recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til valg af CPU + motherboard
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til valg af CPU + motherboard

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kragster Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til valg af CPU + motherboard
    Sendt: 26-April-2009 kl. 13:14

Hej,

Jeg skal have bygget en ny HTPC i et HFX Classic eller Mini kabinet, der skal være 100% passivt kølet og stå i et hifi-møbel med begrænset lufttilføring.

Dertil skal jeg have valgt en god strømsvag CPU og Motherboard, om det er AMD eller Intel er ikke vigtigt. Resten af komponenterne er på plads.

Krav til CPU:

• Skal kunne afvikle 1080p.
  • Så strømbesparende som muligt.

Krav til motherboard:

• HDCP
  • Onboard gfx der kan afvikle HD materiale og med HDMI udgang
  • 5.1/7.1 digital lyd

Havde kig på en Intel Core 2 Duo 7500T, men synes at Socket 479 begrænser valget af bundkort en del.

Nogen gode forslag?

Mvh
Kragh

Til top
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Januar-2009
Point: 373
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2009 kl. 15:58
Har HFX Classic og har ikke problemer ved TV (onboard ATI HD3200 DVBViewer). Men ved blue-ray bliver processoren tilpas nok belastet til at det bliver et problem når den står i et hifi-møbel. Jeg har monteret en blæser på kabinettets køleplader, som slår til hvis temp. bliver for høj.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2009 kl. 18:17

Oprindeligt skrevet af audio audio skrev:

Har HFX Classic og har ikke problemer ved TV (onboard ATI HD3200 DVBViewer). Men ved blue-ray bliver processoren tilpas nok belastet til at det bliver et problem når den står i et hifi-møbel. Jeg har monteret en blæser på kabinettets køleplader, som slår til hvis temp. bliver for høj.

Jamen helt sikkert en god ide. Hvilket motherboard og hvilken CPU har du i den? Uden de info er det svært at bruge til noget.

Er Gigabyte GA-MA78GM-S2H og en Athlon X2 stadig top of the line eller er der kommet bedre chipsets til HTPC?

Mvh
kragh

Redigeret af kragster - 26-April-2009 kl. 18:19
Til top
Langmack Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-April-2006
Sted: Denmark
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2009 kl. 18:18
Jeg har et Gigabyte GA-MA78GM-S2H og en AMD 4850e CPU monteret i et HFX Mini kabinet.

Det bliver noget varmere end min Core 2 Duo Mobile gjorde, men ligger stadigt på max 50 grader ved fuld belastning.

Redigeret af Langmack - 26-April-2009 kl. 18:18
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage
Beoremote One
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2009 kl. 18:20

Oprindeligt skrevet af Langmack Langmack skrev:

Jeg har et Gigabyte GA-MA78GM-S2H og en AMD 4850e CPU monteret i et HFX Mini kabinet.

Det bliver noget varmere end min Core 2 Duo Mobile gjorde, men ligger stadigt på max 50 grader ved fuld belastning.

Super info, tak! Dvs. det setup egner sig godt. Spørgsmålet er bare om der er kommet noget bedre. Det chipset er vel ved at være et år gammel eller ældre..

Til top
Langmack Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-April-2006
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2009 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af kragster kragster skrev:

Super info, tak! Dvs. det setup egner sig godt. Spørgsmålet er bare om der er kommet noget bedre. Det chipset er vel ved at være et år gammel eller ældre..

Nevertheless så er det ATI Radeon 3200HD noget af det kraftigste der findes som onboard.

Der findes vist en nyere version af samme chipset, og en AMD 5050e koster omtrent det samme som 4850'eren.
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage
Beoremote One
Til top
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Januar-2009
Point: 373
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2009 kl. 19:25

Jamen helt sikkert en god ide. Hvilket motherboard og hvilken CPU har du i den? Uden de info er det svært at bruge til noget.

Det må du undskylde, jeg har et MSI Diva Live mb og en AMD Phenom X4 9350e.

Pointen var bare at det er svært at slippe af med varmen når den står i et møbel. Blæseren på siden sørger for at få skiftet luften lidt ud når det er nødvendigt.

Jeg har testet flere blæsere, og ingen af dem jeg har kunne købe i butikker har været helt egnet. Jeg fandt en på nettet, Scythe S-FLEX SFF21, som er så godt som lydløs.  

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2009 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af audio audio skrev:

Det må du undskylde, jeg har et MSI Diva Live mb og en AMD Phenom X4 9350e.

Pointen var bare at det er svært at slippe af med varmen når den står i et møbel. Blæseren på siden sørger for at få skiftet luften lidt ud når det er nødvendigt.

Jeg har testet flere blæsere, og ingen af dem jeg har kunne købe i butikker har været helt egnet. Jeg fandt en på nettet, Scythe S-FLEX SFF21, som er så godt som lydløs.  

Jamen no problem da, forsøgte bare at hive lidt ekstra info ud af dig :) Den skal stå i et møbel med stoffront, så det er ikke lukket helt af.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2009 kl. 19:32

Der findes vist en nyere version af samme chipset, og en AMD 5050e koster omtrent det samme som 4850'eren.

Er det 790GX du mener? Nogen der har erfaringer med det?

Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1271
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 12:38
Uanset hvad du ender med at vælge, er det et godt råd at underclocke det hele lidt. Så kan du skrue lidt ned for voltage til CPU og NB og spare en håndfuld grader i varme

Min AMD 4850e kan optage 3 DVB-T streams, afspille en 1080p film og lave kaffe uden at få sved på panden, og det er endda ca. 20% underclocket. Eneste køling i kabinettet er en 90 mm blæser på ca. 850 omdrejninger. Jeg bliver nødt til at lyse ned i kabinettet med en lommelygte, for at vide om den drejer rundt
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10625
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 12:56

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Min AMD 4850e kan optage 3 DVB-T streams

Min AMD 4850e kan optage 4 DVB-T streams, men den er heller ikke undervoltet. Den kan dog ikke lave kaffe, da den ikke bliver varm nok.Wink

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
zubzer0 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Juni-2007
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2009 kl. 15:43

Nu vil jeg ikke starte den sædvanlige AMD vs Intel krig, men jeg vil blot anbefale det setup jeg netop selv har anskafet da det efter min mening har rigtig godt performance pr. watt forhold. Nvidias nye Geforce 9400 mGPU er iøvrigt den kraftigste integrerede på markedet pt.

Jeg har købt mig et GIGABYTE GA-E7AUM-DS2H (Geforce 9400, GLAN, 5xSATA, HDMI, Optisk lyd udgang, mATX) samt en Intel E5200 CPU.

Den kan trække alt hvad jeg smider efter den af film uden problemer og hele maskinen bruger lige under 50w idle, 52w ved afspilning af 1080p MKV og 56w ved afspilning af blu-ray. CPU-blæseren har jeg helt koblet fra og temp ligger på omkring 42 idle og 47 ved afspilning af blu-ray hvilket er ganske flot iforhold til at jeg anvender en box-køler og kabinetblæsere kører på laveste hastighed.

Hele mit HTPC setup er følgende:

- Antec Fusion Remote (kabinet m. LCD display og fjernbetjening)
- GIGABYTE GA-E7AUM-DS2H
- Intel  E5200 (2,5Ghz, 2MB cache, FSB 800mhz)
- 2 x 1 GB Gskill PC6400 Ram
- LC-Power Metatron 400 Watt PSU (84% Efficiency)
- LG GGC-H20L Blu-Ray/HD-DVD
- Samsung Spinpoint F1 750Gb

Sharp LC46XD1E
Denon AVR1801
Sagem 81 HD (pubad bras)
DALI 808|SC-7|R1000
HTPC: E6600|2GB RAM|1.1TB HD|X800XT
BioBaren
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu