|
|
Besvar ![]() |
Side <1 6789> |
Forfatter | ||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Okay. Jeg tror det er begrebet "lidt spil", som vi ser forskelligt på. Jeg havde ikke forstået på bvc, at der var tale om tunge spil, som CoD er i katagori med. For i såfald har du helt helt, at der nytter kun et grafikkort.
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
En artikel om SSD kontra HDD fra pcworld d. 18 marts.
Jeg er sgu ikke sikker på, om man skal grine eller græde over testen. Der er basalt set noget helt galt i den måde resultaterne er sat op på i figuren på side 2, eller manglende forklaring og baggrund. Den nederste halvdel fortæller ikke noget om, hvad der er målt i overhovedet, mens den øverste er sek/min
Men det er dog alligevel interessant at se, at trods resultaterne, så er der ikke rigtig nogen af dem, der kan forsvare en faktor 41 til forskel i prisen. Noget så simpelt som boot kommer langt fra tæt på. Om det må da siges at være noget man skal igennem rimelig ofte, medmindre man som mig, sætter maskinen i dvale/standby. Men så har jeg også en opstartstid der er hurtigere end boot fra en SSD.
Noget jeg bemærkede var den forskel de fik med Windows Movie Maker. Henrik kunne ikke registrere nogen forskel, men i denne test er der en markant forskel, (om det så er en positiv eller negativ forskel, det skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke kan se, hvad det er de måler. Men forskel er der). Det er underligt.
Redigeret af Kandersen - 24-Marts-2011 kl. 13:24 |
||
![]() |
||
TobiasKM ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 746 |
![]() |
|
Altså om man generelt er villig til at betale den slags penge for SSD er jo op til en selv. Og nu tænker jeg ikke i forhold til det givne budget i den her tråd, der er jeg helt enig i at en HDD til at begynde med er tilstrækkeligt.
Men altså, jeg hører da til blandt dem der gerne vil betale merprisen for at få den viste performance forbedring - for en ting er jo hvordan det ser ud i et skema, noget andet er at det bare generelt giver en super nice oplevelse af et hurtigt system. HDD er jo noget håbløst forældet noget, det er da rart at få fjernet en bottleneck fra it system :P Noget helt andet er at de ikke virker så overbevisende lige i den der test - de påstår for eksempel at Intel X-25 er Sandforce baseret, det passer ikke, Intel har udviklet deres egen controller. Og hvad er det også for nogle SSD'er de har taget med i testen? Hvorfor ikke tage nogle af de store navne, som for eksempel Intels, eller OCZ's Vertex 2? Eller endnu bedre, vente lidt og så prøve med den generation der er lige om hjørnet - som virkelig tilbyder næste generations ydelse i forhold til de SSD'er der er på markedet nu. Diskussionen omkring om man kan retfærdiggøre en SSD i et 4500kr budget.. Nej det synes jeg heller ikke man kan. Men generelt? Så synes jeg sagtens man kan forsvare merprisen i forhold til en HDD, for det kan godt ske du ikke får en faktor 41 forbedring i ydelse, men du får et system der er enormt behageligt at anvende, og det er i min bog rigtig mange penge værd :) *edit* My bad, de påstår ikke at X-25 er Sandforca baseret, mig der læste forkert :) Redigeret af TobiasKM - 24-Marts-2011 kl. 13:37 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Jamen, deri er jeg slet ikke uenig. Du opererer dermed ud fra magelighed og bundløs budget (læs - mindre stramt). Når det er tilfældet, så har du bedre argumenter, som er acceptable nok for mig, til at kunne forsvare en SSD.
|
||
![]() |
||
TobiasKM ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 746 |
![]() |
|
Well bundløst budget vil jeg ikke sig. Så havde jeg købt en af d store SSD'er til rigtig rigtig mange tusinde :P
Min pointe er at SSD'er er kommet ned i et prisleje for fx en 120gb disk, hvor jeg i hvert fald godt mener man kan forsvare det, hvis man vel og mærke i forvejen har en god computer. Jeg er ikke ude efter små forbedringer for mange penge - det her er en rimeligt dyr opgradering, ja, men den forskel det gør i oplevelsen er til gengæld også stor.
|
||
![]() |
||
bjrn_dk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-November-2009 Sted: København Status: Offline Point: 199 |
![]() |
|
"Call of Duty: Modern Warfare 2" er alligevel 1½ år gammelt efterhånden, og langt fra en af de mest krævende spiltitler nu til dags. Et typisk "tungt" spil kunne være Battlefield: Bad Company 2. Se blot hvor stor forskelen er, her fra samme test: ![]() Vi lægger mærke til HD 5750, og ser hvordan det nærmest glimter af overskud med sine 89 FPS ved 1680x1050 uden AA. Men ved samme test, med Battlefield: Bad Company 2 ser det straks anderledes ud: ![]() HD 5750 bliver presset gevaldigt ned til 47 FPS, altså nærmest halvt så meget som ved CoD. Men ja det er selvfølgelig et relativt begreb med "lidt spil", det er vi helt enige i. Jeg har bare taget en reference jeg har skønnet for værende passende. |
||
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Hehe, er du gamer Bjørn?
Du lyder meget som mig i sin tid, hvor fps bare ikke kunne blive højt nok. Men ærligt talt, så kan man altså godt spille disse spil, bare fps ligger over 30.
BF har altid været vanvittigt ekstremt krævende, både gfx mæssigt, men i den grad også disk og RAM mæssigt. Dengang jeg spillede det, der tog det en krig bare for at starte spillet. Crysis 1 (og nu 2) er vistnok noget af det tungeste man kan komme i nærheden af. Far Cry var ekstremt gfx krævende.
Men dengang da jeg spillede disse spil, der kunne vi leve med fps over 30. Godt nok var det i en noget anden opløsning, men de var spilbare, selv i de LAN parties vi mødtes i.
I de senere år må jeg erkende, at disse spil ikke helt har fanget min opmærksomhed. Så jeg er lidt på herrens mark, når knægten eller andre spørger mig, hvad de skal købe af hfx for at spille et spil. Men betydningen af fps er det samme nu som dengang. Så det kan jeg da forholde mig til
![]() Skulle du være i tvivl om min alder, så snakker vi årgang 69, hvor storhedstiden (og efter min mening, det som startede hele det her fps ræs) hed Quake og dets dertilhørende ultimative mod Action Quake, som jeg snildt kunne bruge adskillige timer på, hver eneste dag, og havde en world wide top 10 placering. Selvfølgelig spillede man da også i klan dengang. Alt andet var bare yt!Derefter gik turen til Counter Strike. Men i forbindelse med Counter Strike skiftede min interesse fra at sidde foran og styre min spiller, til at sidde i baggrunden og styre/opsætte/optimere servere og deres forbindelser, opsætte konkurrencer og ikke mindst fange cheaters, hvilket resulterede i, at jeg kom med i et projekt der hedder PunkBuster, og lavede en hel del arbejde for Tony Ray (manden bage Evenblance og PunkBuster).
Jeg mener stadigvæk den dag i dag, at Action Quake 2 er noget af det mest underholdende man kan byde sig selv, hvis man er til disse spil. Mange unge idag kender slet ikke disse spil eller tiden fra dengang. Det køre vanvittigt godt på en ny maskine idag, det bruger minimalt resourcer, så det kan faktisk spilles på WLAN om man vil. Så sent som sidste år satte jeg en Action Quake server op herhjemme, så ungerne kunne sidde ved hver deres maskine og more sig, inkl. mig selvfølgelig
![]() Er man til lidt mere detaljerede gameplay, så skal man prøve Counter Strike. Igen, det kører ekstremt godt på nutidens maskiner, og bruger heller ikke mange resourcer.
CoD er også et godt spil. Som du også viser i grafen, så er det ikke så krævende Men tiden efter Counter Strike ændrede rigtig meget på dette spilmarkede. Spille skulle nu til at være mere realistiske, specielt alt det omkring liggende skulle ligne noget "rigtigt". Far Cry kom med et virkelig godt spil, men som også pressede datidens maskiner temmelig voldsomt. Havde man ikke det absolut sidst nye gfx kort, så var man tvunget ned i detaljer og opløsning. Men spillet var noget af det flotteste man nogensinde havde set, dengang. Jeg synes bare det hele ændrede sig, fra at handle om at skyde en modstander, til at man nu også skulle nyde "udsigten" samtidig. Og tiden har siden bare gjort det endnu værre. Det er syndt for gameplayet, for det gør det for mange for vanskeligt, mens andre bliver nærmest euforisk over at nå så højt i fps, at de helt glemmer at spille spillet.
Nå, det var lidt langt omkring spil. Og lidt af baggrunden for at sige som jeg gjort. I bund og grund handler det om, hvad man er til, hvilke typer spil, og hvor detaljeret de skal være. Jeg vil dog godt advarde. Når man først er bidt, så vil mer have mer. Vi er jo bare mennesker
![]() |
||
![]() |
||
bjrn_dk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-November-2009 Sted: København Status: Offline Point: 199 |
![]() |
|
Hehe, tak for den fine historie! Det lyder til at der er røget en del tid på det skidt igennem årene - men hva' søren, det er jo også sjovt når man først er igang
![]() Jeg har også selv spildt en del af mit liv på at game uden det dog blev nær så seriøst som dit, det blev vist aldrig til mere end lidt lokal respekt blandt de andre nørder ![]() ![]() Så decideret gamer vil jeg nu ikke betegner mig som længere - det er jeg simpelthen faldet for meget af på den for at turde betegne mig selv som. Jeg vil dog klart lige tage et kig på dit Action Quake 2, jeg havde også gang i Quake engang i tidernes morgen, men det blev ikke til så meget. For lige at hoppe tilbage til topic, så er vi selvfølgelig enige om at et spil "bare" skal over de 30 FPS for at være "spilbart" - det har jeg vist også selv skrevet et sted tidligere i denne tråd. Mine FPS-grafer ovenover var således blot medtaget for at vise forskellen i FPS mellem et relativt "tungt" nutidigt spil og "mindre" tungt nutidigt spil - altså et forsøg på at vise at Battlefield: Bad Company 2 virkelig sætter din computer på arbejde i forhold til det CoD-spil jeg tog med. |
||
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
|
||
![]() |
||
mufcdk1974 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-December-2004 Status: Offline Point: 2089 |
![]() |
|
DOOM var vel egentlig det spil der for alvor gjorde FPS spil populære, Quake satte så nye standarder for grafik, men spillet var nu ikke specielt banebrydende.
Og ja jeg er 74'er, så kan godt huske de tider :p |
||
Film samling(Opdateret den 26/11-09)
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Hvis du synes CS så kedelig ud, så vil du brække dig over QA2. Men gameplayet er på plads i dem begge.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Enig, Doom var forløberen, men teamplay synes jeg først kom med Quake. Skal vi endelig se rigtig på det, så var Wolfenstein nok det første. Der kan man tale om underholdning.. Haha.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19834 |
![]() |
|
Du griner, men ovre på garageloftet står der en lille bitte Olivetti PC med DOS og Wolfenstein, havde på et tidspunkt en projektor koblet på - det var klase underholdning..... Klaus |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 6789> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |