recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til valg af hardware til stationær pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til valg af hardware til stationær pc

Besvar Besvar Side  <12345 9>
Forfatter
Besked
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 17:15
Jeg har nu også samlet computere i en del år efterhånden og jeg må tilstå at jeg er enig med bjrn_dk.

Det giver ingen mening at prioritere ram, processor og særdeles, grafikkort ned for at få penge til en SSD disk. Og jeg synes du vrøvler en smule, Henrik, for det er da korrekt at det ikke giver mening at bruge 1/4 af budgettet på harddisken, når nu man har et rimelig stramt budget. Men har man 10-15.000 til rådighed kan man da fint fodre computeren med mange ssd diske.

En SSD disk tilbyder ganske enkelt søge og loade tider der LANGT overgår det man kan forvente med traditionelle diske, hvilket jo skyldes at der ikke er nogen bevægelige komponenter. En SSD disk er i princippet en stor udvidet usb-pind, der så bare ikke benytter usb-forbindelse.

Det er rigtigt at OS, især Windows har en tendens til hurtigt at fylde rammen ud og derfor benytte swapdisken forholdsvis meget. Men benytter man Photoshop så kører den med sit eget swap system.
Tricket er jo ganske enkelt at fodre computeren med så meget ram som muligt, at den ikke behøver at bruge swapfilen. Jeg ville hellere bruge tussen på extra ram, frem for en ssd disk.

Citér
Hvilken af disse er bedst?
1. i5-2500 CPU (6 MB cache) - 4GB RAM (8 GB RAM) - 120 GB SSD som primært drev og ATI Radeon HD5500.
2. i7-2600 CPU (8 MB cache) - 8 GB RAM - 1 TB SATA HDD som primært drev og ATI Radeon HD5870.

Jeg vil da sige at det i den grad kommer an på hvad man skal lave på de maskiner. Men for at give det lidt mere retfærdighed, så har jeg fjernet 4 GB RAM på SSD maskinen og tilføjet grafikkort.
Til det behov jeg har, hvor jeg dagligt arbejder en del med matematikprogrammer som Maple, benytter computeren til processortunge beregninger, arbejder i Photoshop og spiller en del, ville jeg da helt klart vælge nr. 2.
Hvis jeg derimod flyttede rundt på en masse filer hele tiden, brugte programmer som skulle skrive til og fra disken konstant, uden brug af cache eller lign, så ville jeg nok vælge nr. 1.
Som server ville nr. 1 helt klart være at foretrække, men så ville jeg naturligvis ikke bruge penge på grafikken.

Til at lave 3d modeller, redigere film og videoer (Pinacle Studio el. Adobe Premiere), spille, arbejde med Mat-programmer og andre processortunge beregninger, samt dagens små sysler med skriverier i Word etc. ville jeg stadig vælge nr. 2. Uden tvivl. Hvis jeg så senere fik råd til at investere i en ssd disk, ville jeg gøre det. Men jeg vil personligt nok vente til prisen kommer en anelse længere ned, således at man ikke skal over 1 tusse for at få 200 GB SSD.

Redigeret af mfhansen82 - 17-Marts-2011 kl. 21:53
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 19:18
mfhansen: mener du ikke at du ville vælge nr. 2 :D
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

Selvfølgelig vil den være aktuel!

Det er noget vrøvl, at den ikke vil være sin pris værd.

At bruge en fjerde-del af sit budget på en SSD hænger simpelthen ikke sammen.

LOL Kan du selv høre at det udsagn ikke hænger sammen? Det kommer sandelig helt an på, hvad ens budget er...

Nu er det jo tydeligt specificeret som 4000-4500.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af Treated Treated skrev:

mfhansen: mener du ikke at du ville vælge nr. 2 :D
Hehe.. Til den sidste kommentar, jo...Ups.. Det er hermed rettet. Embarrassed
Mvh
Michael Hansen

------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Zardos Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 03-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 17:23
Ville bare sige at det er en god tråd den her og forhåbentlig er den ikke helt glemt endnu Thumbs Up.
Zardos

Lykkelig ejer af TV: Samsung PS-42P3S
DVD Optager: JVC DR-MH300
Receiver: Yamaha RX-V630RDS
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Jeg har nu også samlet computere i en del år efterhånden og jeg må tilstå at jeg er enig med bjrn_dk.
Flot. Clap
Men det det drejer sig om, er praktisk erfaring med SSD-diske! Har du overhovedet arbejdet med disse, eller er det ligesom i kabeltråden, at du igen taler en masse teori, som du udelukkende har læst dig til!!??

Det giver ingen mening at prioritere ram, processor og særdeles, grafikkort ned for at få penge til en SSD disk. Og jeg synes du vrøvler en smule, Henrik, for det er da korrekt at det ikke giver mening at bruge 1/4 af budgettet på harddisken, når nu man har et rimelig stramt budget. Men har man 10-15.000 til rådighed kan man da fint fodre computeren med mange ssd diske.
Selvfølgelig giver det mening! Det ville være flot at købe den hurtigste CPU/RAM for pengene, for så at smide 300,- for så at købe en middelmådig harddisk. Det ville om noget ødelægge den samlede præstation for systemet. Så er det bedre at have en disk, som gør at CPU og RAM får lov at yde deres maks.! Og faktum er, at det er MEGA let i dag, at "chippe" ens CPU og RAM, til en højere ydelse - specielt på et ASUS bundkort.

En SSD disk tilbyder ganske enkelt søge og loade tider der LANGT overgår det man kan forvente med traditionelle diske, hvilket jo skyldes at der ikke er nogen bevægelige komponenter. En SSD disk er i princippet en stor udvidet usb-pind, der så bare ikke benytter usb-forbindelse.
Netop! Og netop derfor giver det mening i dette setup, at udnytte en SSD's muligheder.

Det er rigtigt at OS, især Windows har en tendens til hurtigt at fylde rammen ud og derfor benytte swapdisken forholdsvis meget. Men benytter man Photoshop så kører den med sit eget swap system.
Tricket er jo ganske enkelt at fodre computeren med så meget ram som muligt, at den ikke behøver at bruge swapfilen. Jeg ville hellere bruge tussen på extra ram, frem for en ssd disk.
Nu er der i dette tilfælde så nok ikke tale om Photoshop...

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 20-Marts-2011 kl. 11:03
Til top
bvc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-Marts-2011
Sted: danmark
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 11:49
hej igen allesammen

det her er da blevet en kanon debat. jeg følger stærkt med fra sidelinjen.
Jeg har været inde og se på de links til hardware som er blevet oplyst,   dog kan jeg ikke se alt, da noget er blevet fjernet fra ´hjemmesiden, som linket refererer til.  Så håber nogen vil smide nogle nye links.
Jeg kan oplyse at jeg bruger adobe premiere elements til video redigering.  et program som ikke er fuldt pro, men alligevel har en del finesser..  og det er HD video som jeg arbejder med, som jo kræver lidt af maskinen, :-)

tak for hjælpen indtil videre
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 12:28
Tjah, jeg har lige sammensat et rigtig fint setup, til dit behov. Dog runder det 4.600,- uden kabinet. Men du kommer selvfølgelig langt med 400 - 500,- til et kabinet. I dette setup vil du få en maskine, som på alle måder kører hurtigt og glidende:

I alt: 4.663,-

M.v.h. 
Til top
bvc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-Marts-2011
Sted: danmark
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 13:45
hej

det ser fint ud med de ting.  men mangler der ikke et grafikkort?? 
hvad med det asus bundkort, de skriver på hjemmesiden at der er problemer med det.  skal man bare vente til maj med at købe det, så man er sikker på det er iorden?
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af bvc bvc skrev:

hej

det ser fint ud med de ting.  men mangler der ikke et grafikkort?? 
hvad med det asus bundkort, de skriver på hjemmesiden at der er problemer med det.  skal man bare vente til maj med at købe det, så man er sikker på det er iorden?

Der er on-board grafik.  Smile
Ja, jeg så godt lige den tekst. Det ser ud som om det er chipsættet som fejler på SATA-300 porten.
Som de skriver, kan man vælge at købe nu, og så få boardet ombyttet U/B, når det er løst, eller man kan vente til der kommer en ny sending boards.

M.v.h.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 13:50
Jeg kan i øvrigt nævne, at jeg selv har et setup som ligner det jeg anbefaler ganske meget. Smile
Og mit brug af PC'en ligger også meget tæt på det du leger med.

M.v.h.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 13:59

Tjah, jeg har lige sammensat et rigtig fint setup, til dit behov. Dog runder det 4.600,- uden kabinet. Men du kommer selvfølgelig langt med 400 - 500,- til et kabinet. I dette setup vil du få en maskine, som på alle måder kører hurtigt og glidende:

I alt: 4.663,-

M.v.h. 

Du har virkelig meget imod teoretisk viden...Confused
Men jo, jeg har siddet og arbejde ved en SSD maskine, iøvrigt med 4 GB ram som min egen og en 2GHz Core 2 Duo maskine. Og ved opstarten af 3DS Max gik det sindsygt stærkt. Men ved renderingen af den animation jeg havde konstrueret, gik det alligevel væsentligt langsommere end min 3 GHz Core 2 Quad. Hvorfor?
Fordi renderingen foregår i CPU'en (Har man FireGL, også i grafikkortet) og ikke i harddisken. Det samme med konverteringen af en film i Pinacle Studio. Selve opstarten og skrivningen til disken går lynende hurtigt, men redering af menu, konvertering af billed og lyd går langsommere.

Du får det til at lyde som om at jeg er meget modstander af SSD diske. Slet ikke. Jeg synes det er et lækkert produkt, omend stadig for dyrt. Jeg så en video på Youtube hvor et par gutter havde samlet et system med 2 Core 2 Quad's og sat 7-8 SSD diske sammen i et raid system. Den ene havde så skrevet et script der skulle starte rundt regnet alle programmer på computeren på en gang. Og det tog noget hen i retning af 10-20 sekunder.

En SSD disk kan helt sikkert forbedre ydeevnen på et i forvejen rigtig godt system. Men den ville ikke kunne løfte et middelmådigt system op i high-end. Derfor mener jeg stadig at man bør prioritere de udregnende komponenter og lynlageret (RAM) først. Så kan man altid senere anskaffe sig en SSD disk senere. Synes du i øvrigt ikke han skal have et grafikkort??Wink

Jeg ville foreslå et sådant setup:
CPU Core i7 http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=403675 - 2112,-
Bundkort  http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=403658 - 1087,-
RAM (8 GB) http://www.compware.dk/shop/default.asp?varespec=4381800 - 699,-
HDD http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=193191 - 369,-
Grafik http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=299742 - 1369,-

I alt 5.636,-
Jeg har også udeladt kabinet og PSU, da han måske har det i forvejen.
Så kan der altid tilføjes en SSD disk skulle behovet opstå.

Mvh
Michael Hansen

------------------------
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 9>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu