recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HJÆLP - Underlig lyd fra MacBook Pro 2015 blæser
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HJÆLP - Underlig lyd fra MacBook Pro 2015 blæser

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HJÆLP - Underlig lyd fra MacBook Pro 2015 blæser
    Sendt: 30-Maj-2019 kl. 16:15
Jeg sidder desværre med min kammerat Michael, og hans MacBook Pro 13" Retina fra Early 2015.

Den kommer nogle gange med nogle mærkelige lyde, og specielt under load, så vi gættede på, at det var noget med blæseren at gøre. Lyden kommer også fra øverste højre hjørne, så det er jo lige der hvor blæseren sidder.

Vi skruede bagcoveret af, rensede det hele, og blæste med luft ganske let ind i blæseren (hvor vi sørgede for ikke at gå helt bananas). Det var "luft" på dåse og ikke kompressor. Blæseren siger ikke noget, når vi spinner den rundt selv, så umiddelbart heller ikke noget der?

  • Her kan I høre lyden. Jeg læste, at nogle have haft held med at slå let på computeren med en finger, omkring hvor blæseren sidder, og det kan I høre jeg gør efter ca. 10 sek. hvor lyden forsvinder, men kommer igen: https://imgur.com/gallery/bVsnZJ0
    • Vi prøvede så at køre en "yes stress test" for at få CPU under load, og her kan I høre, at blæseren kører ret kraftigt (hvis I skruer op) men der kommer også en anden lyd. Så en "crackling" lyd: https://imgur.com/gallery/Fp2aklG
    • Her kan I høre både den der "crackling" lyd og så den der elektriske summen også. Ca. midt inde i videoen slår jeg let på computeren igen, hvor lyden forsvinder, men kommer igen: https://imgur.com/gallery/MfhwP3e
    Husk at aktivere lyden ved at unmute nede i højre hjørne.

    I denne video https://www.youtube.com/watch?v=rx7Nwp9SE74 er der en i kommentarerne der skriver han har haft lignende lyd, og fik at vide fra Apple at det var et leje i blæseren der var gået. Men det kan jeg så ikke se. Vi har renset den så godt vi kan, og der er som sagt ingen lyd fra blæseren, hvis man spinner blæseren rundt selv med fingeren.

    Nogle her der kan komme med et tip? Jeg tænker da det er noget med blæseren, nu hvor det kommer når blæseren kører?

    Nogle skriver dog også det kan være noget med højttaleren at gøre?


    Redigeret af ladiesman217 - 30-Maj-2019 kl. 16:18
              
    Til top
    claus_jac Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem


    Oprettet: 06-August-2008
    Sted: Denmark
    Status: Offline
    Point: 5570
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2019 kl. 21:53
    ja det lyder som et dårligt leje i blæseren. Selv mikro små problemer kan jo høres når den kører 2-3000 rpm. Det er ikke noget du vil kunne bemærke selv ved bare at dreje bladene en smule rundt.

    Til top
    ladiesman217 Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem
    Avatar

    Oprettet: 26-Juli-2009
    Sted: Denmark
    Status: Offline
    Point: 2337
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2019 kl. 23:50
    OK tak for svar. Der er jo ikke andet for, end jeg må prøve at køre over til en reparatør og få dem til at lave en diagnose.

    Nu hvor maskinen er over 2 år gammel, og derfor ikke længere er dækket af reklamationen fra Elgiganten, så er det vel lige meget om jeg får den blæser lavet af et autoriseret værksted, bare de laver det med original blæser? Selvom den er udenfor reklamationen ved Elgiganten (over 2 år gammel) så er det vel bedst at få med originale dele?
              
    Til top
    Potter Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem


    Oprettet: 23-Juni-2008
    Sted: Denmark
    Status: Offline
    Point: 3291
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2019 kl. 07:28
    Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

    OK tak for svar. Der er jo ikke andet for, end jeg må prøve at køre over til en reparatør og få dem til at lave en diagnose.

    Nu hvor maskinen er over 2 år gammel, og derfor ikke længere er dækket af reklamationen fra Elgiganten, så er det vel lige meget om jeg får den blæser lavet af et autoriseret værksted, bare de laver det med original blæser? Selvom den er udenfor reklamationen ved Elgiganten (over 2 år gammel) så er det vel bedst at få med originale dele?
    Den tror jeg selv du kan klare, få købt den nye "fan" på nettet koster vel 20-30 USD. mener det er den samme der sider i en late 2013 også. Anyway, køb den og husk at få købt noget kølepasta da du skal have køleelementet afmonteret for at kunne udskifte blæseren. 

    4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
    Til top
    ladiesman217 Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem
    Avatar

    Oprettet: 26-Juli-2009
    Sted: Denmark
    Status: Offline
    Point: 2337
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2019 kl. 21:47
    Hej Potter

    Ja jeg har set på YouTube at man kan købe en blæser for en 300-500 kr.-ish og så skal huske kølepasta, men er det ikke "svært" at smøre den heatsink ind i kølepasta igen?

    Kan du evt. guide til hvilken blæser og pasta man skal købe?

    ---

    Men det er bare underligt- den der knasende/crackling lyd kommer hver gang jeg ser en video på enten Instagram eller YouTube. Så håber ikke det har noget med blæseren at gøre også! Men det er selvfølgelig også der hvor man får maskinens blæser til at arbejde og lige spinde rundt, og hvis et leje er gået, så skal den jo give lyd.
    Derudover er der jo ingen lyd ved en "yes test" i Terminalen, og der kom lyden også, så måske det bare er noget med lejet i blæseren at gøre?


    Redigeret af ladiesman217 - 31-Maj-2019 kl. 22:01
              
    Til top
     
     Besvar Besvar
     
    Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu