recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til tv tuner - endnu en tråd om emnet...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til tv tuner - endnu en tråd om emnet...

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Fjeder Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 30-Juli-2011
Sted: 9000 Aalborg
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til tv tuner - endnu en tråd om emnet...
    Sendt: 30-Juli-2011 kl. 22:06
Hey alle
Fed side I har her :D ... har lært noget, men ikke nok :(

Jeg vil i gang med at bygge sådan en fin mediecenter pc ting, eller htpc som I kalder den. Det skal ikke være en helt vild fancy pc, bare en lille en, der lige kan det mest almindelige. Men som jeg har erfaret herinde, behøver de heller ikke være så stærke længere :)

Det jeg er mest i tvivl omkring er hvilken tv-tuner, der vil være det bedste valg, jeg er godt klar over, at valget svarer lidt til "nogen vil have datteren, mens andre helst vil have moderen".

Spørgsmål 1
Som jeg kunne fornemme, er den der hedder noget med "floppy" den mest populære model, men den kan tilsyneladende ikke fås i DK ?? Samt det link jeg fulgte til en tysk forhandler, fortalte ikke helt hvor den skal sidde henne (kan den sidde i både pci eller pci-express?) ??

Lidt snak
Den første tanke jeg havde omkring en mediecenter var med et Asrock kort baseret på AMD's nye fusion arkitektur med en dual core 1,6 ghz cpu og et ati 6310 gfx kort bygget sammen:

På den ville jeg have monteret et Hauppauge win-tv hvr 930c usb tv tuner:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=503850

Som jeg havde en mistanke om, var det ikke så vigtigt med hardwaren for at tage et mpeg4 signal (som jeg har læst mig til), men det er det jo alligevel, for min kravet til tv tuneren er en 2.0 ghz maskine :(

Overvejede alternativt at bruge et pci kort som det herunder:

det er rimeligt populært på edbpriser og kan det jeg forventer af et tvtuner kort og er ikke helt så krævende, men problemet er bare at det bundkort jeg har kig på, kun har en pci-express port og mangler 0,2 ghz :(

Spørgsmål 2
Nogen af jer herinde der har nogen gode ideer til tv tuner kort eller erfaring med andre interessante mærker? Pci-express kort er meget dyre i DK, det er ikke sjov at købe bundkort + cpu til 700,- og skulle give 1100,- for tv tuner :-/

Håber I kan finde rundt i min forklaring, den er vist blevet lidt rodet, haha...
Var det ikke en ide at have anbefalinger omkring tv-tunere som en sticky? Det vil hjælpe mig og mange andre med at finde guldkornene :D

Redigeret af Fjeder - 30-Juli-2011 kl. 22:16
Jeg er stadig noob - bær over med mig :)
Til top
kbking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2008
Sted: Denmark
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 22:30
jeg bruger en hauppauge 930C på en atom 330 ion (1,6 GHz) og det køre fint, så du vil ikke få problemer med at trække en tv tuner på det bund kort. med hensyn til floppy dtv kortet så kræver det en firewire port så hvis du vil køre med det så skal du have fat i et pci-e firewire kort.
med hensyn cable star kortet så kan du ikke bruge det , fordi det er et pci kort og ikke pci express.

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 22:33
Der mangler nogle nødvendige oplysninger?

Hvordan modtager du signalet?

Hvilket mediacenter-software til du satse på?

Se også her:

På Recorder.dk er der en række HTPC eks. også..

Redigeret af avh - 30-Juli-2011 kl. 22:44
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Fjeder Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af kbking kbking skrev:

jeg bruger en hauppauge 930C på en atom 330 ion (1,6 GHz) og det køre fint, så du vil ikke få problemer med at trække en tv tuner på det bund kort. med hensyn til floppy dtv kortet så kræver det en firewire port så hvis du vil køre med det så skal du have fat i et pci-e firewire kort.
med hensyn cable star kortet så kan du ikke bruge det , fordi det er et pci kort og ikke pci express.
åh ?? ok ?? nice, så er det måske ikke så håbløst alligevel :D Med fusion og 930 TongueWink
Ah, jeg vidste der var noget jeg ikke havde set med floppy kortet, DOH.. Confused
Men jeg opdagede også det med cablestar - sådanner noget bras Wink pga min ide ikke virkede med det...
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Der mangler nogle nødvendige oplysninger?
Hvordan modtager du signalet?
Hvilket mediacenter-software til du satse på?

UPS, min fejl, de manglende oplysninger kommer her :) :
Signalet får jeg fra an-tv, altså fællesantenne :)
Regner med at køre med en xbmc på en ubuntu :) Så lærer jeg også noget der og får udvidet min horisont :) .. Fidusen skulle være at bruge xbmc som front-end og noget tvtuner software som back-end.. Og xbmc har jo den fordel at en smart phone som fx Android baseret skulle kunne bruges som remote :P
Jeg er klar over, der er nogen der har problemer med ati grafikkort og ubuntu, men det skulle løses med xvba-video (ifølge her: http://phoronix.com/forums/showthread.php?37030-Praise-for-E-350-and-XvBA).

Så software siden skulle der gerne være helt styr på, og snart er der også styr på hardwaren :D
Sig endelig til hvis I synes jeg mangler noget?? :)
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 23:28

Mediacenter til TV, hvorfor ikke anvende et de gængse programmer, der egnet til formålet? (som Windows 7 mediacenter, Mediaportal og DVBviewer under windows). De to sidste kan anvendes som TV-server...

Som jeg forstår det er XMBC mere eller mindre en player, der kan afspille filer og det kunne f.eks. godt være optaget med DVbviewer eller mediaportal.
De 3 nævnte programmer kan under windows håndtere hardwareaceralation, som er nødvendigt det valgte motherboard.

Disse programmer har også udmærket klienter, hvis det er meget med lyd og video synes jeg f.eks. windows 7 er ganske udmærket til formålet.. 
De andre to kan også være udmærket.. 

Ved at vælge disse programmer behøver man også kun at rode med almindelig windows, og det hele kan sættes forholdsvis let op.
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Fjeder Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 23:39
Jeg har valgt at bruge en Ubuntu løsning med xbmc for at holde prisen nede, samt ubuntu er meget lidt ressource krævende og der findes et hav af software til det. Det er ikke lige så udbredt som windows og software mængden dertil, men der er rigtig meget hjælp at hente blandt linux folket :)

Det er skam ikke nødvendigt med hardware acceleration med det bundkort :)

Oprindeligt skrevet af http://phoronix.com/forums/showthread.php?37030-Praise-for-E-350-and-XvBA http://phoronix.com/forums/showthread.php?37030-Praise-for-E-350-and-XvBA skrev:

I have this HTPC setup with a AMD Fusion in it (E-350) running Archlinux and XBMC. Without hardware acceleration it's possible to play 720p but just barely. With xvba-video (thanx to splitted desktop systems) it works like a charm with just a few percentage cpu usage and tear free playback!

So here i praise you 2 (AMD for XvBA and E-350) and Splitted desktop systems for making a VAAPI backend. It really works well on my HTPC. Thanx a lot and keep up the good work!

Jeg har været ved at kigge hvad den der XvBA dims er for noget, og den hurtige forklaring er, at det er AMD/ATI's svar på directX til linux platformen.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2011 kl. 00:39
XBMC og recording spiller vist ikke helt endnu. Hvis du handler over nettet kan du få en Win7 64bit til rimelige penge, hvis du kan undværre dansk. Jeg har bestilt en engelsk udgave ved softwarebilliger.de til lidt over 500 kr.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
Fjeder Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2011 kl. 01:37
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

XBMC og recording spiller vist ikke helt endnu. Hvis du handler over nettet kan du få en Win7 64bit til rimelige penge, hvis du kan undværre dansk. Jeg har bestilt en engelsk udgave ved softwarebilliger.de til lidt over 500 kr.

Ja ok.. takker for tippet.. men jeg er på SU, så det skal holdes så billigt som muligt, haha.. Har kabinet, psu, HDD og optisk drev, og ellers et mindre hav af usb penne LOL så skal bare have mobo, ram og tv tuner :) .. så kan lave com for under 2K Tongue
Og så har jeg jo lidt at sidde og rode med, når vejret bliver dårligere ;)
Til top
Fjeder Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2011 kl. 12:21
Hov glemmer at diskutere det vigtigste i min tråd... om det er et ok valg af tv tuner jeg har gjort?? Eller om jeg burde finde et alternativ?
Det eneste krav jeg sådan lige umiddelbart har, er at den kan æde det mpeg4 signal som div fællesantenner sender ud? Jeg har an-tv og de er gift med stofa ;)
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2011 kl. 12:50
Tuneren er fin fin - ihvertfald med windows. "Notfast" kører, så vidt jeg ved, med 4 af slagsen, og er rigtig godt tilfreds Smile
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Fjeder Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2011 kl. 13:21
haha, ja ok, det er da et kvalitets stempel Wink
Men navnet antyder jo også den burde køre godt sammen med windåse Tongue haha..
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2011 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Fjeder Fjeder skrev:

Hov glemmer at diskutere det vigtigste i min tråd... om det er et ok valg af tv tuner jeg har gjort?? Eller om jeg burde finde et alternativ?
Det eneste krav jeg sådan lige umiddelbart har, er at den kan æde det mpeg4 signal som div fællesantenner sender ud? Jeg har an-tv og de er gift med stofa ;)

Når du nu snakker om det skal være så billy, så har Bilka jævnligt en USB DVB-C på tilbud til 300 kr, normalpris 500 kr. Men om den dur til noget ved jeg ikke. Andre der har prøvet den?

LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu