recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til synology ds210j - 2 diske til 1 stor ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til synology ds210j - 2 diske til 1 stor ?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 10:29
jeg har aldrig prøvet at gå baglæns på en diskenhed.

nedenstående er sakset fra hjælpefunktionen (da du kun har 2 diske kan du såvidt jeg læser det kun vælge shr samt basis, men har ikke nærlæst det.. morgenmad Wink):

For at gøre det nemt at dele og styre data på DiskStation har Synology DSM 3 typer diskenheder: SHR-diskenhed, én diskenhed på RAID og flere diskenheder på RAID. SHR er den nemmeste og hurtigste måde at oprette en diskenhed på (eller en diskgruppe); én diskenhed på RAID oprettes direkte ovenpå den/de valgte harddisk(e) med hele dens/deres plads; flere diskenheder på RAID oprettes ovenpå en diskgruppe, der består af flere harddiske, og du kan udvide diskenheden hvis der stadig er ledig plads i diskgruppen.

Nå du opretter en diskenhed/diskgruppe kan du vælge en RAID-type for dem. Der kan tilføjes databeskyttelse på forskellige niveauer i overensstemmelse med den valgte RAID-type når diskenheden/diskgruppen oprettes. Synology DiskStation understøtter følgende RAID-typer:

1. Synology Hybrid RAID* (Hurtig-tilstand): Optimerer plads-allokeringen på diskenheden/diskgruppen når du kombinerer harddiske med forskellige størrelser. Hvis en SHR-diskenhed/diskgruppe er sammensat af 2 eller 3 harddiske, beskyttes dataintegriteten, når en af harddiskene fejler. Hvis en SHR-diskenhed/diskgruppe er sammensat af 4 eller flere harddiske, beskyttes dataintegriteten, når 1 eller 2 af harddiskene fejler.
  2. Basis: Bruger kun en harddisk til at oprette en diskenhed/diskgruppe, som er uden databeskyttelsesmekanisme.
  3. JBOD*: Kombinerer mindst 2 harddiske til at oprette en diskenhed/diskgruppe. Diskenhedens/diskgruppens tilgængelig kapacitet svarer til de totale kapacitet af alle medlemsdiske. JBOD tillader kombinering af harddiske med forskellige størrelser.
  4. RAID 0*: Kombinerer mindst 2 harddiske til at oprette en diskenhed/diskgruppe, som er uden databeskyttelsesmekanisme. Hvis nogen af medlemsdiskene svigter, er dataene på diskenheden/diskgruppen tabt. Diskenhedens/diskgruppens tilgængelig kapacitet svarer til de totale kapacitet af alle medlemsdiske.
  5. RAID 1*: Kombinerer 2 - 4 harddiske til at oprette en diskenhed/diskgruppe. Systemet skriver identiske data til hver harddisk. Dataintegriteten beskyttes når mindst en disk er normal. Diskenhedens/diskgruppens tilgængelig kapacitet svarer til størrelsen af den mindste medlemsdisk.
  6. RAID 5*: Kombinerer mindst 3 harddiske til at oprette en diskenhed/diskgruppe og stripper både data og paritetsoplysninger på tværs af medlemsdiskene. Hvis en af de diskene fejler, kan systemet genopbygges ved hjælp af paritetsoplysningerne på de andre diske, så dataintegritet beskyttes. Den tilgængelige kapacitet af diskenheden/diskenheden = (kapaciteten af den mindste harddisk) X (antallet af harddiske - 1)
  7. RAID 5+Spare*: Kombinerer mindst 4 harddiske til at oprette en diskenhed/diskgruppe. 1 disk bruges som 'hot spare disk', og de resterende til at oprette en RAID 5 diskenhed/diskgruppe. Når en af diskene i RAID 5-diskenheden/diskgruppen fejler, vil 'hot spare disk'en' automatisk bliver tilføjet til RAID 5-diskenheden/diskgruppen for at sikre dataintegritet. Den tilgængelige kapacitet af diskenheden/diskenheden = (kapaciteten af den mindste harddisk) X (antallet af harddiske - 2)
  8. RAID 6*: Kombinerer mindst 4 harddiske til at oprette en diskenhed/diskgruppe og stripper både data og paritetsoplysninger på tværs af medlemsdiskene. Hvis 2 af medlemsdiskene svigter, kan systemet genopbygges ved hjælp af paritetsoplysningerne på de andre diske, så dataintegritet beskyttes. Den tilgængelige kapacitet af diskenheden/diskenheden = (kapaciteten af den mindste harddisk) X (antallet af harddiske - 2)
  9. RAID 10*: Kombinerer mindst 4 harddiske til at oprette en diskenhed/diskgruppe og der kræves et lige antal diske. RAID 10 har samme funktion som RAID 0 og giver databeskyttelse som i RAID 1. Den tilgængelige kapacitet i diskenheden/diskgruppen = (kapaciteten af den mindste harddisk) X (antallet af harddiske / 2)

Bemærk: Diskenhedstyperne med "*" er kun tilgængelige for specifikke modeller, i overensstemmelse med antallet af de installerede harddiske.

Diskenhed

Du kan vælge at oprette forskellige typer diskenheder, alt efter behov.

• SHR-diskenhed: Den oprettes i Hurtig-tilstand og giver den optimale plads-allokering og mulighed for fremtidig udvidelse ved at udskifte eller tilføje harddiske.
  • Enkelt diskenhed på RAID: Den oprettes med al pladsen på de valgte harddiske. Diskenheden oprettes direkte ovenpå harddiskene. Det giver den bedste adgangsydelse.
  • Flere diskenheder på RAID*: De oprettes ovenpå en diskgruppe, der er oprettet af flere harddiske. Du kan oprette mere end en diskenhed i diskgruppen og udvide størrelsen efter behov. Det giver fleksibilitet til dynamisk kapacitetsstyring. Flere diskenheder på RAID kan hjælpe dig med at konfigurere diskpladskvoten til en specifik anvendelse. Hvis du f.eks. vil konfigurere kvoten for downloads til 50 GB, kan du oprette en diskenhed på 50 GB på en diskgruppe og oprette en delt mappe på diskenheden, der kun er til download af filer. Dermed begrænser du pladsen for den delte mappe.

Diskgruppe*

En diskgruppe består af en til flere harddiske, der er kombineret til et RAID-niveau. Denne funktion har følgende fordele:

• Du kan oprette flere diskenheder på en diskgruppe, alt efter behov. Den mindste størrelse for en diskenhed er på 1 GB.
  • Du kan specificere diskenhedens størrelse alt efter behov og nemt udvide den i DSM hvis der stadig er ledig plads i diskgruppen uden at bekymre dig om at skulle stoppe servicerne.

Bemærk: Funktionen er kun tilgængelig i Synology DiskStation med mere end 2 bays.

Du kan bruge al pladsen på de valgte harddiske til at oprette en diskenhed, eller oprette en diskenhed på en eksisterende Diskgruppe. Der kan tilføjes databeskyttelse på forskellige niveauer i overensstemmelse med den valgte RAID-type når diskenheden oprettes. For RAID-typer, understøttet af Synology DiskStation, henvises til Generelt.

Sådan opretter du en diskenhed:

1. Klik på knappen Opret.
  2. Vælg en oprettelsestilstand.
    • Kvik: Dette er den nemmeste måde at oprette en diskenhed på for generelle brugere. Systemet opretter en SHR diskenhed for at opnå optimal balance medlem plads og ydeevne.
    • Tilpasset: Dette er for avancerede brugere, der ønsker at vælge deres egen RAID-type under oprettelse af en diskenhed.
  3. Følg guiden for at fuldføre processen.

Bemærk: Hvis du vil oprette en diskenhed med en bestemt harddisk, men den vises ikke i Guiden til oprettelse af diskenhed, skal du undersøge harddiskens status i fanen Harddiskstyring.

Sådan fjerner du en diskenhed:

1. Vælg den diskenhed, du vil fjerne.
  2. Klik på knappen Fjern, og følg guiden for at fuldføre processen.

Bemærk: Data på diskenheden slettes, når du fjerne diskenheden. Vær forsigtig, når du bruger denne valgmulighed.

Sådan repareres en diskenhed:

Når en diskenhed er i status Degraderet og feltet Forslag i fanen Diskenhed viser linket Reparer systempartitioneringen i blåt, kan du reparere diskenheden ved at klikke på linket. Diskenhedens status skifter tilbage til normal.

Når diskenheden er i status Degraderet og det ikke skyldes svigt af systempartitioneringen, kan du reparere den når RAID-typen er en af følgende: SHR, RAID 1, RAID 5, RAID 5+Spare, RAID 6 og RAID 10. Data på diskenheden bliver konsistent efter reparation. Følg trinnene nedenfor for at aktivere diskenheden:

1. Sluk for din DiskStation. Du kan springe dette trin over hvis din model understøtter hot-swapping.
  2. Fjern den ødelagte harddisk som angivet i diskoplysningsafsnittet på siden, og udskift den med en ny.
  3. Klik på Administrer.
  4. Vælg Reparer.
  5. Følg guiden for at fuldføre processen.
    Bemærk:
  • Den nye harddisks størrelse skal være større eller lig med størrelsen af den mindste disk i diskenheden.
  • Den nye harddisks status skal være "Initialiseret" eller "Ikke-initialiseret".
  • For at kunne reparere en diskenhed, oprettet i en diskgruppe, skal du reparere diskgruppen for at få diskenheden tilbage til normal status. Linket i feltet Forslag i fanen Diskenhed tager dig til fanen Diskgruppe. Følg forslaget for at reparere diskgruppen. Yderligere oplysninger findes i Diskgruppe.

Sådan skifter du RAID-typen for en diskenhed

Du kan ændre RAID-type for en diskenhed hvis der er tilgængelige harddiske på din DiskStation. For indeværende leverer vi følgende RAID-ændringer:

• Basic til RAID 1, RAID 5 eller RAID 5+Spare
  • RAID 1 til RAID 5 eller RAID 5+Spare
  • Tilføj spejldisk til RAID 1
  • RAID 5 til RAID 5+Spare eller RAID 6
  • RAID 5+Spare til RAID 6

Følg nedenstående trin i for at ændre RAID-type for din diskenhed:

1. Vælg den diskenhed, du vil ændre.
  2. Klik på Administrer.
  3. Vælg Skift RAID-typee.
  4. Følg guiden for at fuldføre processen.
    Bemærk:
  • Du kan kun fjerne RAID-type for en diskenhed når den har status Normal. Ellers mistes data. Hvis diskenheden er i status Degraderet skal den først repareres.
  • Hvis du vil ændre RAID-type for en diskenhed, kræves der nok harddiske til den nye RAID-type. Størrelsen af den valgte harddisk skal være større end den mindste disk i diskenheden.
  • Den tilføjede harddisks status skal være "Initialiseret" eller "Ikke-initialiseret".

For at udvide størrelsen af en diskenhed

For flere diskenheder på RAID kan du udvide diskenhedsstørrelsen ved at klikke på knappen Rediger når du vælger diskenheden. For en SHR-diskenhed og en enkelt diskenhed på RAID kan du udvide deres størrelse ved at udskifte eksisterende harddiske med større harddiske eller ved at tilføje harddiske.

Sådan udvider du en diskenhed ved at erstatte eksisterende harddiske med nogle større:

Du kan udvide en diskenhed ved at udskifte eksisterende harddiske med større harddiske i følgende RAID-typer: SHR, RAID 1, RAID 5, RAID 5+Spare og RAID 6. Følg nedenstående trin:

1. Sluk for din DiskStation. Du kan springe dette trin over hvis din model understøtter hot-swapping.
  2. Udskift en harddisk med en større.
  3. Sluk for DiskStation, og reparer diskenheden.
  4. Gentag trin 1 til 3, indtil alle harddiske er udskiftet med større harddiske.
  5. Systemet vil udvide diskenheden automatisk.
    Bemærk:
  • Når du udskifter reservedisken i en RAID 5+Spare diskenhed, ændres RAID-typen til RAID 5. Efter udskiftning af reservedisken i en RAID 5+Spare diskenhed, skal du klikke på Administrer og vælge Skift RAID-type for at ændre RAID-typen tilbage til RAID 5+Spare og vælge den nye reservedisk som den større disk. Du kan derefter udvide RAID 5+Spare diskenheden.
  • Alle services i Lagerstyring standses midlertidigt under udvidelsesprocessen.
  • Du kan kun udvide harddisken, når diskenheden har status Normal. Ellers mistes data. Hvis diskenheden er i status Degraderet skal den først repareres.

Sådan udvides en diskenhed ved at tilføje harddiske:

Denne funktion gælder for RAID-typerne SHR, JBOD, RAID 5, RAID 5+Spare og RAID 6. Sådan gør du:

1. Vælg den diskenhed, du vil udvide.
  2. Klik på Administrer.
  3. Vælg de harddiske, der skal være større i RAID.
  4. Følg guiden for at fuldføre processen.
    Bemærk:
  • Diskenhedens status skal være Normal.
  • For diskenhedstyperne RAID 5, RAID 5+Spare og RAID 6 skal harddiskstørrelsen være større end den mindste disk på diskenheden.
  • Den valgte harddisks status skal være "Initialiseret" eller "Ikke-initialiseret".
Mvh

René
Til top
Imac Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Oktober-2009
Point: 150
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 10:59
< id="application/x-exifeverywhere" ="application/x-exifeverywhere" width="0" height="0">det er dit klip jeg har læst, er ved at tage backup nu...tager nok et par dage .-)
Men skal jeg så sætte dem op som basis enheder eller raid 0 ?

På forhånd tak for dine svar.... :-)
Til top
Imac Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 11:00
< id="application/x-exifeverywhere" ="application/x-exifeverywhere" width="0" height="0">fandt lige ud af at det nok ikke skal være basic, da det kun understøtter 1 disk.
RAID 00≧2Kombination af flere diske til at bygge en enhed, RAID 0 tilbyder striping, hvilket er en proces til opdeling af data i blokke og spredning af datablokke på tværs af flere harddiske men uden sikkerhedsregler.N3 x (mindste harddiskstørrelse)
Til top
Imac Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 11:07
< id="application/x-exifeverywhere" ="application/x-exifeverywhere" width="0" height="0">eller
JBOD20≧2JBOD er en samling harddiske.Summen af alle harddiskstørrelse
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 11:26
ja JBOD er måske nok nærmere den du skal bruge.
i princippet kan du godt bruge basic, du ender så nok bare op med 2 diskenheder af størrelser lig hver enkelt harddisk.
måske er sidstnævnte mest sikkert... hvis du laver en diskenhed af flere diske hvor du akkumulerer størrelsen så du et større samlet enkelt lager.. men hvis bare en af diskene dør, så risikerer du som jeg forstår det altså den samlede data.. hvor kører du dem som 2 diskenheder så risikerer du kun den data der er på den enkelte disk.
du har på den måde mulighed for at spejle vital data (foto dokumenter etc) på 2 diskenheder også fylde film og musik som jo kan genetableres på så de kun fylder 1 sted... det er måske ikke så nemt med 2 diskenheder.. men du skal også være obs på risikoen ved at lave 1 diskenhed uden datasikkerhed... du bør ihvertfald sikre vital data på anden vis
Mvh

René
Til top
Imac Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 11:36
< id="application/x-exifeverywhere" ="application/x-exifeverywhere" width="0" height="0">Datasikkerhed er ikke afgørende, da vital data er på backup på andre diske. Så hvis jeg vil akkumulere de 2x2 tb til 1 stk 4 tb disk , så er det JBOD jeg skal bruge ?....og endnu engang 1000 tak for din hjælp !!
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2011 kl. 11:53
ja.. du kan faktisk vælge mellem jbod og raid 0 forskellen ligger i performance i teoretisk læse og skrivehastighed bør være hurtigst på raid 0 så betyder datasikkerheden ikke noget, så giver raid 0 nok det bedste valg pga bedst teoretisk performance.

jeg er ikke selv så meget inde i det.. men du kan læse mere om det her http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_RAID_levels

JBOD

JBOD, meaning "Just a Bunch Of Drives" is used to refer to two distinct concepts:

• all disks being independently addressed, with no collective properties – each physical disk, with all the logical partitions each may contain, being mapped to a different logical volume: just a bunch of disks.
  • concatenation, where all the physical disks are concatenated and presented as a single disk.

Note that neither concept implies data redundancy. The usage is contentious; in careful usage, JBOD refers to the first (independent disks), as there is no other term to refer to this, while concatenation is referred to by unambiguous terms such as SPAN or BIG. For example, in the context of ZFS, JBOD refers to independent drives.

The host controller of a JBOD setup may also impact how it can be used. A USB or FireWire host connection will address multiple physical drives, but an eSATA connection requires a SATA host controller with Port Multiplier support, or else it will only recognize the first physical disk

Redigeret af rhsin - 02-Oktober-2011 kl. 11:53
Mvh

René
Til top
serano Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Danmark
Point: 331
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 16:25
Jeg hiver lige denne tråd frem igen, da jeg står med et mindre problem/spørgsmål..
Jeg har netop købt mig en 2 TB harddisk, som skal sættes i min DS 209. Jeg har netop opdateret den til den nyeste firmware 3.2..
Mit problem er at jeg har en 1.5 TB harddisk til at sidde i den i forvejen. Jeg vil nu gerne udvide pladsen til 3.5 TB, men den harddisk der sidder i den nu sidder i tray 2. Burde det have nogen betydning at jeg sætter den nye i tray 1? Jeg er lidt bange for at den kunne finde på at slette det der var på min eksisterende harddisk når jeg satte den nye i.
Er der noget problem i det, kan jeg eventuelt bytte om på harddisken uden at de bliver formateret?
Dvs flytte min harddisk fra tray 2 til tray 1 uden at den bliver formateret? Har ikke kunnet læse mig frem til om det har nogen betydning at den sidder i det tray den blev klargjort til?

Jeg har været ved at læse omkring JBOD og basic, men er der nogen risiko for at det data jeg har nu kan forsvinde hvis jeg opretter JBOD? Har ikke de store muligheder for at tage backup :(

Håber der er en der kan hjælpe :)
Samsung 65NU7455
Sonos Playbase + 4xPlay1
Synology
Apple TV4K
PS4
Til top
serano Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 10:44
Er der ingen der har en ide om det jeg har tænkt mig at gøre kan lade sig gøre uden data bliver slettet på den eksisterende ?
Samsung 65NU7455
Sonos Playbase + 4xPlay1
Synology
Apple TV4K
PS4
Til top
Skodman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-August-2006
Sted: Lyngby,Denmark
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 06:45
Jeg mener at ha læst hvis man sætter systemet til JBOD så skal det formatere begge HD.
Da den jo skal samle diskene til én disk.
Så alle dine data vil nok forsvinde.
Og hvis én af dine diske går ned mister du alle dine data på begge diske.Og det er jo fordi den er sat til at være én disk.
Til top
serano Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 15:19
Ok det tyder på jeg skal have gang i Basic så :) Er der nogen risiko for at den begynder at formatere harddisken når jeg sætter den i og tænder for synologyen? Tænker at det kunne være fordi jeg satte den i tray? Men skal jeg ikke selv sætte det igang før der sker noget? for så vil jeg prøve at sidde og rode med det :)
Samsung 65NU7455
Sonos Playbase + 4xPlay1
Synology
Apple TV4K
PS4
Til top
Swingking Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-September-2006
Sted: Denmark
Point: 915
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2011 kl. 10:51
Hej

Jeg har en nas synology 209 med 2 stk 2 tb harddiske i , og jeg er int i alle 4 tb som lager , men vil meget gerne have muligheden for at, spejle vital data (foto dokumenter etc) på 2 diskenheder , hvordan skal jeg så formatere mine 2 diske ? og når det er gjort hvordan kan jeg så Spejle vital data (foto Dokumenter) så det ligger på begge diske ?

Ps . jeg er nybegynder inde for nas server , Ønsker hjælp ang mit problem...
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

ja JBOD er måske nok nærmere den du skal bruge.
i princippet kan du godt bruge basic, du ender så nok bare op med 2 diskenheder af størrelser lig hver enkelt harddisk.
måske er sidstnævnte mest sikkert... hvis du laver en diskenhed af flere diske hvor du akkumulerer størrelsen så du et større samlet enkelt lager.. men hvis bare en af diskene dør, så risikerer du som jeg forstår det altså den samlede data.. hvor kører du dem som 2 diskenheder så risikerer du kun den data der er på den enkelte disk.
du har på den måde mulighed for at spejle vital data (foto dokumenter etc) på 2 diskenheder også fylde film og musik som jo kan genetableres på så de kun fylder 1 sted... det er måske ikke så nemt med 2 diskenheder.. men du skal også være obs på risikoen ved at lave 1 diskenhed uden datasikkerhed... du bør ihvertfald sikre vital data på anden vis
Sony Bravia KD-65X8505C

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu