recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til valg af TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til valg af TV

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Lynggaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lynggaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til valg af TV
    Sendt: 07-Juli-2022 kl. 17:15
Jeg søger lidt hjælp til at vælge TV til forældre.

Nuværende setup er ældre Sony, Boxer (sagecom) boks, og en canton DM-75 soundbase. 

TV'et bruges næsten udelukkende til flow TV, men boksens twin tuner og optage function benyttes meget, samme med pause af live TV
Så leder efter nyt TV der kan:
* Modtage boxer/nordlys via antenne
* dobbelt tuner - Optage et program mens der ses et andet eller optage 2 programmer
* Pause og spole i live TV
* Digital optisk/coax ud for tilslutning til soundbase (den har IKKE hdmi)
* God TV guide
* Størrelse 55"
* Danske menuer ?

Søger noget budget venligt (<5-10k) , men ikke helt skrabet. Tænker umiddelbart ældre Sony/LG/pana, og hvis jeg kigger på flatpanels/pricerunner database ser jeg

- Panasonic JZ1000: 7.146
- LG OLED55B1:        6.688 (er dog i tvivl om magick remote er nem til brugen)
- Sony  KD-55A85:    7.837

Nogen anbefalinger, eller andre mærker jeg bør kigge på? også gerne billigere


Redigeret af Lynggaard - 07-Juli-2022 kl. 17:17
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2022 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af Lynggaard Lynggaard skrev:

  Nuværende setup er ældre Sony, Boxer (sagecom) boks, og en canton DM-75 soundbase. 

TV'et bruges næsten udelukkende til flow TV, men boksens twin tuner og optage function benyttes meget, samme med pause af live TV
Så leder efter nyt TV der kan:
* Modtage boxer/nordlys via antenne
* dobbelt tuner - Optage et program mens der ses et andet eller optage 2 programmer
* Pause og spole i live TV
* Digital optisk/coax ud for tilslutning til soundbase (den har IKKE hdmi)
* God TV guide
* Størrelse 55"
* Danske menuer ?


Hej.

Så vidt jeg læser, er det et nyt TV du søger, til brug sammen med deres eksisterende boks?

Men de fleste af dine ønsker udføres allerede af den eksisterende boks, med dens dobbelte tuner. Det gælder:
 
* Modtage boxer/nordlys via antenne
* dobbelt tuner - Optage et program mens der ses et andet eller optage 2 programmer
* Pause og spole i live TV
* God TV guide
* Danske menuer ?

Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor de også skulle ønske det i et nyt TV?

Hilsen Carsten.

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4256
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2022 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor de også skulle ønske det i et nyt TV?

Hilsen Carsten.

Fordi det bare er så meget lettere at bruge. Skrevet af en der har haft bokse i massevis, og nu nyder at alt foregår på TV’et Wink
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2022 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Fordi det bare er så meget lettere at bruge. Skrevet af en der har haft bokse i massevis, og nu nyder at alt foregår på TV’et Wink


Kender du Lynggaards forældre siden du svarer på deres vegne? I øvrigt tror jeg du har haft de forkerte bokse, siden du svarer sådan.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4256
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2022 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Fordi det bare er så meget lettere at bruge. Skrevet af en der har haft bokse i massevis, og nu nyder at alt foregår på TV’et Wink


Kender du Lynggaards forældre siden du svarer på deres vegne? I øvrigt tror jeg du har haft de forkerte bokse, siden du svarer sådan.

Flemming
Mig bekendt giver du ofte udtryk for at bokse kan alt det man har brug. Kender du dem du anbefaler boksene?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Lynggaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lynggaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2022 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Så vidt jeg læser, er det et nyt TV du søger, til brug sammen med deres eksisterende boks?

Men de fleste af dine ønsker udføres allerede af den eksisterende boks, med dens dobbelte tuner. Det gælder:
 
* Modtage boxer/nordlys via antenne
* dobbelt tuner - Optage et program mens der ses et andet eller optage 2 programmer
* Pause og spole i live TV
* God TV guide
* Danske menuer ?

Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor de også skulle ønske det i et nyt TV?

Hilsen Carsten.


Det er rigtigt at jeg kunne fortsætte med boksen,men den er tilbage fra den gang tv2 blev betalings tv. Den er noget langsom og den er ustabil.

Ofte sker der det at billedet går sort et par sekunder. De fleste af gangene kommer det tilbage af sig selv andre gange skal boksen genstartes hårdt.

Den går også nogle gange bare i lås og der er en del brok over den

Desuden er det gamle tv 42"
Til top
Lynggaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lynggaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2022 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Fordi det bare er så meget lettere at bruge. Skrevet af en der har haft bokse i massevis, og nu nyder at alt foregår på TV’et Wink


Kender du Lynggaards forældre siden du svarer på deres vegne? I øvrigt tror jeg du har haft de forkerte bokse, siden du svarer sådan.

Flemming

Findes der nogle moderne bokse til Antenne signal der kan erstatte den gamle sagecom. Det kunne også være en løsning, kan dog ikke finde nogle
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2022 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af Lynggaard Lynggaard skrev:

Findes der nogle moderne bokse til Antenne signal der kan erstatte den gamle sagecom. Det kunne også være en løsning, kan dog ikke finde nogle


Jeg er selv tilhænger af Linux/Enigma2 bokse. Dem findes der mange af, også til antenne TV, da man som regel selv kan vælge tunertype. Da jeg ikke kender dine forældres alder eller tekniske kunnen, er en Linux boks måske for avanceret til dem, men er den først sat op med rette image, f.eks. OpenVix, kører den klippestabilt. Søg på det tyske marked, her er udbuddet enormt, både blandt Linux og ikke Linux bokse.
https://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/3892F9682559.html

Flemming


Redigeret af fltk - 07-Juli-2022 kl. 21:36
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2022 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Lynggaard Lynggaard skrev:

Det er rigtigt at jeg kunne fortsætte med boksen,men den er tilbage fra den gang tv2 blev betalings tv. Den er noget langsom og den er ustabil.

Hej.

For mig lyder det mere som, at de har brug for en ny boks. Jeg ved ikke, om de samtidigt skal have et nyt TV?

Jeg købte i 2019 en let brugt Dreambox DM 900 med 2 tunere og optagemulighed til dens interne harddisk til min søster på 68 år, fra Tyske ebay for 1001 DKr.
Den har jeg beskrevet i flere indlæg her på Recordere. Dem kan du se ved at bruge forumets søgefunktion. Her er et link til to anmeldelser:


Og den lidt større DM 920:


Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 07-Juli-2022 kl. 22:23
Til top
Lynggaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lynggaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2022 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af Lynggaard Lynggaard skrev:

Det er rigtigt at jeg kunne fortsætte med boksen,men den er tilbage fra den gang tv2 blev betalings tv. Den er noget langsom og den er ustabil.

Hej.

For mig lyder det mere som, at de har brug for en ny boks. Jeg ved ikke, om de samtidigt skal have et nyt TV?

Jeg købte i 2019 en let brugt Dreambox DM 900 med 2 tunere og optagemulighed til dens interne harddisk til min søster på 68 år, fra Tyske ebay for 1001 DKr.
Den har jeg beskrevet i flere indlæg her på Recordere. Dem kan du se ved at bruge forumets søgefunktion. Her er et link til to anmeldelser:


Og den lidt større DM 920:




Umiddelbart ligner det ikke noget for mig, Det skal gerne være noget hvor de har et sted at henvende sig for reklamation, så jeg skal ikke ud at lede efter noget som kun kan købes i udlandet.

Anmeldelsen nævner noget om at aktiverer plugins og små problemer m.v. Det skal være en mere ren out-of-the-box oplevelse 
Til top
Lynggaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lynggaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2022 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Lynggaard Lynggaard skrev:

Findes der nogle moderne bokse til Antenne signal der kan erstatte den gamle sagecom. Det kunne også være en løsning, kan dog ikke finde nogle


Jeg er selv tilhænger af Linux/Enigma2 bokse. Dem findes der mange af, også til antenne TV, da man som regel selv kan vælge tunertype. Da jeg ikke kender dine forældres alder eller tekniske kunnen, er en Linux boks måske for avanceret til dem, men er den først sat op med rette image, f.eks. OpenVix, kører den klippestabilt. Søg på det tyske marked, her er udbuddet enormt, både blandt Linux og ikke Linux bokse.

Det lyder ikke til at passe til målgruppen, det skal være mere out-pf-the-box oplevelse, ikke noget jeg skal hjælpe med og sørge for at er sat op med rette image. Jeg kunne sagtens rent teknisk, men her vægter bekvemeligheden højere

Desuden skal det være gennem dansk forhandler af hensyn til at kunen få hjælp ved reklamation. 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2022 kl. 07:03
Oprindeligt skrevet af Lynggaard Lynggaard skrev:

  Umiddelbart ligner det ikke noget for mig, Det skal gerne være noget hvor de har et sted at henvende sig for reklamation, så jeg skal ikke ud at lede efter noget som kun kan købes i udlandet.

Anmeldelsen nævner noget om at aktiverer plugins og små problemer m.v. Det skal være en mere ren out-of-the-box oplevelse 

Hej.

I anmeldelserne står 
Citat: 'Prisen her på testtidspunktet er 2695,- hos Tektronic.dk.'

Her er et link:


En anden mulighed er, at spørge den lokale parabol installatør?

For mig er plugins noget man loader og aktiverer, hvis man ønsker ekstra features, så som tekst TV i sin boks. Jeg kan bekræfte, at der ikke er installeret plugins, for at min søster kan se Boxer TV.

Jeg har monteret en USB WiFi stick i min søsters boks. Hun bruger den udelukkende til at opdatere firmware. Jeg vil tro at disse løbende firmware opdateringer har fjernet de små problemer, som anmelderen har set for flere år siden. Boksen virker i dag klippe stabilt.

Hilsen Carsten. 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu