recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til surround

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2009 kl. 22:07

Du skrev:  en digital udgang på tv. Er det ikke en Coax, så er det en Toslink. Ellers anvendes en RCA forbindelse..

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
kajh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-April-2009
Sted: Denmark
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2009 kl. 22:11
Jeg ved ikke hvad coax og toslink er men kan jeg forbinde digital out/optical fra tv til digital in på reciever.  med et kabel som hedder?
Til top
Louring Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-April-2006
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 09:30
Hej

Efter hvad jeg umiddelbart kan finde ud af så kan du fint bruge den optiske udgang på fjernsynet og koble den til den optiske indgang på forstærkeren. Til det skal du bruge et optisk digitalkabel (det er det navn jeg kender det under - mener det er det samme som Toslink).

Så vidt jeg ved har du også phono udgange på dit fjernsyn (også kendt som RCA). Jeg vil gå ud fra at du har phono-indgange på forstærkeren (typisk hvid og rød).

Umiddelbart vil et optisk kabel være at foretrække, men hvis du har et phono kabel liggende så har du da mulighed for at få lidt lyd i påsken.

/Louring
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 09:34

Oprindeligt skrevet af Louring Louring skrev:

Hej

Efter hvad jeg umiddelbart kan finde ud af så kan du fint bruge den optiske udgang på fjernsynet og koble den til den optiske indgang på forstærkeren. Til det skal du bruge et optisk digitalkabel (det er det navn jeg kender det under - mener det er det samme som Toslink).

Så vidt jeg ved har du også phono udgange på dit fjernsyn (også kendt som RCA). Jeg vil gå ud fra at du har phono-indgange på forstærkeren (typisk hvid og rød).

Umiddelbart vil et optisk kabel være at foretrække, men hvis du har et phono kabel liggende så har du da mulighed for at få lidt lyd i påsken.

/Louring

ER optisk bedre den vej ?     

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
kajh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-April-2009
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 09:38

Hej Louring.

Det lyder godt og mange tak for dit input.

VH kajh

Til top
Louring Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Hej

/Louring

Det kan sagtens være at jeg har misforstået noget .
Men umiddelbart ser jeg en fordel i at få overført lydsignalet digitalt til min forstærker, i hvert fald hvis mit tv-signal også er digitalt.

Men lad mig endelig vide hvis jeg tager fejl, jeg er mere end villig til at lære .

/Louring

Redigeret af Louring - 09-April-2009 kl. 09:46
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 11:53

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Hej

/Louring

Det kan sagtens være at jeg har misforstået noget .
Men umiddelbart ser jeg en fordel i at få overført lydsignalet digitalt til min forstærker, i hvert fald hvis mit tv-signal også er digitalt.

Men lad mig endelig vide hvis jeg tager fejl, jeg er mere end villig til at lære .

/Louring

Jeg vil også gerne lære, så det var er spørgsmål fra min side

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Louring Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 14:49
Okay så lad mig uddybe det lidt. Lad mig starte med at sige at jeg selv lever med et analogt tv-signal, som bliver sendt videre til forstærkeren med et phono-kabel.

Men som jeg har forstået det, så er det muligt at få Dolby Digital 5.1 via DVB-T, som man så via det optiske kabel kan sende direkte videre til forstærkeren som står for at dekode det.

Med et phono kabel kan jeg sende et analogt stereosignal (som hvis det er encodet som Dolby Surround, rent faktisk godt kan give surround lyd, bare ikke i nær samme kvalitet som Dolby Digital 5.1).

Som altid afhænger det at hvilket signal man står med på input siden, og da jeg som sagt kun har et analogt tv-signal, så har jeg valgt at nøjes med et phono-kabel. Fra min BD-afspiller til min forstærker har jeg valgt at bruge et optisk.

/Louring

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 14:54

Men som jeg har forstået det, så er det muligt at få Dolby Digital 5.1 via DVB-T, som man så via det optiske kabel kan sende direkte videre til forstærkeren som står for at dekode det.

Det er muligt ja, men det anvendes ikke. I alt fald ikke for nuværende.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 16:02

Nej det er ikke muligt! TV2 sendte tidligere et AC3 2.0 signal. Det blev sløjfet i sidste måned ved omlægningen af DTT nettet.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 16:04

Jo det er muligt rent teknisk, men som skrevet, så anvendes det ikke.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2009 kl. 16:11

Ordkløveri 

Alt er jo muligt, men det har aldrig været i anvendelse. Derfor NEJ det er IKKE muligt at overføre et DD signal fra TVet til forstærkeren, selvom der bruges digital forbindelse.

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu