recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til wifi gåde
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til wifi gåde

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til wifi gåde
    Sendt: 04-November-2021 kl. 16:19
Jeg har en ældre bærbar computer med frisk installeret Windows XP (det er ikke nu der skal grines). Alt virker, undtagen wifi.Computeren finder netværket, signalstyrken er i top, jeg indtaster koden, og computeren forsøger i 20-30 sekunder at etablere forbindelsen, hvorefter der kommer en meddelelse om, at det kan den ikke. Jeg har forsøgt både med det indbyggede trådløse netkort samt med en tilsluttet USB dongle, begge med samme resultat.
Det er mange år siden jeg sidst beskæftigede mig med wifi på en Windows XP computer, så der er måske noget jeg har overset?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2021 kl. 16:29
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2058
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2021 kl. 16:31
Du kan jo starte med at tjekke, hvilke wifi standarder, som laptop og dongle understøtter i ft. netværket. Personligt har jeg på mit netværk slukket for a og g, så en laptop, der max kan køre g, den vil ikke kunne oprette forbindelse til mit netværk uanset at den kan se det, samt at bruger og password er tastet korrekt....
miri
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2021 kl. 18:13
Det problem har jeg også haft med en ældre bærbar med Windows xp, den kunne finde det, men lige meget hvad, ikke tilslutte. Så hver gang jeg skulle bruge den bærbare på nettet, så måtte jeg bruge min mobils net. Så blev vores udbyder af internet (fullrate) købt af yousee og pludselig så hopper den automatisk på nettet?
Det er mig en gåde hvorfor det pludselig virker??
Frank


Redigeret af Frank13 - 04-November-2021 kl. 18:13
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2021 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Du kan jo starte med at tjekke, hvilke wifi standarder, som laptop og dongle understøtter i ft. netværket. Personligt har jeg på mit netværk slukket for a og g, så en laptop, der max kan køre g, den vil ikke kunne oprette forbindelse til mit netværk uanset at den kan se det, samt at bruger og password er tastet korrekt....


Kan du uddybe det mere udførligt? Det indbyggede netkort er type g og USB donglen type n. Hvad skal jeg holde det op imod for at se om det er understøttet, og hvordan slukker man for en given standard?

Jeg har dog nu fået forbindelse med USB donglen, men det går så langsomt, at det faktisk er ubrugeligt i praksis. Og det irriterer mig stadig voldsomt, at jeg ikke kan få forbindelse med det indbyggede wifi kort.Ouch

Jeg har så mange talenter, men desværre er netværk ikke et af dem Confused.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2058
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2021 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

.... Det indbyggede netkort er type g og USB donglen type n. Hvad skal jeg holde det op imod for at se om det er understøttet, og hvordan slukker man for en given standard?

Jeg har dog nu fået forbindelse med USB donglen, men det går så langsomt, at det faktisk er ubrugeligt i praksis. Og det irriterer mig stadig voldsomt, at jeg ikke kan få forbindelse med det indbyggede wifi kort....
WiFi på din Router/Access Point kan sættes op på forskellig måde både hvad angår sikkerhed ved logon og den mere tekniske vedr. understøttelsen af forskellige standarder for WiFi. Hvis du har en nyere Router/Access Point med fx understøttelse af ac eller ax (WiFi 6), så vil der formentlig også være mulighed for at undlade at åbne for nogle af de ældre versioner som b, a, g og måske også n.
Mit gæt er, at når du har fået forbindelse med dongle, der kører n, mens laptop med et kort der kun understøtter g ikke kan få rigtig forbindelse, så kan dette være årsagen.

På en Asus router kan dette justeres under indstillinger, og i visse tilfælde er der en særlig knap for at blokere for logon fra enheder med fx a,b, g.



Hvis det ikke er dette, der er årsagen, så bør du se på om WPA Encryption skal ændres for at få din laptop på. Det er det som Hackerjac er inde på, og kan kræve en tilføjelse/opdatering af din laptop. Det kan på din Router/Access Point være stillet til enten AES eller TKIP, og det er muligt, at din laptop kun understøtter TKIP. Dette forudsætter, at den i det hele taget understøtter WPA2, men det formoder jeg, da du bliver bedt om at taste brugernavn og password....


Redigeret af miri - 05-November-2021 kl. 15:52
miri
Til top
mrdoc22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-December-2018
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrdoc22 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2021 kl. 17:05
Var det ikke noget med at i XP der understøttes kun WAP på de fleste indbyggede WIFI kort

Redigeret af mrdoc22 - 05-November-2021 kl. 17:05
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2021 kl. 17:51
OMG. Jeg fik for at par år siden udskiftet mit kabelmodem hos Stofa til et af mærket Technicolor. Jeg har aldrig været inde i nogen menu. Den blev bare koblet til mit TV, PC (Windows 10) og min Quadbox. Det var nærmest plug and play. Jeg aner ikke hvordan jeg kommer ind og foretager de indstillinger som Michael nævner.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2021 kl. 18:03
Mit bedste råd er at trække et kabel…….

Eller rettere IKKE at koble en Windows xp maskine på internettet.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mrdoc22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-December-2018
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrdoc22 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2021 kl. 19:44
Så lige hos stofa skal du gå ind på "minesider.stofa.dk" for at ændre indstillinger på modemet.
feks. "WIFI 2.4 GHz" opsætning, og se om den kan sættes til WEP.

(Checkede på min router fra "Fibia" under "WI-FI 801.11/b/g/n" og den kunne stadigvæk bruge WEP)

(Husk at WEP ikke bruges mere p.g.a for usikkert ifht. WPA).





Redigeret af mrdoc22 - 05-November-2021 kl. 20:01
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2021 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

OMG. Jeg fik for at par år siden udskiftet mit kabelmodem hos Stofa til et af mærket Technicolor. Jeg har aldrig været inde i nogen menu. Den blev bare koblet til mit TV, PC (Windows 10) og min Quadbox. Det var nærmest plug and play. Jeg aner ikke hvordan jeg kommer ind og foretager de indstillinger som Michael nævner.

Flemming

Et velmenende råd: hvis du er på tynd is her, så skal du holde dig fra at sætte en xp maskine på nettet. XP er slet ikke modstandsdygtig nok overfor alskens malware, og du løber en ret stor risiko hvis du ikke tager ret seriøse forholdsregler. Risikoen er ikke begrænset til den pågældende enhed, men potentielt set alle enheder på netværket. 
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2021 kl. 22:45
Har været inde på mine sider hos Stofa. Der kan kun vælges WPA, og jeg har lyttet til de velmente råd og dropper at gå på nettet med denne gamle PC.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu