recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til stationær gaming computer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til stationær gaming computer

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til stationær gaming computer
    Sendt: 13-Januar-2023 kl. 17:20
Hej Forum

Min søn skal bruge en ny computer. Han spiller fortnite, valorant, gta, minecraft og roblox. 

Pt har han en bærbar der virker fint nok, men der er øjensynligt ikke plads nok til det hele på harddisken, så jeg tænkte han kan bruge den til skolebrug og så få en stationær til det andet. 

Han har skærm og tastatur mm

Jeg har ingen forstand på computere og har ikke lyst til at gå i Elgiganten og Power og få rådgivning der. 

Budget er så billigt som muligt, men gerne noget der holder bare lidt. 

På forhånd tak Smile
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2023 kl. 18:45
Hvad er så billigt som muligt? Wink
Hvad er skærmens opløsning? 1080p, 1440p eller 4K
Jo højere opløsning, jo dyrere PC/grafikkort


Redigeret af jake51 - 13-Januar-2023 kl. 18:53
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2023 kl. 19:30
Skærmen er denne her


Tja, det er jo et godt spørgsmål LOL
Hvor langt kommer man for en 5000-6000kr?

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2023 kl. 20:32
Kig på mm vision.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2023 kl. 21:19
Det har jeg gjort, men de lander meget hurtigt over 7000kr. Håbede lidt på man kunne finde noget lidt billigere…
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2023 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af Glazzy Glazzy skrev:

men der er øjensynligt ikke plads nok til det hele på harddisken


Hvis det kun er det som er problemet, så koster en større harddisk eller endnu bedre en SSD ikke en herregård.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2023 kl. 06:45
Kan man godt skifte harddisk i en bærbar?
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2023 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af Glazzy Glazzy skrev:

Kan man godt skifte harddisk i en bærbar?

Det kan man i langt de fleste af dem - Nogen, der skal man tage et par skruer ud, og så kan man trække disken ud af siden - andre skal man have et lille dæksel af, i bunden - andre igen, der er det hele bundpladen, man afmonterer før der er adgang til disken.

Der ER dog nogle, hvor det er mere bøvlet - hvis ikke helt umuligt at komme til. Alt afhængig af model...

Husk, at diverse dæksler og bundplader sagtens kan sidde godt fast, selv om ALLE skruer er fjernet, så der lige skal rykkes lidt hårdt for at få det åbnet. BEMÆRK!! Vær alligevel lidt forsigtig, når du rykker, så du ikke knækker plastikken!! Det kan for den sags skyld også være støbt aluminium - det er nemmere at komme til at knække...

Hvordan man så gør med Windows?? Der må du henvende dig til klogere hoveder end mig!


Redigeret af mnielsen - 14-Januar-2023 kl. 08:36
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2023 kl. 08:26
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Hvordan man så gør med Windows??


Her kloner man den gamle harddisk over på den nye. På den måde får man alle installerede programmer, indstillinger m.v. med. Der findes flere gratis kloningsprogrammer som er ganske lette at gå til, f.eks. Easeus Disk Copy https://www.easeus.com/disk-copy/clone-resource/free-disk-cloning-software.html.

Flemming


Redigeret af fltk - 14-Januar-2023 kl. 08:35
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2023 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af Glazzy Glazzy skrev:

Skærmen er denne her


Tja, det er jo et godt spørgsmål LOL
Hvor langt kommer man for en 5000-6000kr?


Trist at det ikke er en 1080p skærm, for det optimale for en 1440p med de spil der spilles, er en Geforce 3070 eller tilsvarende AMD.

Kabinet: Inter-Tech IT-3306 Cavy Tårn ATX - 392 kr. (det billigste med RGB[1])
Strømforsyning: Thermaltake SMART RGB PS-SPR-0500NHSAWE-1 Strømforsyning 500Watt - 332 kr.
CPU: AMD Ryzen™ 5 5500 6-Core Processor - Box - 793 kr.
Bundkort: ASRock B550 Phantom Gaming 4 ATX AM4 AMD B550 - 850 kr.
RAM: G.Skill AEGIS DDR4 16GB kit 3200MHz CL16 - 355 kr.
Harddisk: Kingston NV2 PCIe 4.0 NVMe M2 SSD, 1 TB - SSD 465 kr. (OS + produktivitetsprogrammer)
Harddisk2: Patriot SSD Burst Elite 960GB 2.5" SATA-600 - 412 kr. (det er til alle spillene, men kan undværes i første omgang)

Det bliver i alt 3.167 kr. (3.579 kr. med to harddiske) for noget af det mest skrabede jeg hurtigt har kunnet finde (bemærk at nogle tilsvarende dele kan være billigere ved andre online butikker, men jeg gad ikke bruge flere timer på det), som stadig resulterer i en anstændig gaming maskine.

Der mangler så stadig grafikkort og her er du nok nødt til at købe brugt da der ikke er mere end 2.833 kr. at bruge, hvis du skal holde dig inden for budgettet. Det bedste jeg kan finde inden for budgettet er en Gigabyte Radeon RX 6650 XT EAGLE 8G 8GB - 2.638 kr. som dog godt vil kunne trække spillene i 1440p med en framerate på >50. Jeg vil dog anbefale at du overskrider budgettet med 500 kr. og køber et PowerColor Fighter Radeon RX 6700XT 12GB - 3.296 kr., så det varer lidt længere inden der kommer problemer med at trække nyere spil[2].

Som en guide i forhold til hvad du kan forvente af de forskellige grafikkort så brug GPU Benchmarks and Hierarchy 2023: Graphics Cards Ranked, scroll ned til den første oversigt "GPU Benchmarks Ranking 2022", hvor du kan bladre hen til 1440p (bemærk at det er med grafik indstillet til ultra).


[1] Alle ved jo at RGB gør computerne meget bedre til at køre spil på børne-/teenageværelset. Wink
[2] Jeg købte selv et Geforce RTX 3070 sidste år og forventer ikke at udskifte det før tidligst om 3 år og jeg har også en 1440p skærm.
Til top
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2023 kl. 18:30
Tak for svar Smile

Både det med at skifte harddisk på en bærbar og bygge en computer kommer ikke til at ske med mine evner. Har absolut ingen forstand på det. 

Jeg tænker at jeg går lidt over budgettet og finder en ved mm-vison eller lignende, er der nogen steder der er at foretrække frem for andre?
Til top
NIKK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Juni-2015
Sted: Randers SØ
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NIKK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2023 kl. 17:09
Vi købte en gamer-computer ved Fønix computer til vores søn. Vi fik rigtig god vejledning og følte os forstået i forhold til behov og pris. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu