Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Psy84
Bruger
Oprettet: 06-Maj-2007
Status: Offline
Point: 80
|
Emne: Hjælp til valg af NAS Sendt: 19-September-2010 kl. 18:10 |
Hej med jer.
Jeg søger lidt vejledning til mit første køb af en NAS.
Lige p.t har jeg en masse diske siddende i min stationære, dette vil jeg gerne væk fra. Jeg skal bruge en NAS til udelukkende som filserver, som min stationære samt mit mediecenter skal have adgang til.
Medie center skal kun streame fra NAS, hvorimod min stationære skal downloade og uploade fra/til den. Jeg har kigget lidt på DS209 fra synology, men der er kun plads til 2 Diske, min kammerat anbefaler mig at købe en med minimum plads til 4 diske.
Derfor har jeg også kigget på en DS411+ men har læst lidt reviews om den hvor folk har blandede meninger, Hexus.net mener bla. at konkurrenterne har mere at byde på i samme prisklasse.
Dernæst har jeg kigget på hardwaren fra de forskellige synology bokse, men jeg aner ikke hvor meget det har at sige til mit forbrug.
Jeg vil gerne have nogenlunde høje overførsels hastigheder.
Jeg kan som sådan smide en 8000 kr på projektet,
Ved i fortresten om diskene skal formateres inden de bliver sat i en NAS ?
Jeg har fået at vide at jeg skal holde mig til enten Qnap eller synology.. Hvilke NAS vil i anbefale af disse mærker ?
på forhånd tak.
|
 |
Treated
Guld medlem
Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
|
Sendt: 19-September-2010 kl. 18:33 |
jeg kan snakke for en af mine kammeraters vegne fordi han er yderst tilfreds med Qnap, så det kan jeg varmt anbefale fra ham. Han synes det kører rigtig stabilt.
|
 |
Psy84
Bruger
|
Sendt: 19-September-2010 kl. 18:36 |
Du kender vel ikke model navn på den ?
|
 |
Bruger udmeldt 31
--
Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
|
Sendt: 19-September-2010 kl. 18:39 |
Hvis du har mod på det, så byg en selv. Du får langt mere ydelse for pengene og større fleksibilitet.
Som styresystem, er der f.eks. FreeNAS eller OpenFiler.
|
 |
hansie
Guld medlem
Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7238
|
Sendt: 19-September-2010 kl. 18:50 |
Og du skal have 2 eller flere kommer vel an på lagerpladsen ?
Hvor meget meget plads skal du bruge ?
Jeg bruger en Qnap219P med 2 diske på hver 1,5GB i spejl mode
Den er meget stabil.
Der har været et par test af Qnap modellerne her på recordere
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.aspx?articleid=3435&zoneid=6
Og nederst på siden linkes til en af de store modeller med 6 diske
Redigeret af hansie - 19-September-2010 kl. 18:50
|
 |
hansie
Guld medlem
Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7238
|
Sendt: 19-September-2010 kl. 18:51 |
NAS'en klargøre selv diskene
så de skal ikke i en PC først
|
 |
Psy84
Bruger
|
Sendt: 19-September-2010 kl. 19:15 |
Tror nu bare jeg skal have en færdig løsning til at starte med :)
Grunden til jeg spurgte om de skulle formateres inden, er at jeg har data liggende på de diske som skal bruges i nas, så der skal jeg vel have fat i nogen andre diske hvor jeg kan flytte data over indtil nas er oppe at køre...
Well jeg tror min ven tænker at jeg ligeså godt kan købe en 4 bays, hvis jeg nu får brug for mere plads, men på den anden side kan man jo bare købe nogen større diske..
I er måske slet ikke tilhængere af Synology?
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 19-September-2010 kl. 19:21 |
selvfølgelig er synology ds411+ et rigtigt godt bud... du får en kraftig NAS med masser af overskud, også får du formentligt et af de mest brugervenlige system til en NAS med gode mobile og web venlige features foruden det at den kører godt på lokalnettet.
især filestation og photostation til både web og mobilen er rigtigt gode
Jeg selv har en ds1010+ og en ds409+ som jeg er rigtigt glad for.
Mht formattering af diskene så er det noget NAS selv klarer når du sætter diskene i.. bare sikrer dig at de også fremgår på deres kombatabilitetsliste
|
Mvh
René
|
 |
Psy84
Bruger
|
Sendt: 19-September-2010 kl. 20:22 |
Vil en ds1010+ være overkill til mit forbrug ?
Indtil videre står valget mellem :
2 bays: QNAP TS-219P SYNOLOGY (DS-209)
4 bays: SYNOLOGY DS411+ SYNOLOGY DS1010+ QNAP TS-419P QNAP TS-439PROI
Hvad vil i anbefale ud fra disse til mit forbrug ?
Jeg vil gerne have en nogenlunde fremtids sikker løsning, derfor har jeg ikke noget imod at bruge lidt ekstra på det, hvis det så bare kan holde en del år.
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
|
Sendt: 19-September-2010 kl. 20:33 |
well det kommer an på dit budget, hvis du skal økonomisere er det måske bedre at vælge en ds411+ også smide gode entreprisediske i ala wd fyps diske som jeg selv har i.. de er godtnok dyrere men har 5års garanti. du får lidt mere kapacitet med ds1010+.. ellers tvivler jeg på man i alm brug mærker den store forskel. Jeg selv har også en qnap, og den kører da fint.. men jeg syntes personligt at synology´s system virker mere brugervenligt.. de er hurtigere og efter min mening bedre til at opdatere web og mobile features.. det virker for mig somom at synology virkelig poster noget udvikling i deres software pt... så jeg har haft begge mærker mellem hænderne.. og pt anbefaler jeg mest synology pga photostation og filestation.. og deres mobile adgang. så herfra ds411+ og skal du flotte dig så er ds1010+ kun en smule dyrere... men sørg for nogle kr til ordentlige diske i... start evt ud med 3 diske istedet.. også udvid med flere diske når dit pladsbehov er til det.. da du jo har plads til 5 i en ds1010+.. det er relativt let at udvide lageret når først du er igang
|
Mvh
René
|
 |
Psy84
Bruger
|
Sendt: 19-September-2010 kl. 20:41 |
Tror valget må blive mellem en ds411+ eller ds1010+ :)
Hvordan er din erfaring med hensyn til holdbarheden på selve hardwaren samt stabiliteten.. Er godt klar over at HDD har meget at sige..
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
|
Sendt: 19-September-2010 kl. 22:10 |
Jeg har pt ikke oplevet hardware nedbrud på hverken synology eller qnap.. køber man deres smallbusinessservere vil jeg også mene man kvalitetsmæssigt er på den sikre side.
softwaremæssigt har qnap drillet mig flere gange, hvor jeg faktisk har være lukket ude af webadgangen på serveren i op til en uge hvor hverken tømning af cache eller andet hjalp.. problemet gik tilsyneladende i sig selv igen.. det var dog NAS det var galt med for prøvede 3 forskellige computere (både pc og apple med samme resultat).
Jeg har aldrig været ude for noget lignene med synology´s system.
Udover det så tror jeg begge er gode NAS, jeg hælder bare mest mod synology, da jeg også føler at de model mod model normalt giver mere value for money.. og bedre webfeatures imo
|
Mvh
René
|
 |