Carser skrev:
Her:

|
Højttalerne er nu købt (Dantax Pipeline + Pipeline Sub til 7.000) og står nu hvor de skal og venter på at recieveren kommer (er bestilt over nettet, skulle komme midt i ugen der kommer). Kabler er også købt.
Recieveren (Pioneer VSX-516-S til kr. 2800) har mulighed for 6.1-lyd. Som man kan se på tegingen ovenfor, er de 2 baghøjttalere placeret mere til siden (ja faktisk foran) lyttepos. end til siden for, tænker jeg at man kan "redde" noget bag-lyd ved at købe en bag-center (surround-back) højttaler og stille imellem de 2 sofaer? Der står et hjørnebord, men umiddelbart bag det.
Der er jo meget langt imellem de 2 baghøjttalere og de er ikke rigtig bag en, så evt. den tredje kunne "samle" lyden bagom en?
Spørgsmålet er bare om man får den alt for tæt på en? Typisk sidder vi jo i hver vores sofa..men ind mod "hjørnet"
Jeg får altid vrøvlet lavet mine indlæg meget lange, men her er spørgmålene:
1) Ville det ikke være en god ide at anskaffe en surround-center, når nu vores baghøjttalere står så langt far hinanden og desuden er nærmere TV end lyttepos?
2) Hvis der skal en bag-center i opstillingen, går det så at den er så tæt på os?
3) Jeg har læst samtlige tråde igennem her og på hifi4all omkring 6.1 og der er blandede udmeldinger omkring valget af bag-center. A) man bør benytte en højttaler der er præcis magen til de 2 andre baghøjttalere, da lyden derved er meget ens. B) Benytte en center-højttaler (magen til den ved TV). C) Anskaffe en bi-pol sattelit, der spreder lyden bedre. (til gengæld skal jeg så have fat i et helt andet fabrikat end det sæt jeg nu har købt).
Håber i vil læse og svare på mine spørgsmål selvom jeg vrøvler så meget