recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til valg af 42" fladskærm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til valg af 42" fladskærm

Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2012 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af qpad qpad skrev:

Kan vi konkludere at den bedste 42" skærm til prisen ligenu er panasonic x50e plasma til 2990,- ? 
Er vel afhængig af brugsmønster.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-August-2012
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2012 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Igen vrøvl, dit 21:9 billede er jo netop beskåret/strukket, med forvrængning til følge. Dit billede beskæres i siderne, og strækkes i top og bund.
Hvis 16:9 vises med bjælker i top og bund, finder der ikke beskæring sted. De sorte bjælker, er lige netop lavet til 16:9 ( indkodet i billedet ), for at fastholde korrekt størrelsesforhold. 

Tror det er dig der vrøvler, læg mærke til kanal logoet - 16:9 gir formatforvirring ved film i bredformat, medmindre du vil kalde film i bredformat for film i lavformat LOL

Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 02-December-2012 kl. 20:26
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19818
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2012 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

4:3, 16:9 og 21:9 er formater der er fastlagt tilfældigt - 21:9 skallerer naturligvis formater større end 21:9, der er 10 måder man kan bede skærmen tilpasse inkl. uskalleret - man har valget, det har man ikke på en 16:9.

Det er totalt nyt for mig at man ikke kan skalere billeder op og ned på et 16:9 tv. Det er også nyt for mit 16:9 tv der kan skalere op og ned, jeg vil nu gå ned og fortælle det at det kan det ikke, så må vi jo se om det lystrer......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2012 kl. 20:53
@ Bøje

Uden at jeg kan være helt sikker på at jeg ikke gør mig skyldig i det samme, så vil jeg påpege at du roder rund i begreberne. Specielt lyder som om du helt har misset hvad det vil sige at skalere et billede og hvornår man op eller ned skalerer. TVA udsendes i 720P fra DR. For at få det til at passe i højden på en skærm der har 1080P lodret opløsning skal billedet opskaleres fra 720P til 1080P uanset om det er en 16:9 eller 21:9 skærm, da begge skærme er 1080p lodret.

L of arabia ved jeg ikke hvad er udsendt i, men hvis den f.eks er udsendt i 1080i skal den deinterlaces for at kunne vises på en 1080p skærm, men behøver ikke blive skaleret. Hvis man ikke skalerer den vil der være sorte bjælker for oven og for neden. Dvs den vises u-skaleret på 16:9 skærmen. På 21:9 skærmen skal den udover deinterlacing også opskaleres for at få de sorte bjælker uden for billedet da skærmens lodrette opløsning netop er 1080P. Hvis den er udsendt i 720P skal den opskaleres til 1080p på 16:9 skærmen og 1080P plus "noget mere" for at få de sorte bjælker væk på en 21:9 skærm.

Der er altså ingen af de viste billeder der er ned-skaleret. Alt er enten u-skaleret eller op-skaleret.

Redigeret af tvkartoffel - 02-December-2012 kl. 21:00
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2012 kl. 21:07
tvkartoffel, jeg synes du gør det unødigt kompliceret. Film/billeder sendes idag med diverse komprimeringer, bitrates etc, sikkeret flere omformateringer undervejs i kommunikationsvejen. Dertil kan næsten alt lade sig gøre med et billede i HD. 

Det der tæller er  billedet der bliver præsenteret på skærmen - ikke hvad der er sket i kommunikationsvejen, som vi af gode grunde ikke kan vide.

(Kommunikationsvejen er fra linsen på instruktørens kamera, til billedet vises på skærmen)

Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 02-December-2012 kl. 21:14
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2012 kl. 21:17
ja netop problemet med din skærm, den ændre nemlig på kilden uden du kan ændre det
men ja et tv er ikke bedre end kilden
Der sidder en masse filter på, som phillips synes et korrekt billede skal se ud
hele grunden til de fleste ikke vil købe et phillips tv
men kan se efter en kina producent har overtaget phillips er der begyndt og ske noget
men gælder ikke din skærm 

så der er overhovedet ikke sammenhæng mellem hvad du skriver om korrekt billede og det udstyr du har og som åbenbart er det eneste som fungere i din verden.

Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2012 kl. 21:39
Bøje.

Kompliceret eller ej..

Det nytter ikke at du sætter dig på en ny stol, når du selv går i gang med at diskutere teknik. Du kan ikke bare affeje mig med at det hele er lige gyldigt når du selv lægger op til det. Hvis du ikke vil diskutere teknik, så fint. Det behøver vi ikke. Ellers prøv at forholde dig til det jeg har skrevet til dig. Hvis du blot vil fastholde at 21:9 er godt fordi du synes det er det, så er det også fint, men så har jeg ikke noget at byde på. Jeg er også sikker på at du nok kan finde andre at diskutere dét med.

Redigeret af tvkartoffel - 02-December-2012 kl. 22:15
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 08:12
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Igen vrøvl, dit 21:9 billede er jo netop beskåret/strukket, med forvrængning til følge. Dit billede beskæres i siderne, og strækkes i top og bund.
Hvis 16:9 vises med bjælker i top og bund, finder der ikke beskæring sted. De sorte bjælker, er lige netop lavet til 16:9 ( indkodet i billedet ), for at fastholde korrekt størrelsesforhold. 

Tror det er dig der vrøvler, læg mærke til kanal logoet - 16:9 gir formatforvirring ved film i bredformat, medmindre du vil kalde film i bredformat for film i lavformat LOL
Nu har jeg svært ved at se logoet på de små billeder, men hele logoet ses på 16:9 skærmen. Hvor er det henne på 21:9 skærmen? Er det mon sammen med resten af billedet blevet forstørret, og dermed næsten trukket helt ud af synsfeltet.
Hvilken skærm roder mon så mest ved kildematerialet?  
Formatforvirring?
Det er ikke 16:9 der er skyld i denne forvirring. Ved tv formater er der 2 standarder 4:3 og 16:9, ved et sd signal sendes 4:3 uden indlejret bjælker i siderne af billedet ( 4:3 kan også sendes som et hd signal, her vil der være indlejret bjælker i siderne af billedet ). Disse bjælker indlejres i billedet, da man har besluttet, at et hd signal er lig med 16:9.
Ved et "ægte" hd signal sendes der også i 16:9, men uden de indlejret bjælker i siderne. Scopeformaterne til tv brug, udsendes også i 16:9 ( BD, antenne osv. ) med bjælker i top og bund indlejret i billedet, dette fastholder dermed størrelsesforholdet.
Ingen af de førnævnte formater er lig med 21:9, så jeg ved ikke hvorfor 16:9 i din optik giver formatforvirring. I mine øjne, kan det kun være 21:9 der giver denne forvirring ( formatet findes jo ikke ). 

Redigeret af JeTex - 03-December-2012 kl. 08:36
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 08:34
.

Redigeret af Non-Desperado - 01-August-2013 kl. 13:18
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 12:25
Sidste kommentar -logoet består af et stor hvidt 3-tal og gul tekst neden under - som du kan se ligger nederste del af 3-tallet der hvor billedet ender, dvs selve billedet er ikke ændret, faktisk er det ret præcist.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 14:44
Hvis logoet er delvis forsvundet, så er billedet også gjort højere.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 17:04

Hvis logoet er delvis forsvundet, så er billedet også gjort højere.

BRAVO JeTex, godt set - billedet er både højere og bredere  Thumbs Up
Til top

Besvar Besvar Side  <1 4567>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu