspiller. Dén del kan jeg dog ikke hjælpe med Smile

Husk dog at lydkvalitet er meget andet end frekvensgang, og uden at det skal holde dig tilbage fra at optimere din lyd, så er sådan noget som en hård diskant ikke noget jeg personligt mener en EQ er et specielt godt redskab til at løse. Og iøvrigt bør du undlade at stole på dine målinger over 5 kHz, sådan helt generelt, medmindre du har 110% styr på målemetoder og mikrofonens egenskaber.

Disclaimer: Jeg er fremover forhandler af MiniDSP, så jeg er ikke en neutral informationskilde Wink

Redigeret af Otto J - 03-December-2014 kl. 12:07
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2014 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Husk dog at lydkvalitet er meget andet end frekvensgang, og uden at det skal holde dig tilbage fra at optimere din lyd, så er sådan noget som en hård diskant ikke noget jeg personligt mener en EQ er et specielt godt redskab til at løse. Og iøvrigt bør du undlade at stole på dine målinger over 5 kHz, sådan helt generelt, medmindre du har 110% styr på målemetoder og mikrofonens egenskaber.

Enig,

Hård diskant kan være fra reflektioner i dit rum eller naturen af din højttalers diskant, der bliver pågående ved høj SPL. 

Forskellen imellem dirac og almindelig auto EQ er at du vil kunne styre kurven 100% og lave kurvens afrul i de høje frekvenser mere stejl. Det går selvfølgelig lidt på bekostning med detaljerne, men du kan få det til at lyde mere behageligt og efter dine referencer uden at skulle ud og handle bedre højttalere.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg er fremover forhandler af MiniDSP

FEDT! Clap
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2014 kl. 12:53
Hvordan virker Dirac så? Fungere det sådan at det så bliver min computer der er eq i opsætningen? Hvad med den eq der er i min avr? Skal den bare sættes til flat, og så skal alt andet slåes fra (audyssey)?

Hvad koster programmet og hvor hentes dette? Syntes ikke jeg kan finde det ved en søgning
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2014 kl. 12:57
Ja, din computer vil EQ alt der kommer ud af den og det skal derfor slås helt fra i din receiver. Måske skal du køre noget direct mode?

Men læs mit indlæg - det svarer på det meste og der er link til programmet. Der er 11 sider du kan hygge dig med Wink

Der er en gratis trial som du kan prøve med i 14 dage. Ellers mener jeg at den fulde ligger på ca 5000kr

Redigeret af Berdel - 03-December-2014 kl. 12:58
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2014 kl. 13:10
Takker Berdel.

Jeg prøver at hente den der trial og ser hvordan det ter sig hos mig og om det er noget jeg vil bruge 5000 på.

Jeg vil dog stadig gerne have noget mere power til biffen i form af noget Slaveforstærker, jeg ved at næste avr skal være en processor, men venter og ser på hvad der kommer med atmos i løbet af i år.

Men er inuke3000/6000 et fint valg ? Og hvorfor er det så billigt at kæbe PA frem for fx marantz effektforstærkere? Er PA noget skrammel til hjemmebio, eller?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2014 kl. 13:12
Forresten, er det min ECM8000 eller den medfølgende målemic til avr som skal bruges sammen med Dirac?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2014 kl. 13:12
Jeg har selv et setup med PC til AVR via HDMI og roder lidt med REW. I første omgang til subwoofer via en dsp1124p.
Jeg vil bare lige gøre opmærksom på at hvis du bitstreamer materialet til din AVR og lader denne stå for dekodningen er leg ikke sikke på at en software EQ som foreslået har nogen effekt da dekodning sker i AVR'en.

Jeg ved ikke om den foreslåede soft-EQ kan pille i bitstreamen for at EQ'e men jeg ville undersøge det inden køb :-)

Mvh BS
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2014 kl. 13:27
Nej, du kan ikke bitstreame med dirac - det bliver ført videre som PCM.

Ja, brug din ECM8000 og indlæs kalibreringsfilen i dirac

Redigeret af Berdel - 03-December-2014 kl. 13:54
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2014 kl. 13:30
og heller ikke med MiniDSP nano...altså ingen bitstream. Nano har to hdmi input. Så du kan ha to kilder på
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2014 kl. 13:44
Hvordan beholder jeg så DTS hd Master og true hd formaterne? Kan det ikke lade sig gøre ?

Ved mit lydkort i min pc understøtter DTS hd Master osv, der står ikke noget om bitstream, men mener xbmc køre bitstream.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2014 kl. 13:50
køre PCM ud af kilden
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2014 kl. 13:51
Det vil stadigvæk være HD formaterne, altså samme bitrate der bliver sendt - de bliver dekodet i din PC frem for i din receiver. Der kommer bare til at stå PCM i dit receiver display frem for f.eks Dolby True HD.

Mange siger at der ikke er hørbar forskel.

Redigeret af Berdel - 03-December-2014 kl. 13:51
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu