|
Hjælp til valg af musikanlæg til min gamle mor |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
torzen ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 08-Maj-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 38 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 30-September-2025 kl. 22:08 |
Hej.
Jeg søger det "rigtige" musikanlæg til min gamle mor. Nedenfor en masse info. Hun har idag et ældre sonos S1-system som hun styrer fra ipad´en. Det er rigtigt ustabilt, hvorfor jeg leder efter en mindre teknisk løsning. Hun har en lille stue og et lille køkken. Så god lyd i stuen og acceptabel lyd i køkken. Det fungerer fint med en bluetooth højttaler, fx. jbl charge. Men det er jo kun en højttaler. Jeg tænker også at det vil være smart med en bluetooth højttaler der altid kan være tilsluttet strøm. Det ved jeg ikke om de kan tåle ? Det er både smart og ikke smart at lyden streames fra telefonen til højttaleren. Når nogen ringer går lyden jo over højttaleren...Kunne godt lide sonos koncept hvor man styrer musikken med telefonen og lyden hentes via wifi. Men det fungerer ikke optimalt det hun har nu. Måske et nyt sonos-system ? 2 stk era 100 i stuen og en era 100 i køkkenet ? Jeg så at jbl charge 5 har en party funktion betydende at to højttalere kan spille samtidigt. Men som jeg læser det, så skal de kobles sammen hver gang. Det er for bøvlet. Puha, mange spørgsmål. Er slet ikke opdateret på markedet. Håber nogen forstår mit behov og har nogle gode forslag. Det behøver ikke være billigt. Det skal lyde godt og fungere ![]() På forhånd tak Tor |
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12512 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
WiiM
|
|
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB9000 | Zidoo Z30 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | WiiM Pro & Roon |
|
![]() |
|
moremusic ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-November-2013 Status: Offline Point: 591 |
Ved du hvad det er det der gør den nuværende løsning ustabil? Hvis det er netværket, så følger problemet jo med.
Men ellers synes jeg at Sonos Era 100 er et fint valg. Hun er jo bekendt med brugerfladen (vigtigt med ældre mennesker), og hun kan få samme interface på tværs af stue og køkken.
|
|
![]() |
|
torzen ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 08-Maj-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 38 |
Hej Moremusic
Jeg tror at det har været en kombination af en gammel ipad, "udgået" sonosversion S1 med et ældre system. Måske andet. Og så er det ofte gået galt fordi systemet skulle opdateres. Og det er ikke helt kompatibelt med gamle folk, da bare det at genstarte en ipad kan være en udfordring. Jeg tænker lidt det samme. Måske et nyt sonos da hun er fortrolig med brugerfladen. Og forhåbentlig virker det nye system bedre ? Hvis det nu var det jeg valgte, så tænkte jeg at have en god banal bluetoothhøjttaler som backup, fx. jbl charge 5. Men er det ikke korrekt at man med en Era100 kan skifte til bluetooth hvis netværket ryger ? Ergo at jeg ikke behøver en backup WiiM ser også interessant ud. Kan ikke gennemskue om det vil fungere ![]() |
|
![]() |
|
Glemte lige
Netværket er blevet opgraderet siden sidst. Så det er forhåbentlig mere stabilt nu
|
|
![]() |
|
moremusic ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-November-2013 Status: Offline Point: 591 |
Havde det været mig ville jeg gå efter Sonos fordi hun er nogenlunde tryg med interface. Og du får styrken af samme app til både køkken og stue.
Hun får også valget mellem at bruge f.eks. DR´s app via AirPlay, hvis hun hellere vil det. Som alternativ kunne du se på en WiiM Amp, som en anden forslår herinde, sammen med et par passive (gerne brugte) højtalere. Her får hun fordelen med en klassisk fjernbetjening. Så behøver hun ikke en App. Det kunne også være en idé. WiiM laver gode produkter.
Bluetooth - synes jeg - er en mere omstændig. Specielt med skift mellem enheder. Jeg oplever for ofte at parringen går galt, og så er hun lidt på herrens mark. |
|
![]() |
|
Tak for svarene.
Og ja...jeg er enig. Tror det bliver sonos da hun kender det. Jeg kommer med en opdatering når jeg har besluttet mig ![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |