recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtaler på tv møbel -er det kuk kuk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtaler på tv møbel -er det kuk kuk?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 09:18
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange af jer der siger at det er helt fint at sætte højttalerne på tv-møblet, som har prøvet at høre forskellen på dét og højttaleren på en stander. Dvs. ikke "jeg har et sæt stående på mit møbel og det lyder fint", men rent faktisk har _sammenlignet_. Jeg vil påstå at det er noget ævl at sige at det er "problemfrit", og at højttaleren bare skal afkobles. Klaus D siger at han mener at højttalerne står for 90-95% af lydkvaliteten. Jeg er ikke enig i at elektronikken betyder så lidt, men nok så væsentligt: Placeringen af højttaleren betyder mindst lige så meget som kvaliteten af højttaleren. Og jeg er stærkt uenig i at det er "helt fint" at sætte højttalerne på tv-møblet. I hvert fald hvis dét man er interesseret i er "hifi", og ikke bare "bedre lyd end i tv-højttalerne".

Til OP: Hvis du har et sæt højttalere du kan prøve med, så prøv at sætte dem på møblet, først helt ude ved kanten så fronten af højttalerne flugter med kanten af møblet. Prøv så at sammenligne lyden af dét, med højttalerne rykket tilbage mod væggen. Den forskel du kan høre dér, vil formentligt være mindre end forskellen ved at sætte højttalerne på standere kontra placeret bedst muligt på møblet. Hvis du kan høre en forskel og synes den er betydningsfuld, så har du konstateret at du skal være lidt mere kræsen med placeringen end som så. Hvis du ikke synes det ændrer noget, så har du konstateret at de finere forskelle i lydkvaliteten betyder mindre for dig, og så kan du tillade dig at være lidt mere "large" med placeringen. Og så kan du ikke mindst tillade dig at være ligeglad med hvad andre mener om hvor stor forskellen er. Jeg er ikke bedre end andre til at svare på hvor kræsen du er, det kan du kun selv finde ud af.

P.S. Det handler ikke - kun - om at få højttaleren til at stå stabilt, og derved spille bedre, eller om at undgå at vibrationer rent fysisk overføres pga. kontakten mellem højttaleren og møblet. Hvis møblet går i svingninger, så skal lydbølgerne i sig selv nok sørge for at det sker, uanset om du afkobler eller ej (medmindre du køber en højttaler der ikke kan spille bas). Det interessante er de akustiske forhold som højttaleren har at arbejde i. Meget firkantet sagt, jo længere der er fra højttaleren til de reflekterende flader jo bedre, og en reflekterende flade kan ikke komme tættere på end hvis højttaleren står på den. (Virkeligheden er naturligvis mere kompleks).
Til top
kloppern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2010
Sted: Hinnerup
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 08:14
En af mine venner har CM1 koblet på en NAD forstærker. Han har en hel anden varm og inviterende lyd end jeg oplevede med Cambridge forstærkeren - Jeg synes så at mellemtonen og diskanten var bedre på Cambridgen. I har nok ret i at jeg skal kigge på en anden højtaler (og det skal jeg helt sikkert også), men min oplevelse er, at forstærkeren har mere end 5 %'s betydning for lyden.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 06:14
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Har du hørt det?

Ja.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 00:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Sorbotan fødder under anlæg?
Der er intet at hente for dig.

Klaus
 
Har du hørt det?
Men nu talte jeg så også til afkobling af højttalerne!
 
M.v.h.
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 22:41
Jeg tror bestemt også du bør se efter en anden højttaler, hvis du følte sådan med gulvmodellen... Så har du det 10 x værre med standeren!
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 22:38
Min påstand er at ved de fleste højttaler/forstærker kombinationer er det højttaleren der har et sted mellem 90 og 95% at sige med hensyn til lyden.

Hvis ikke CM8 kunne fange dig, vil CM1 næppe heller gøre det.

Sorbotan fødder under anlæg?
Der er intet at hente for dig.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kloppern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2010
Sted: Hinnerup
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 21:36
Tja jeg har ikke så meget i tankerne endnu. Jeg havde en Cambridge audio 740A, men synes den var lidt tam i lyden. Jeg tænkte det nok ville hjælpe med nogle bedre højtalere, så jeg var i Hifiklubben og høre Cambridge 851 spændt for et par B&W CM8. Det lød selvfølgelig meget bedre end mit daværende anlæg. Jeg lyttede i ca 40 min og alt var godt, god dynamik, flot mellemtone og rigtig godt og bredt lydbillede. Jeg synes bassen var lidt kedelig, men ellers kunne jeg ikke sætte en finger. Jeg tog dog mig selv i, at jeg efter 40 min. udelukkende med musik jeg holder rigtig meget af, ikke havde bevæget foden en eneste gang! Det blev for meget analyse og for lidt "nyden musik".
Jeg valgte derfor at sælge anlægget og kører nu udelukkende head-fi.
Anyway, jeg tænker at Rotel Ra-12 kunne være et godt bud sammen med et par cm1.
Arcam eller Naim kunne måske også være interessant. Da alle mine kilder er digitale, kunne en digital forstærker måske også være spændende, f.eks. Nuforce DDA 100. Jeg læser om en del, men har ikke rigtig fået hørt på noget endnu, da der går et par måneder før der er råd til noget. Men men hvis I har noget i tankerne, er jeg lutter øre!

Jeg kan se at man også kan få Sobotan til at sætte under forstærker, afspiller osv. Til et anlæg i min klasse, er det så ikke ligegyldigt, eller er der virkelig noget at hente?


Redigeret af kloppern - 10-Marts-2013 kl. 21:41
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af kloppern kloppern skrev:

Sikke en feedback! Tak til alle, det er superfedt at I gider.

Henrik B.: Jeg har forsøgt at google sorbotan, men får alt muligt, kan du linke til noget der dur? Eller er det bare det her: http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/hojttaler-tilbehor/argon_damping-feet-_light.htm
 
De Argon er et rigtig godt bud. Ligeledes har Audioquest noget på programmet. Der findes sikkert flere.
Pointen er, at sorbotan giver en 100% afkobling.
 
M.v.h.
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 20:23
Jo det skal nok gå på det store brede møbel... Evt som nævnt med lidt vinkling...

Held og lykke med at finde den rigtige højttaler... Hvilken forstærker bruger du? ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
kloppern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2010
Sted: Hinnerup
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 20:04
Sikke en feedback! Tak til alle, det er superfedt at I gider.

Henrik B.: Jeg har forsøgt at google sorbotan, men får alt muligt, kan du linke til noget der dur? Eller er det bare det her: http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/hojttaler-tilbehor/argon_damping-feet-_light.htm

Mr. Claude: Meget godt tip Wink 
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 17:56
Du kan sagtens have et par gode standerhøjttalere stående på dit TV-møbel. Det vil du kunne få rigtig god - og problemløs - lyd ud af!
 
Som Kampus skriver kan du evt. vælge at smide et par sorbotan-stykker under fronten af højttalerne, så de vinkles en smule bagover. Derved afkobles de, samtidig med at de lidt vinkling opad....
 
M.v.h.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2013 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Selvfølgelig kan du ha' et par reolhøjttalere stående på TV-bordet. Og diskanten skal såmænd nok komme over til lytteren, ellers vipper du dem bare en smule bagover. Og mht magnetisk stråling, havde det kun betydning for et billedrørsTV.
 
 
Jeg var ikke HELT klar over, om det kun gjaldt billedrør, vedr. magnetfelter, men så er det i hvert fald på plads... Mine gulvhøjttalere står faktisk på nogle (Selvfølgelig)  meget lave fødder, som gør, at de er vinklet lidt bagover. Fødderne er kun ca. 10,5 cm høje. Kan man godt få sådan nogle fødder endnu? Har prøvet Google, dog uden resultat.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu