|
Hjælp til switch og NAS ved ombygning |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Basknudsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1341 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 28-Marts-2014 kl. 18:17 |
Hej
Jeg skal til at have bygget om i mit hus, og vil i den forbindelse gerne have en switch så jeg kan tilgå min NAS fra alle rum. Hvor mange internet udtag burde jeg have i hvert rum? Jeg har et hus med stue, 4 værelser, badeværelse, køkken og bryggers, jeg tænker dig at det måske er ligemeget med internet i bryggers og badeværelse. På forhånd tak. |
|
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
|
![]() |
|
Cham ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 18-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 18 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Synes det du spørger om giver lidt sig selv.
Du skal have de antal udtag du har brug for... Fx i Stue: TV: 1 data udtag Mediecenter: 1 dataudtag WIFI_: 1 dataudtag så der skal du bruge 3 kabler som går ud til det sted hvor du vil have switch placeret. eller misforstår jeg spørgsmålet?
|
|
![]() |
|
Basknudsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1341 |
Jeg synes ikke helt det giver sig selv. Jeg har pt kun en Youseeboks der bruger net ved mit tv nu. Men på sigt skal evt. smart-tv, mediecenter, surroundreceiver og lign. have.
Er to til hvert værelse fint? Hvad gør jeg ved switchen når alle rum skal kunne tilgå NAS og have internet, tænker på hvordan det samles. |
|
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
NAS'en skal tilsluttes direkte til din router. Resten kan jo i princippet være trådløst. Hvis NAS'en er tilsluttet routeren så er det jo den der sørger for adgangen til den.
Men du behøver jo ikke have flere end 1 kabel i hvert rum, da du bare kan smide i switch på i rummer hvis du har brug for flere kabler.
|
|
![]() |
|
![]() |
|
AarhusBruger ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-September-2009 Status: Offline Point: 118 |
Jeg ville placerer 2 udtag i hvert værelse og 4 i stuen.
Da vi byggede om placerede jeg 2 udtag i hvert værelse og 2 i stuen. Det fungerer helt perfekt i værelserne, men i stuen kunne jeg godt have brugt et par udtag mere. Selvfølgelig kan man sætte en switch på som der bliver sagt, men det koster både ekstra plads og ekstra strøm i forhold til bare at trække to ekstra ledninger når nu man er i gang :-)
|
|
![]() |
|
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
Du kan ikke forlade dig på WIFI - især ikke hvis du vil streame film. Gå ikke ned på antallet af stik! Et twisted pair kabel kan bruges til stort set hvad som helst (men køb minimum CAT6), så du kan næsten ikke få for mange. Det er jo ikke sikkert at det er data du vil køre igennem kablerne. Jeg bruger mine til antennesignalet også...
Alle mine rum har mindst 2 RJ45 udtag (Ahh, ok badeværelserne har ikke). I stuen har jeg to på hver væg, så der altid er mulighed for at trække noget fra bryggers til alle vægge uanset hvad jeg vil have derhen. Redigeret af Torben Rasmussen - 28-Marts-2014 kl. 20:14 |
|
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|
![]() |
|
Cham ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 18-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 18 |
Ok følger dig. for at starte et sted. Der hvor dit internet kommer ind, den første boks du møder er et modem/router (går ud fra du har internet gennem Yousee) I denne boks er der flere udgange sikkert en 4 stykker. for at forøge kapaciteten og få flere tilslutninger kan man sætte en switch ind derefter. I denne switch tilkobler du alle kablerne (som en anbefalede, at bare lave få udtag og sætte en lille switch ind, hvis du mangler. Her mener jeg at dette kun skal ses som en nødløsning. Det vil forringe dit netværk derudover har du bare endnu en ting der kan være en fejlkilde og som tager strøm). Jeg vil dog holde fat i at det er meget forskelligt hvor mange kabler man har brug for, mine forældre bruger kun 2 PDS i deres stue, jeg har 5. Måden du samler det på et for det første at trække kabel fra de steder du har brug for netværk til stedet hvor switch er placeret. Man afslutter dem typisk i dataudtag de fås i både FUGA og OPUS. så er det både pænt afsluttet og du har mulighed for selv at tilslutte kablerne senere. Kablerne ved switch kan man sætte en Modular Plug på (Han-stik) så kan du spare lidt kroner og sætte dem direkte i switchen. NB! husk det skal være et stivledet PDS kabel når du bruger det som installations-kabel og ikke det multiledede som man normalt ser i de kabler der følger med diverse udstyr. Håber det hjælper dig lidt på vej |
|
![]() |
|
Glemte lige...
Normalt laver jeg et kombi-udtag i hvert rum, som består af et antennekabel og 2 PDS stik i samme udtag. Det sparer plads, man skal dog huske at der skal 2x rør til væg-dåsen. |
|
![]() |
|
zulfo ![]() Moderator gruppe ![]() ![]() Branchemedlem Oprettet: 05-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3701 |
Jeg bor i et rækkehus med 2 stik i hvert rum, også i stuen. I stuen har jeg klart et (stort) brug for flere stik, det har jeg så løst med en 5 ports switch i det ene af stikkene så jeg har 6 stik i alt, det "skralder" lige an, som Torben siger er det "farligt" at forlade sig på WIFI.
Kablerne fra hvert af rummene går så ud i et skab der agerer teknikskab, hvor de er samlede i et endnu et switch (eller faktisk har jeg 2 switche og en trådløs router) og så går der et kabel over i min fiber CPE.
|
|
Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414 |
|
![]() |
|
guldhammer ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-Oktober-2010 Sted: Randers Status: Offline Point: 925 |
Har du ikke et centralt sted hvor du kan placere Switchen??
|
|
//Guldhammer
|
|
![]() |
|
thomnico ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Albertslund Status: Offline Point: 494 |
Vi har også lige købt rækkehus og lavede i den forbindelse netstik i alle værelser inkl stue, sammen med TV udtag.
Kort så har jeg under kældertrappen lavet et krydsfelt hvor mit antenne signal fra Yousee bliver forlænget til. Der splittes den så i et filter til henholdvis tv/radio og internet. Dette gjorde at jeg kunne fjerne den grimme boks i stuen hvor signalet fra yousee gik ind. Herefter går signalet til TV i en forstærker som herefter sender ud i en splitter, der sender signalet til hvert værelse. Dvs der er trukket TV/netværk til alle værelser. Internettet ryger over i Yousee router (deaktiveret trådløs), hvorefter det fortsætter over i min egen router ASUS RTN66U. Herefter kører signalet til en 16 ports switch fra Netgear som herefter fordeler signalet ud til de kabler der er trukket til de enkelte rum. Jeg har valgt kun at have 2 netstik i stuen og 1 i hvert værelse. Min logik er 1 til TV og 1 til mediecenter i stuen og 1 på hvert værelse bare så der er trukket (ikke koblet på endnu), resten som bærbar, iphone, ipad mm klares på det trådløse. I kælderen kommer der nok lidt flere, men de er endnu ikke installeret og trukket. Kablerne er CAT5E som er certificeret til 1.000Mbit og skærmet som CAT6 er, så de dækker rigeligt mine behov for nu og evt forventede behov. Til switchen er også koblet min NAS: Synololgy 213J og min netværksprinter. Sidst så sidder min Sonos på min asus router. og slutteligt så er vigtigst af alt for gud skyld sørg for at have nok strømudtag :-) (prøver lige at få et par billeder med til inspiration. ![]() Redigeret af thomnico - 29-Marts-2014 kl. 13:41 |
|
![]() |
|
Hej
Tak for jeres svar. Jeg har et bryggers hvor jeg vil have samlet al elektronik, (tv, NAS, internet osv). |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |