recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til valg af subwoofer.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til valg af subwoofer.

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 16:20

Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

Nej jeg har ikke hørt dem alle, men helt ærligt man skal da ikke høre for at man ved hvad der er op og ned

Det er jo bevidst vildledning af trådstarter.

men du mener åbenbart heller ikke at det er nødvendigt at have kørt en Ferrari for at kunne udtale sig om hvordan den kører?

Det er ok at have sin mening, men hvis det ikke er baseret på noget reelt, så er det jo blot hovedløs namedropping som trådstarter intet får ud af.

Trådstarter er desværre tilbage ved starten, nemlig hvor der skal lånes hjem i store mængder, og lyttes i eget rum. den bedste hjælp vi andre kan yde er at sorterer det værste skidt fra så han ikke skal spilde tiden med det.

Harboe mix 10 er sikkert en oki sub til prisen, men ikke i klassen hvor den kommer bare tæt på en monolith,

Det anses vist som god forum etikette at man ikke sviner ting man ikke har hørt. Det er da den mindste "retfærdighed" du kan yde produktet og de mennesker der producere det. 

veol spl 800i ja det er en sub som er bygget i kvalitet og har en god forstærker, man kan godt nøjes med sådan en ( til et lile rum),

Da tager du så grundigt fejl, de setups jeg kender i relativt små rum har alle valgt at opgraderer til to stk. Herudover ved jeg ikke om jeg vil kalde kina enheder og kina forstærker for god kvalitet, men du kan jo prøve at skille en ad, eller bare teste derhjemme så du får et reelt grundlag at udtale dig på  

men har man lyst til en rigtig sub, så skal man kigge efter minimum 12" enhed og en rimligt stort kabinet, fordi Der skal kabinet til at komme ned hvor det bliver sjovt i Hz

En rigtig sub kræver vist lidt mere membranareal end hvad der kan leveres af en 12", men det er vist smag og behag.

Hvad kabinettet angår er vi som udgangspunkt enige, jeg har dog hørt forskellige former for MiniMe subs med meget små kabinetter der gik uhyggeligt dybt ved selv højt spl. 

men hvor monolithen slår Mange mærker som er meget meget dyre de 4000,-

Hvis du nu kunne fortælle hvad mærker og ikke mindst modeller du har hørt den oppe imod i stedet for at lire en pressemeddelelse af ville det hjælpe trådstarter gevaldigt i hans udelukkelsesmetode.

Ægte sub er en helt anden ting...under 25 Hz -3db ægte og ikke kun på specspapiret

Nu er der forskel på hvad reference spl målingen er, hvis det er 100 db, så er 25hz -3 db jo ikke så meget. "ægte sub" må vel være under 20hz, og gerne ved samme niveau som resten af systemet, dvs 108-115db og 0 dbs afvigelse.

Crown - there is no substitute.
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2007
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 16:28
Oprindeligt skrevet af larsstampe larsstampe skrev:

Hej frier

Det lyder som et fint setup du har af gode komponenter. Jeg har desværre ikke lyttet til den du beskriver, men stod selv i samme sitiosion for nogen tid siden.

I grove træk mener jeg at de fleste subber er gode når det drejer sig om dybbas i film med buller og brag. Men når man så skal lytte til musik og måske går meget op i lydkvalitet og at det skal være natur tro, så er sagen en helt anden.  Jeg lyttede til flere i pris lejet 3-4 k og de fleste var ok uden jeg var helt tilfreds, indtil jeg hørte Velodyne spl-1200r. De andre havde ikke kontant og stram bas nok, der var lidt for meget bulder. Så resultatet var at jeg måtte skaffe nogle flere penge/vente.

Så vær sikker på at lytte til musik da det er her man finder den største forkel .

Link til den jeg købte for 8000 kr ny i dba med kvitering:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1311&zoneid=1

PS: vil tro at de mindre velodyne har samme lydkvalitet , så det er kun lydtryk og rum størrelse som bestemmer om man vil betale for de store modeller,

Jeg giver larsstampe 100% ret, hvis man vælger en Velodyne subwoofer får man en kontant og super stram bas. Som både kan bruges til film og musik og det gælder også for Spl-800i. Og man skal på ingen måde lade sig snyde af, at de ikke fylder lige så meget som andre subwoofer.

Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Nej jeg har ikke hørt dem alle, men helt ærligt man skal da ikke høre for at man ved hvad der er op og ned

Det er jo bevidst vildledning af trådstarter.

men du mener åbenbart heller ikke at det er nødvendigt at have kørt en Ferrari for at kunne udtale sig om hvordan den kører?

Det er ok at have sin mening, men hvis det ikke er baseret på noget reelt, så er det jo blot hovedløs namedropping som trådstarter intet får ud af.

Trådstarter er desværre tilbage ved starten, nemlig hvor der skal lånes hjem i store mængder, og lyttes i eget rum. den bedste hjælp vi andre kan yde er at sorterer det værste skidt fra så han ikke skal spilde tiden med det.

Harboe mix 10 er sikkert en oki sub til prisen, men ikke i klassen hvor den kommer bare tæt på en monolith,

Det anses vist som god forum etikette at man ikke sviner ting man ikke har hørt. Det er da den mindste "retfærdighed" du kan yde produktet og de mennesker der producere det. 

veol spl 800i ja det er en sub som er bygget i kvalitet og har en god forstærker, man kan godt nøjes med sådan en ( til et lile rum),

Da tager du så grundigt fejl, de setups jeg kender i relativt små rum har alle valgt at opgraderer til to stk. Herudover ved jeg ikke om jeg vil kalde kina enheder og kina forstærker for god kvalitet, men du kan jo prøve at skille en ad, eller bare teste derhjemme så du får et reelt grundlag at udtale dig på  

men har man lyst til en rigtig sub, så skal man kigge efter minimum 12" enhed og en rimligt stort kabinet, fordi Der skal kabinet til at komme ned hvor det bliver sjovt i Hz

En rigtig sub kræver vist lidt mere membranareal end hvad der kan leveres af en 12", men det er vist smag og behag.

Hvad kabinettet angår er vi som udgangspunkt enige, jeg har dog hørt forskellige former for MiniMe subs med meget små kabinetter der gik uhyggeligt dybt ved selv højt spl. 

men hvor monolithen slår Mange mærker som er meget meget dyre de 4000,-

Hvis du nu kunne fortælle hvad mærker og ikke mindst modeller du har hørt den oppe imod i stedet for at lire en pressemeddelelse af ville det hjælpe trådstarter gevaldigt i hans udelukkelsesmetode.

Ægte sub er en helt anden ting...under 25 Hz -3db ægte og ikke kun på specspapiret

Nu er der forskel på hvad reference spl målingen er, hvis det er 100 db, så er 25hz -3 db jo ikke så meget. "ægte sub" må vel være under 20hz, og gerne ved samme niveau som resten af systemet, dvs 108-115db og 0 dbs afvigelse.

Kim du er da bare en der vil diskutere.. nu svare jeg sidste gang på det her også stopper jeg ihvertfald her....!!

Det er ikke hovedløs name dropping at nævne monolithen som værenede en sub så slår alle andre til prisen :det er et  Factum..

Og det det med at låne med hjem og lytte ,glem det, det er ikke varm og kold lyd, som divers cd afspiller og højtaler mærker og såvel resiver mærker som tit faver lyden efter behag og hvad de syntes det lyder i deres øre mest rigtigt.  En god sub er vel den der kommer lavest ned uden for meget forværing i lyd billede, at nogen så froetrækker en harbo sub , det er så deres valg at nøjes med mindre, det er der altid nogen der vil.

og harboe som jeg kalder det, ja måske uratfærdigt , men firmaet har selv valgt at producer low cost /end højtalere og derfor sys jeg ikke noget i vejen med det, du kan jo bare læse hifi4all s review af nogle af deres højtalere, der var der bobler i finishen, dårligt limet finer  osv.. det er da underligt man ikke sender en top finish product til review, men det er nok fordi han overhoved ikke laver noget selv, men kun samler det der bliver sendt fra Kina , ikke noget jeg ved noget om, men et gæt, men nu det er sagt, så er det jo osse low low end vi taler om her, man får hvad man betaler for , en masse eheder til billigt penge. og sikket ok value for de $$ man betaler.

Og så til velo 800i, Ja den er lavet i kina, men det er Kef og M&K osse Plus mange fler, er det så osse noget lort...?? lol jaja tror du bare de bestiller deres producter fra kina , så den prut slået..(ja det er det harbo gør).?? de har da selv undervist de folk på fabrikken, som de selv ejer, og laver deres enhede der sikkert osse og har deres egen folk, som stadig er i kina og laver kontrol med hvad der bliver lavet

så der kommer åbenbart ikke noget god ud af kina...??

Med 12" enheder er vi enige 13" eler 15" vil give mere seriøs bas men er mere dyrt...

og de minime du taler DU har hørt kommer de under 30-25Hz i 100bd nej det tror jeg ikke de gør, kig her er minivee fra velo s hz kurve. plus 800r us udgaven og BK Monolith

Her er så dens forværing/distortion af lyd kurve

Her er velo 800r Hz kurve

Og dens forværing/distortion af lyd kurve

Og til sidst er så monolithen s Hz kurve

Og dens forværing/distortion af lyd kurve

Så set du bare 4 mini mee op og tro du komme længer ned i _Hz på den konto...Og jeg viste da ikke du hørte 108-115 Db hjemme hos dig

Og ja nu skriver jeg under 25Hz det er fordi mange subs ikke engang kommer der ned , selv om de skriver det i deres specs... ja under 20Hz er ægte sub og det klare Monolithen med meget lidt forværing, som alle små subs ligger mere af ind i lyd billede....

Nu kunne jeg osse tage mange flere mærker, alle disse er lavet af samme mand under samme forhold, men det skal jo heller ikke blive til en roman.

Redigeret af henrik-t - 22-December-2008 kl. 17:24
+100HD Film
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 17:26

Det er ikke hovedløs name dropping at nævne monolithen som værenede en sub så slår alle andre til prisen :det er et  Factum..

Du nævner en masse mærker som den slår, men har aldrig selv hørt det. videregivelse af navne uden egenerfaring er netop namedropping.

og det det med at låne med hjem og lytte ,glem det

Så du påstår at alle lytterum er ens?

n god sub er vel den der kommer lavest ned uden for meget forværing i lyd billede

hvis vi ser bort fra at forvrængning i basområdet er meget sværere at høre end i "resten" af det hørbare frekvensområde, så er det stadigt noget vrøvl.

en god sub kan gengive transienterne, de små impulser, dynamikken alle detaljer, ved stort såvel som lavt niveau. det afhænger på ingen måde om hvad der går dybest, men om hvilken sub der har bedst kontrol over enheden, og især om hvorvidt konstruktionen er i stand til at stoppe enheden når den først er sat i svingninger.

lol jaja tror du bare de bestiller deres producter fra kina , så den prut slået..

Det kaldes OEM, og er ganske udbredt. om de i tråden nævnte mærker gør det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men når man får noget produceret i kina er det jo ligesom seas/tymphany osv, det er samme fabrik der blot ændre en smule, og så leverer grundlæggende samme produkt til alle. Så ja, de bestiller faktisk bare deres ting fra kina, og så er prutten slået. til gengæld betaler kineserne også ved kasse 1 hvis der er bare de mindste fejl på tingene, hvilket i mange tilfælde overflødigtgøre at man skal have en mand på stedet. Hvor mange der gør hvad skal jeg ikke kunne udtale mig om da jeg ikke er produktionsingeniør eller på anden måde har en secifik viden omkring de enkelte firmaer som du jo åbenlyst har.

Med 12" enheder er vi enige 13" eler 15" vil give mere seriøs bas men er mere dyrt...

nu tænkte jeg godt nok større endnu, men hvis din grænse for "dyrt" går ved 4000, så kommer man ikke langt. Du kan jo prøve at spørge folk der har lavet subs selv hvad det koster. 5k for en kvalitetsenhed er ikke usædvanligt, og materialerne til kabinetbygning kan løbe op i temmeligt meget mere.

og de minime du taler DU har hørt kommer de under 30-25Hz i 100bd nej det tror jeg ikke de gør. kig her er minivee fra velo s hz kurve. plus 800r us udgaven og BK Monolith

Det du linker til er microVee subs, dem har jeg ikke udtalt mig om, på samme måde som jeg ikke har udtalt mig om andre af de subs du nævner.

jeg forstår ikke helt hvordan du kan vide hvilke subs jeg har hørt?

Jeg frabeder mig venligst at du fejlciterer mig på den måde og lægger mig ord i munden jeg aldrig har skrevet.

Så set du bare 4 mini mee op og tro du komme længer ned i _Hz på den konto...

jeg forstår ikke hvad den udtalelse baserer sig på, jeg har aldrig påstået noget sådanne, og hvis du havde læst lidt på lektien ville du vide at dit eksempel ville give en SPL mæssig med ikke frekvensmæssig forøgelse.

Der er ingen der siger at vi skal være enige, men derfor må du godt lade være med at fejlciterer mig og hive påstande ud af den blå luft blot fordi du ikke har flere argumenter tilbage

Jeg vil dog stå stædigt fast på nødvendigheden af at man rent faktisk har hørt de ting man udtaler sig om hvis der skal være bare en smule saglighed, på samme måde som jeg finder dybt problematisk at du tilsyneladende ikke mener at der er forskel på lytterum, hvilket kolliderer med din tidligere udtalelse om at man skal tage hensyn til størrelsen til sit lytterum. Håber at du kan bestemme dig for hvad du mener inden debatten fortsætter

Redigeret af kim olsen - 22-December-2008 kl. 17:27
Til top
Frier Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-November-2006
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 17:37

wow.. sikke en stor diskussion :D

hmm ved ikke om jeg er blevet klogere hehe, men ja.. nok nærmere mere forvirret :D

hmm.. aner faktisk ikke hvad jeg skal stille op :)

den der monolith er kick ass :) men kræver stor tolmodighed når man tænker på køb/transport. da jeg ikke ligefrem kan finde en måde at købe den på :/

Jamo d4 dubben som jeg nævnte tidligere, syntes jeg selv vandt da jeg var inde og høre subs inde i Kt-radio i odense, den har jo 2x 8 tommer enheder, men har dog ikke nogen stor kasse som i snakker om.. hmm

argh..har haft kørt lidt sub, tests fra starwars thx calibrering, i ved hvor den fader fra front højtalere over til subben og til sidst går ned og "Brummer" .. (ved det er plain mans talk) men der var den eneste der kunne klare mosten var jamo d4 subben, den gjorde det uden problemer, hvor harbo subben ikke kunne følge med på det sidste. det samme kunne i800 heller ikke.. samt idag var jeg inde i hifiklubben og der testede jeg nogle forskellige, som heller ikke kunne magte opgaven. :/

så er totalt forvirret :)

PS3 here i come
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 17:47
Du har fordelen af at kunne låne med hjem fra både hfk og kt, evt også fra Vassago i samme ombæring, så lån det hele med hjem en weekend, måske endda en forlænget en, og tag tingene stille og roligt.

Redigeret af kim olsen - 22-December-2008 kl. 17:55
Til top
larsstampe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-April-2006
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 17:50

Hej frier

Vil gerne prøve den test du omtaler " starwars thx calibrering" Kan du hjælpe med et link eller ling.

Mvh

lars

Redigeret af larsstampe - 22-December-2008 kl. 17:57
Mvh
Lars
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 18:12
"den der monolith er kick ass :) men kræver stor tolmodighed når man tænker på køb/transport. da jeg ikke ligefrem kan finde en måde at købe den på :/"

Skule du vælge at købe den er det nemt, bare gå ind på deres site og udfyld en formular . denne her :

http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/Contact.htm

Men de holder åbentbart ferie lige nu til 05 jan 2009, så det skal du tænke over om du vil vente...

De sender den og du får den sikkert 2-5 dage efter de har sent den, levert på din bopæl.

Og til kim .o  jeg har ikke meget mere at sige.... God jul

Nok mange der læser med og måske bliver inspireret til at opgradrer deres Sub s man kan kun håbe, om det bliver det ene eller andet mærke, ja det må være op til folk selv.

Den fejlciter du taler om, oki det er nok rigtigt jeg viser microvee fra velo , du taler om Dyb bas fra minime "Hvad kabinettet angår er vi som udgangspunkt enige, jeg har dog hørt forskellige former for MiniMe subs med meget små kabinetter der gik uhyggeligt dybt ved selv højt spl. "

Hvad er uhyggeligt Dyb så....?? når du selv nævner under 20 hz er god bass

Men pointen er den samme...

Og room responce eller ej, monolithen er stadig bedst...

At man kan nøjes med andre mærker, ja det kan man vel nok, kommer an på mange ting... men derfor referere jeg til det bedste til prisen, som så osse er den bedste Subwoofer sjovt nok.

Redigeret af henrik-t - 22-December-2008 kl. 18:12
+100HD Film
Til top
Frier Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-November-2006
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 18:14

Larsstampe

ved ikke om man kan finde den test på nettet, jeg brugte den fra star wars ep III dvd,. :)

men kan da prøve at finde den på nettet..

kunne kun finde den her, som fortæller hvad den gør.. men ja.. hvis du har star wars ep 1 2 eller 3 så er den derpå :)

http://www.thx.com/home/dvd/optimizer/subCross.html

Redigeret af Frier - 22-December-2008 kl. 18:19
PS3 here i come
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 18:22

Hvad er uhyggeligt Dyb så....?? når du selv nævner under 20 hz er god bass

Ja, det kan vi godt sige, 20-18 er dyb bas, det er et fedt for mit vedkommende  dybt er dog på ingen måde det ssamme som god bas i min verden, kvalitet frem for kvantitet.

Og room responce eller ej, monolithen er stadig bedst...

Jeg forstår ikke helt, i forhold til hvad? Ingeting? En bilka sub til 500 kroner? En pa sub til diskoteksbrug?

At man kan nøjes med andre mærker, ja det kan man vel nok

Du behøver ikke være nedladende overfor dem der har foretaget et andet valg end dig.

men derfor referere jeg til det bedste til prisen, som så osse er den bedste Subwoofer sjovt nok.

Er det generelt eller kun i denne tråd? Jeg synes også min sub er rigtigt god til prisen, er den så også den bedste?

Og hvordan kan du konkluderer det når du lige selv har sagt at du ikke har hørt de andre der er nævnt i tråden?

Redigeret af kim olsen - 22-December-2008 kl. 18:26
Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 18:47
Præcis når at det gælder subwoofere, så er målinger af stor værdi, og hvor end utroligt det må virke, så kan de være bedre end at selv lytte!

Det er meget, meget sjældent at man har muligheden for at på samme tid og sted, kunne høre et x antal vel kalibrerede subwoofere. Pga bølgelængden i det frekvensrummet hvor en sub opererer så hører man vel så meget rummet som subben, og mange flere end mig har garanteret vært i besøg og har hørt en sub der efter alle solemerker burde være dårligere, overgå ens egen. Når de to så siden pladseres i det samme rum, så bliver udfaldet et helt andet.

Og det er der målingene er gode, de er foretaget under identiske omstendigheder, og dermed kan data sammenlignes. Noget andet med subs er at de er meget gennemskuelige. Det på den måden at der findes ikke så meget pixie-dust, det meste af det som du hører kan forklares udfra en måling, og det der måles kan forklares vha subbens konstruktion.

Nu siger jeg "det meste" fuldt bevist om at der er nogle ting der ikke helt kan forklares udfra målinger, men de er de sidste få %, og kan ikke subben levere det frekvensområdet som man ønsker, og det med et lydtryk og en forvrængning der er adekvat, så hjælper ikke dens andre kvaliteter det mindste, det er lidt som at være sulten og forsøge at spise sig mæt på 1g safran fremfor en burger. Det meste af det som man hører fra en sub styres af dens frekvensgang og forvrængning, som er rene kvaliteter, og dens lydtryk som er en kvantitet, men også det er en kvalitet i sig selv.

God jul : )
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 18:51
Helt ærlig kim , hvorfor skiller du alting ad og laver denne debat om til mig og dig, jeg svare ikke på flere af dine spørgsmål svar fra et spørgsmål svar.

Og er bare nysgerig nu, hvad for sub står der så Hjemme hos Kim.O

Har lagt alle mine holdinger omkring denne sub på bordet ......!
+100HD Film
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu