|
|
Besvar ![]() |
Side <1234 9> |
Forfatter | ||||||||
bjrn_dk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-November-2009 Sted: København Status: Offline Point: 199 |
![]() |
|||||||
Hej bvc Først og fremmest, hvad er det for en strømforsyning (PSU) og 500GB harddisk du har? For lige at se hvordan det står til med din disk ville jeg først defragmentere disken (det kan tage et par timer), og derefter køre test-programmet HD Tune (freeware), som kan hentes her http://www.hdtune.com/files/hdtune_255.exe , og tager 5-10min at køre. Resultatet fra HD Tune kan du så skrive her i tråden. Når du kører ovenstående tests skal du selvfølgelig lukke alle unødvendige programmer der måtte køre, og lade computeren stå indtil den har færdiggjort testen. Hvis disken dog stort set er tom, og du lige har formatteret disken kan du godt undlade at defragmentere disken - men ellers gør det alligevel. Det kan godt være at en ny harddisk ikke koster alverden, men hvis det viser sig at din harddisk ikke fejler noget, eller en evt. fejl kan rettes, så er det lige ~400kr sparet i dit budget som kan bruges bedre andetsteds, specielt godt nu hvor dit budget ikke er helt i den store ende, hvor vi gerne vil have mest muligt ud af pengene. Når du siger "slave" håber jeg ikke du har været nede og rykke rundt på de pins der sidder på harddisken, men du mener blot at den er sat til "alm." med et sata-stik, og du har en anden disk som du bruger som systemdisk? En SSD vil på ingen måde være aktuelt i et budget til 4.000-4.500kr, og vil ikke være sin pris værd i mer-ydelse. |
||||||||
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
|
||||||||
![]() |
||||||||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
![]() |
|||||||
Selvfølgelig vil den være aktuel!
Det er noget vrøvl, at den ikke vil være sin pris værd. Har du overhovedet set hvad OP benytter sin PC til? Videoredigering og billedbehandling. To ting som i dén grad gør at maskinen går ned og benytter swapdisken. Så jo hurtigere disk, desto hurtigere et færdigt stykke arbejde!
Og en SSD-disk betyder langt mere for en PC's (og bærbars) hastighed, end mere RAM/større CPU.
Bundkort: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=p8p&sp=all&pid=4844534 - 1.018,-
Grafikkort: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=808368 - 300,-
Kabinet: http://www.shg.dk/Kabinet/Antec-Three-Hundred-2112945.html - 435,-
Harddisk: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=810590 - 1.173,-
Total: 4.549,-
Hér forudsætter jeg at du stadig benytter din gamle harddisk som D-drev. Og ellers må du jo smide 3 - 400,- for en ny Seagate 500 GB - 1 TB disk.
M.v.h.
|
||||||||
![]() |
||||||||
bvc ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Sted: danmark Status: Offline Point: 22 |
![]() |
|||||||
hej igen
kanon med alt den response, det er bare fedt.
min strømforsyning som jeg har er en enermax infinti 720w
burde den ikke kunne køre evt de forslag som henrik b har forslået.?
Jeg håber det er en ok strømforsyning som jeg har??
Jeg er pt igang med at se om jeg kan få liv i min harddisk igen, men den intel hdd som i skriver om, ser ud til at rykke i forhold til den alm. jeg bruger nu.
Har glemt at skrive at det er vigtigt for mig at få ca 8 usb indgange i min nye pc, da jeg har mange ting koblet til. til tider.
Jeg så tilfældigvis da jeg surfede at amazon.uk sælger cpu og bundkort og ram i en samlet pakke. men er det for farligt at købe sådan et sted?? også selvom man evt kunne spare lidt penge?
mvh bvc
|
||||||||
![]() |
||||||||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
![]() |
|||||||
Jeg har væsentlig mere i min PC, end du har, og også en 700 Watt. Jeg oplever ingen problemer.
Det bundkort jeg linker til, har 12 USB stik, nogle er USB3. Og der er også SATA3 stik på kortet. M.h.t. grafik vil jeg anbefale dig at holde dig til Nvidia, da de har færre problemer med TV-kort og HD afspilning. Det jeg linker til er desuden uden blæser = 0 støj. Jeg har købt en del på Amazon. De er ganske seriøse. M.v.h. |
||||||||
![]() |
||||||||
bvc ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Sted: danmark Status: Offline Point: 22 |
![]() |
|||||||
![]() dette er resutat af min harddisk som jeg har testet med hd tunes. Jeg aner ikke om de tal er gode eller ej. ??????
|
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
|||||||
Der er noget helt galt. Det burde ligge omkring 60 - 80 MB/sec.
M.v.h. |
||||||||
![]() |
||||||||
Treated ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2010 Sted: Horsens Status: Offline Point: 1639 |
![]() |
|||||||
ja den fart der svarer jo til at overføre til et micro sd kort hehe e.lign
|
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
|||||||
Hér er tallene for min interne Seagate 1,5 TB disk:
![]() Og hér fra min eksterne Seagate 1,0 TB disk:
![]() Og så lige hvorfor du skal vælge en SSD-disk som arbejdsdrev:
![]() M.v.h.
|
||||||||
![]() |
||||||||
bjrn_dk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-November-2009 Sted: København Status: Offline Point: 199 |
![]() |
|||||||
En SSD er en komponent der lagrer dine filer, og det er der hvor du henter de filer du skal bruge til senere processering hos CPU - og det gør den ganske hurtigere end traditionelle harddiske. Men hvad nytter det, hvis du ikke har en god CPU, GPU og en god mængde RAM til at behandle de data du får ind? Så er det hele jo komplet lige meget. Når du fx først har sat en masse krævende grafikberegninger og - instruktioner i kø til din GPU (så som når du fx spiller eller komprimerer video), er det komplet lige meget om du har en SSD eller ej - dataoverførslen foregår alligevel kun i den takt din GPU kan regne - det er den der udfører arbejdet, og det data den arbejder med ligger alligevel på RAM'ene. På samme måde når du sidder og encoder/processerer noget fx ved billedbehandling - her er det din CPU der arbejder og er "flaskehalsen". Desuden kræver det også en relativt stabilt ydende PC for at kunne håndtere den store datamængde SSD'en leverer, så igen kan det ikke betale sig at investere "skævt". Men er en SSD så helt unødvendig? Hvad kan den overhovedet så? En SSD er en bestemt en meget spændende komponent, men for den typiske bruger er det en komponent der har vist sig at være stærkt overrated (ifht. prisen), og det er sjældent et sted man vil prioritere pengene først, da eneste mærkbare forskel (igen for den typiske bruger) vil være en markant mindre opstartstid på dit OS, og samt at Word åbner på 1 sekund i stedet for 3 sekunder. En 120Gb SSD ligger i omegnen af 1.500kr, så det er det man skal holde op i mod at spare de 20-30 sekunder på en opstart. Det er dog meget firkantet stillet op, men der hvor du mærker forskellen er ved load-tider. Roder man med større programmer hvor der kan opstå load-tider undervejs (igen ikke at forveksle med encoding-"ventetid" - her er det nemlig CPU'en der er på arbejde), er det netop her SSD'en kan gøre en væsentlig forskel til det bedre, og forkorte load-tiderne markant. Hvis man altså dagligt sidder og venter 5min på at et program får loadet færdigt med plugins mv. og det er et program man bruger flere gange hver dag, kunne man i et sådant tilfælde overveje en SSD - dog med alt tidligere skrevet i mente. Ydelsen fra en SSD skal bestemt ikke undervurderes, det er et meget spændende produkt, men set i forhold til prisen på SSDer i øjeblikket giver det simpelthen ikke nogen mening at prioritere en så dyr komponent i et lower mid-range system, hvor ydelsen per krone, back-for-the-buck om du vil, kan lægges meget meget bedre i et system som skal opfylde bvcs behov.
Behovene er som du rigtigt nævner: "videoredigering (armatør basis) , Scanning og redigering af dias og lidt spil." Videoredigering er primært CPU arbejde (jo flere CPU cores jo bedre) og en god del RAM (helst 8Gb eller mere). Alt efter hvilket program man bruger, kan det også have en betydelig forskel at vælge et grafikkort som understøtter CUDA (kun nvidia-kort), idet grafikkortet så vil kunne gå ind og tage en væsentlig del af arbejdsbyrden fra CPU'en. Dette er dog 100% afhængigt af hvilket program du bruger. Du vil dog uanset hvad få gavn af et grafikkort ved komprimering og dekomprimering. Billedbehandling (2D) er igen primært CPU arbejde og en god del ram (igen helst 8Gb eller mere). "Lidt spil" er hvor et grafikkortet kommer til og har sin betydning, uden det dog behøver at være det helt dyre af slagsen hvis det kun skal være til "lidt". En CPU har ikke her den helt store betydning, det er primært grafikkortet og RAM (4Gb vil være nok). For lige at komme tilbage til kommentaren om swapdisken: Sakset fra en god artikel fra tomshardware.com (http://www.tomshardware.com/reviews/flash-ssd-nand,2741-6.html): "Most people would think that a very fast SSD is suitable to host the system swap file. This is true, but the much better approach is to provide a sufficient amount of main memory in order to avoid swap file activity. Solutions with 8+ GB of RAM and RAM drives to hold the swap file are the more elegant and higher-performing approaches." Så igen, nej en SSD gør ikke at dine processeringer/dit arbejde arbejde bliver gjort hurtigt færdig, det gør en kraftig CPU og en god mængde RAM - det er her beregningerne foregår - ikke i din SSD.
Det er en fornuftig CPU, de nye Sandy Bridge CPU'er rykker gevaldigt til en fornuftig penge, men 4Gb vil jf. ovenstående dog ikke være tilstrækkeligt. Grafikkortet du har valgt er et Nvidia G 210 - her kunne pengene dog prioriteres lidt bedre. Et G210 yder ringere end den indbyggede grafikdel i CPU'en, som sidder i i5-2300'eren (HD Graphics 2000). Hvorfor så ikke gå for et bundkort der baserer sig på H67 og ikke P67, for at kunne udnytte grafikdelen, og tilmed få gavn af Quick Sync? Fx Asus P8H67-M PRO B3 (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=B3&sp=all&pid=4827391) som er 100kr billigere. Så har du i alt sparet 400kr på at fjerne et forældet grafikkort. Men denne grafikløsning vil langt fra være tilfredsstillende hvis man har forhåbninger om bare at spille lidt spil i en acceptabel opløsning. Generelt bærer systemet præg af at der blev presset en dyr komponent som SSD'en ind på stor bekostning af RAM, samt grafikkort, hvilket er ærgerligt Mit forslag ville være: Bundkort: ASUS P8P67 B3 - 1.156kr http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4793408 CPU: Core i5-2400 - 1.319kr http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4606778 RAM: Kinston HyperX Genesis 2x4Gb (PC3-10600CL7) - 908kr http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4669096 Grafikkort: AMD HD5770 - 905kr http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=714866 Kabinet: Antec Three Hundred - 497kr http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=441265 I alt 4.785kr, OBS! denne pris er dog incl. fragt til ALLE varer. Her får du et solidt system med en fantastisk god CPU, tilstrækkeligt mange RAM, et stabilt bundkort, og grafikkort som giver mulighed for at spille et par spil uden det bliver overkill. Hvis det videoredigerings program du bruger kan accelereres vha. CUDA kan et nvidia GTS 250 grafikkort komme på tale i stedet (det yder dog lidt ringere i spil, men kostet tæt på det samme). Og der er intet galt i at bestille delene fra forskellige steder. Du skal ikke vælge komponenter efter hvad du kan få hos en pågældende forhandler, du skal vælge komponenter efter hvad der yder bedst til den bedste penge, og så finde ud af hvor du kan få det. Hvis du køber alle dele samme sted og selv samler computeren vil forhandleren alligevel ikke have noget med dig at gøre før du selv kan finde ud af hvilken komponent der er defekt, i tilfælde af fejl på dit system, og du indsender den fejlramte komponent til dem. De gider ikke spilde tid på at teste hele dit system igennem gratis, når det dig der har samlet den, og kan have været årsag til fejlen. Det er bestemt en mulighed at bestille hardware i udlandet. Personligt er jeg dog mere til handle i Danmark, hvor det er nemmere at sende defekte varer tilbage forhandleren, og hvor jeg generelt føler mig mere sikker. Men det må være er smag og behag. Ang. din disk, så ser den helt gal ud med dine transfer-rates som Henrik B. allerede har været inde på. Jeg ville gå ind i BIOS og tjekke om din disk ved fejl skulle være sat til PIO i stedet for AUTO eller DMA. Jeg ved ikke hvilken BIOS du har, men prøv dig frem indtil du støder på PIO eller DMA et sted. |
||||||||
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
|
||||||||
![]() |
||||||||
Treated ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2010 Sted: Horsens Status: Offline Point: 1639 |
![]() |
|||||||
bjrn_dk det bundkort du linker til skal man nok lige vente lidt med at købe, er det ikke de bundkort hvor der er fejl på sata portene??
|
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
|||||||
![]()
Tjah, nu har jeg bygget PC'er i 15+ år. Alle dage har harddisken været flaksehalsen - også i maskiner med meget RAM. I øjeblikket kører jeg med en i7 CPU og 12 GB RAM. Og stadig mærker jeg dagligt forskel, fra før jeg monterede min SSD. ALT forgår hurtigere - load, installering, generelt arbejde på PC, inkl. de ting bvcs skal benytte sin PC til! Så det handler ikke om "forventninger", men derimod om erfaringer...
Og hvad så når RAM'en er fyldt? Hvilket sker forholdsvis hurtigt, hvis du har en Win7 kørende, et par yderligere programmer, samt sidder og redigerer enten lidt halvstore billeder, eller video for den sags skyld - hvad så? Jo, så benyttes netop harddisken (swap-filen).
Jeg vil påstå at ALLE moderne CPU'er er gode! Vi kan jo vende den om, hvilken maskine tror du giver den bedste ydelse, til bvcs' brug?: 1. i5-2500 CPU (6 MB cache) - 8 GB RAM - 120 GB SSD som primært drev. 2. i7-2600 CPU (8 MB cache) - 8 GB RAM - 1 TB SATA HDD som primært drev. Prisen vil være ca. den samme, for de to ovenstående opstillinger. Jeg ved godt hvilken maskine jeg helst sad og arbejdede på!
Jeg er lodret uenig!
Primært ja, men hvor gør maskinen af de behandlede data, når RAM'en fyldt? Rigtigt, på disken...
Har man planer om at benytte en tv-tuner/Windows Medie Center, ville jeg ikke vælge en AMD-kort, da der har været en del problemer med HD-afspilning fra disse! Desuden mener jeg at det er alt, alt for meget, for et grafikkort til alm. brug, som bvcs skitserer. M.v.h. Redigeret af Henrik B. - 17-Marts-2011 kl. 14:53 |
||||||||
![]() |
||||||||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19834 |
![]() |
|||||||
Accesstid på næsten nul - det virker...... Klaus |
||||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 9> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |