recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtaler på tv møbel -er det kuk kuk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtaler på tv møbel -er det kuk kuk?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
kloppern Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Februar-2010
Sted: Hinnerup
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højtaler på tv møbel -er det kuk kuk?
    Sendt: 09-Marts-2013 kl. 19:44
Hej med jer
Jeg er på udkig efter nogle mindre højtalere, som jeg gerne vil have til at stå på mit tv bord. Jeg har ikke lagt mig fast på nogle konkrete højtalere, men det kunne f.eks. være B&W cm1: , Dynaudio Excite X12 eller lign. 
Mit møbel er 35x180x45 (HxBXD). Det er formegentlig noget finer overtrukket med noget valnød laminat.
Jeg tænker selv:

Plus:
- Er efter min mening en flottere løsning, end at hænge dem på væggen eller have dem på stander.
- Der bliver god luft omkring højtalerne

Minus:
- Vibrationer i møblet (måske det kan klares med Damping feets?)
- Højtalerne kommer kun op i ca 60 cm's højde
- Der er vel en grund til at alle anbefale standere.

Håber nogle af jer kloge hoveder, kan gøre mig lidt klogere.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2013 kl. 20:54
Diskanten skal helst være i ørehøjde, ved normal lytteposition. Dette kan vel opfyldes.
Vibrationer til bord, kan dæmpes/elimineres med damping feet.
Placering på bord, kan give uønsket reflektioner, i forhold til en stander. Her vil der, alt andet lige, være helt frit omkring højttaleren.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2013 kl. 21:07
Generelt løfter det lyden (som jetex siger), at få dem højere op... Diskant der kommer nede fra bliver ofte - mindre god oplevelse - i forhold til normal placering i hovedhøjde...

Møblet vil synge med hvis ikke du bruger god afkobling, men det har du styr på...

Synes du i det hele taget godt nok det pænere, at have dem på bordet? ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2013 kl. 21:38
Rasmus8D, det var måske også lidt hurtigt. Jeg synes det er rigtig flot med højtalere hængende på væggen.  Men som jeg har forstået det, er det en endnu mere problematisk løsning, ihvertfald hvis man kigger på højtalere med bagudvendt basport (belær mig endelig, hvis det er noget vås).
I forhold til standere, synes jeg bedre om at have dem stående på tvmøblet. Desuden har jeg småbørn, så standere er no go.

Nå, hvis vi nu tager Dynaudio Excite 12 som eksempel. Så er den 28cm høj og mit tvmøbel er 35 cm høj, diskanten vil så være ca 50-60 cm fra gulvet (diskanten sidder øverst i højtaleren ik?). Jeg sidder ca 3 meter fra højtalerne og mine øre er vel ca. 1 meter i højden - Det er vel fin nok? 
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2013 kl. 22:06
Jo det er problematisk og placere små standere med bagudvendt basport op af mur... Det dur ikke...

Måske kan du poste billed af dit bord?

Men altså det kan sagtens lade sig gøre, og måske med fint resultat?
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 02:50
Det er generelt problematisk at placere højttalere op ad en mur, uanset om der er bagudvendt basport eller ej. Lyden bliver simpelthen mere "klemt".
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 07:25
Altså med mindre at højttalerne er bygget til det.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 09:24
Som for eksempel dem her:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/kompakt/dali_mentor_menuet_hoejttaler_sort_.htm

Dem har jeg væghængt i alrummet og de spiller efter min mening mindst lige så godt som b&w cm1, de er mindre og har en bedre finish.
De skulle iøvrigt også være optimeret til væghængt/helt op ad væg placering.
Så de skulle fylde mindre på dit tv møbel og se godt ud samtidig.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 10:23
Selvfølgelig må I få et billed
Jeg har startet tråden, fordi jeg blev træt af lyden i min Cambridge forstærker, og mine B&W 602S3højtalere blev for kluntede. Jeg har derfor solgt dem, og er nu gået i tænkeboks i forhold til hvad jeg så skal have i stedet for. Mens jeg spare op (jeg kan i øvrigt ikke anbefale at sælge sit anlæg, når man ikke har penge til et andet :=9), overvejer jeg potentielle muligheder. Konen er utrolig glad for vores tvmøbel og fuldstændig ligeglad med lyden. Jeg har derfor lovet hende at overveje om jeg kan finde en løsning hvor vi kan beholde møblet.
Jg takker for jeres input! Jeg har tilføjet Mentor højtalerne til min "lytte" liste. 

Redigeret af kloppern - 10-Marts-2013 kl. 10:23
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 10:58
Men billedet vender da Kuk-kuk!!Big smile
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 13:34
Ja undskyld, jeg prøver lige igen her -og undskyld kvaliteten og modlys!
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 16:10
Det var straks bedre!!Smile Kunne højttalerne evt. ikke ligge ned, på TV-møblet? Eller så vil de måske komme for tæt på TV'et? Her tænkes på magnetfelterne.

Redigeret af turbo2 - 10-Marts-2013 kl. 16:13
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu