recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp!!! Valg af antennekabler, evt. F-connector?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp!!! Valg af antennekabler, evt. F-connector?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
StefanDK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 16-Juli-2010
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp!!! Valg af antennekabler, evt. F-connector?
    Sendt: 16-Juli-2010 kl. 12:08
NOTE: Indlægget findes også i forummet modtagelse og distribution - modtagelse og udstyr generelt

Hej, jeg er ny.

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp og ekspertise! Bær over med min nybegynderagtige tilgang...

Spørgsmålet kommer til sidst, for her er først lidt baggrundsinformation om mit problem:

HAR SVÆRT VED AT MODTAGE EN RÆKKE DIGITALE KANALER
Jeg har YouSee digitalt tv og YouSee Plus. Jeg ved, at der er blandede erfaringer, men generelt har mine været rigtig gode, så er det slået fast.

Jeg har dog problemer med at modtage digitale kanaler. Jeg ved, at det ikke er YouSee-boksen, der er i stykker (der er nogle rundt omkring, der peger på det som en mulig årsag). Boksen og tv'et er også opsat korrekt til Region Hovedstadens netværksnummer.

KANALER STÅR GENERELT FINT PÅ TV'ET UDEN BOKSEN
Jeg er lidt et spørgsmålstegn. Mens langt de fleste kanaler står glimrende på tv'et (uden at bruge boksen!) gennem afkodning af yousees digitale signal, som de jo åbnede for sidste år, så er det en anden sag, når jeg ser tv gennem boksen.

PROBLEMER MED MODTAGEFORHOLDENE PÅ BOKSEN
Når jeg så ser tv via boksen, så er der en masse kanaler, hvor signalet ikke er stærkt nok. Jeg kunne komme med en lang liste. Fx TV2 Zulu, TV2 Charlie (ser den ikke rigtigt, men ...), Kanal 5, TV3, 3+, 6'eren. Det er dog pudsigt, at HD-kanalerne Kanal 5 HD og 3+ HD virker helt fint. Der er en del andre, der ikke går igennem. På boksen kan jeg se information om signalernes styrke for kanalen, og de viser enten en meget lav minusværdi (fx -24), eller også står der "intet signal".

Når jeg OPTAGER et program via boksen på en af de kanaler, der IKKE virker, når man ser på boksen, får jeg alligevel en gennemført optagelse, der viser kanalen. Det er dog ofte i dårlig kvalitet, fx hakkende og spruttende, eller også ser det ud, som om man spoler fremad afbrudt af pauser.

Så langt, så godt. Nu står jeg så og vil afhjælpe problemet og læser, at det kan være, at jeg skal købe nogle kvalitetskabler. Det kan meget vel være, for det er noget værre hjemmestrikket noget, jeg har haft gang i. Ok, andre siger så, at det er lige meget med kablerne, hvilket så forvirrer mig.

Nu, hvor jeg bevæger mig ind på det tekniske, får I lige setup'et:

MIN OPSÆTNING AF KABLER
Der er koblet to tv på forbindelsen. Der er et 30 cm alm. antennekabel i formentlig dårlig kvalitet og med almindelig påskruede stik fra YouSee-dåsen hen til en helt almindelig splitter.

Fra den ene ende af splitteren går et ti meter kabel i samme kvalitet og med samme type stik hen til YouSeeboksen, og boksens medfølgende dobbeltskærmede kabel med faste stik kører op til tv'et.

Fra den anden ende af splitteren går et 15-20 meter kabel i samme hjemmestrikkede kvalitet som de fleste øvrige ind i et andet rum og forbinder til et gammeldags analogt tv.

HVORDAN FORBINDER JEG BEDST BOKSEN OG TV'ENE???
Nu er mit spørgsmål så, hvad den optimale opsætning er:

Skal jeg købe en antennefordeler med F-connectorer, som så sættes direkte på YouSee-udgangen, og forbinde til tv'ene med F-connector kabler og i enden en converter til et han/hun (ved ikke hvilken) RF-antennestik? Og kan man overhovedet sætte en splitter direkte på yousees stikfordeler?

Eller skal jeg købe en almindelig splitter (har kun en han eller hun-splitter - i hvert fald passer den ikke direkte til yousees stikfordeler) - og skal det så være en han eller hun? - og så sætte et 10 meter RF-kvalitetskabel til boksen? Er jeg også tvunget til at have et langt kvalitetskabel til det analoge tv, hvor der ikke er boks, og hvor kvaliteten ikke betyder noget?

Eller skal jeg købe et kort højkvalitetskabel og bruge den nuværende splitter?

Jeg ved dog ikke, hvad det kræver at rode sig ud i alt det med F-connectorer - jeg vil jo gerne være sikker på, at kvaliteten er optimal, uden at det hverken koster en bondegård eller kræver en ph.d...

KORT SAGT:

Hvad er det bedste forbindelse i mit setup?

Jeg uddyber gerne mit problem eller setup, men føler, at jeg lige har fortalt min livshistorie, og det må vist være nok for nu ...
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2010 kl. 12:19

Det med splitter skal du holde dig fra, og bruge en ordentlig fordeler i stedet for, ligeledes gode kabler og med F-Connector, som bruges på fordeleren. Boxen skal være så tæt på vægudtaget som muligt. Du skal ligeledes få undersøgt om dit signal er som det skal være. Et ganske kort kabel fra vægdåse (10-15 Cm) og til fordeler, derfra til de enkelte enheder.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
StefanDK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 16-Juli-2010
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2010 kl. 13:22
Ok, en fordeler kort fra yousees stikfordeler.

Og så RF-stik til F-connector plus F-connector til fordeleren. F-connectorer fra fordeleren til boksen, hvor den konverteres til RF.

Rigtigt forstået?

Og hvad med det analog tv - er det lige meget med stikkenes kvalitet? Altså, vil det påvirke youseeboksens signal?

Meget gerne flere input fra andre, da jeg har brug for så meget info som muligt.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2010 kl. 13:25

Ja, vægdåse > fordeler > til TVer og STB.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu