recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtaler på tv møbel -er det kuk kuk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtaler på tv møbel -er det kuk kuk?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
kloppern Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Februar-2010
Sted: Hinnerup
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 08:14
En af mine venner har CM1 koblet på en NAD forstærker. Han har en hel anden varm og inviterende lyd end jeg oplevede med Cambridge forstærkeren - Jeg synes så at mellemtonen og diskanten var bedre på Cambridgen. I har nok ret i at jeg skal kigge på en anden højtaler (og det skal jeg helt sikkert også), men min oplevelse er, at forstærkeren har mere end 5 %'s betydning for lyden.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 09:18
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange af jer der siger at det er helt fint at sætte højttalerne på tv-møblet, som har prøvet at høre forskellen på dét og højttaleren på en stander. Dvs. ikke "jeg har et sæt stående på mit møbel og det lyder fint", men rent faktisk har _sammenlignet_. Jeg vil påstå at det er noget ævl at sige at det er "problemfrit", og at højttaleren bare skal afkobles. Klaus D siger at han mener at højttalerne står for 90-95% af lydkvaliteten. Jeg er ikke enig i at elektronikken betyder så lidt, men nok så væsentligt: Placeringen af højttaleren betyder mindst lige så meget som kvaliteten af højttaleren. Og jeg er stærkt uenig i at det er "helt fint" at sætte højttalerne på tv-møblet. I hvert fald hvis dét man er interesseret i er "hifi", og ikke bare "bedre lyd end i tv-højttalerne".

Til OP: Hvis du har et sæt højttalere du kan prøve med, så prøv at sætte dem på møblet, først helt ude ved kanten så fronten af højttalerne flugter med kanten af møblet. Prøv så at sammenligne lyden af dét, med højttalerne rykket tilbage mod væggen. Den forskel du kan høre dér, vil formentligt være mindre end forskellen ved at sætte højttalerne på standere kontra placeret bedst muligt på møblet. Hvis du kan høre en forskel og synes den er betydningsfuld, så har du konstateret at du skal være lidt mere kræsen med placeringen end som så. Hvis du ikke synes det ændrer noget, så har du konstateret at de finere forskelle i lydkvaliteten betyder mindre for dig, og så kan du tillade dig at være lidt mere "large" med placeringen. Og så kan du ikke mindst tillade dig at være ligeglad med hvad andre mener om hvor stor forskellen er. Jeg er ikke bedre end andre til at svare på hvor kræsen du er, det kan du kun selv finde ud af.

P.S. Det handler ikke - kun - om at få højttaleren til at stå stabilt, og derved spille bedre, eller om at undgå at vibrationer rent fysisk overføres pga. kontakten mellem højttaleren og møblet. Hvis møblet går i svingninger, så skal lydbølgerne i sig selv nok sørge for at det sker, uanset om du afkobler eller ej (medmindre du køber en højttaler der ikke kan spille bas). Det interessante er de akustiske forhold som højttaleren har at arbejde i. Meget firkantet sagt, jo længere der er fra højttaleren til de reflekterende flader jo bedre, og en reflekterende flade kan ikke komme tættere på end hvis højttaleren står på den. (Virkeligheden er naturligvis mere kompleks).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af kloppern kloppern skrev:

En af mine venner har CM1 koblet på en NAD forstærker. Han har en hel anden varm og inviterende lyd end jeg oplevede med Cambridge forstærkeren - Jeg synes så at mellemtonen og diskanten var bedre på Cambridgen. I har nok ret i at jeg skal kigge på en anden højtaler (og det skal jeg helt sikkert også), men min oplevelse er, at forstærkeren har mere end 5 %'s betydning for lyden.

Jeg er ikke uenig i at forstærkeren har mere end 5% at sige (i hvert fald ikke hvis vi mener % af selve udstyret), men det skal dog siges at det lyder som om du sammenligner to opstillinger i to forskellige rum. Forskellen i rummene har MEGET mere at sige end forstærkeren. Hvis jeg har forstået det rigtigt, kan du derfor ikke sige noget om forskellen i forstærkerne ud fra de erfaringer.

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 10:09
"Jeg er ikke uenig i at forstærkeren har mere end 5% at sige (i hvert fald ikke hvis vi mener % af selve udstyret), men det skal dog siges at det lyder som om du sammenligner to opstillinger i to forskellige rum. Forskellen i rummene har MEGET mere at sige end forstærkeren. Hvis jeg har forstået det rigtigt, kan du derfor ikke sige noget om forskellen i forstærkerne ud fra de erfaringer."

[/QUOTE]

Ja det var i meget forskellige rum. Hans stod i et rum med stråvægge på ca 10 kvm, Hifiklubbens stod i tja, ca 30 kvm rum. De 2 rum var naturligvis indrettet meget forskelligt - Betyder det virkelig så meget? Så giver det vel nærmest ikke mening at lytte højtalere andre steder end derhjemme, eller er det lige skarpt nok? 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 10:53

Ja det var i meget forskellige rum. Hans stod i et rum med stråvægge på ca 10 kvm, Hifiklubbens stod i tja, ca 30 kvm rum. De 2 rum var naturligvis indrettet meget forskelligt - Betyder det virkelig så meget? 

JA!

Efterklang er formentligt DEN væsentligste faktor i vores opfattelse af lydkvalitet - og den eneste faktor som anlægget ikke har nogen som helst indflydelse på overhovedet (nej, heller ikke dem med rumkorrektion).

Så giver det vel nærmest ikke mening at lytte højtalere andre steder end derhjemme, eller er det lige skarpt nok? 

Det giver masser af mening, man skal bare være klar over hvad det er man gør. Hvis man forventer at man får nøjagtigt den samme lyd derhjemme, som dét man hørte i butikken, fordi man flytter nøjagtigt det samme udstyr hjem, så begår man en fejl. Men man kan sagtens gøre sig nogle indtryk, for eksempel ved at sammenligne to produkter med hinanden. Hvis du synes diskanten er irriterrende og træls på den ene, og lækker og naturlig på den anden, så er det meget usandsynligt at du vil opleve det modsatte derhjemme. Så kan du godt købe dén du synes lød bedst, og forvente at det er dén der vil være bedst derhjemme også. Du skal som sagt bare ikke forvente at det lyder præcist ligesådan. Hvis du vil være sikker på at få et godt resultat, så tager du den du synes bedst om med hjem, og ser hvordan det virker. Hvis du så opdager at der er for lidt bas, så kan du godt bruge lidt fornuftig sans og regne ud at dén der spiller mere bas nede i butikken, nok også gør det derhjemme, og så skal du måske gå efter dén, selv om du synes der var for meget bas i butikken. Det er ikke en eksakt videnskab.

EDIT: Sagt på en anden måde, ja det er lige skarpt nok. Som med det meste andet i livet, så kan man ikke stille tingene firkantet op, i hverken den ene eller den anden retning, uden at begå en masse fejl.

Men når det er sagt, så er der ingen tvivl om at det BEDSTE er at lytte på tingene dér hvor de skal bruges, men man skal naturligvis afmåle indsatsen med forventningerne. Jeg kunne personligt ikke drømme om at prøve forskellige modeller af for at finde den helt rigtige køkkenradio til netop mit køkken. Men hvis man har et seriøst hifi-setup, og går op i at man har fået det bedst mulige inden for rammerne, så skal den endelige beslutning foretages hjemme i stuen. I praksis er man bare nødt til at foretage en vis grovsortering først. Jo mere erfaring man får, jo nemmere er det at lave dén grovsortering. Men erfaring får man kun ved at lytte så meget som muligt, i så mange forskellige situationer som muligt. 

Redigeret af Otto J - 11-Marts-2013 kl. 10:56
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 11:47
Tak for at forklare det så grundigt, det giver jo rigtig meget mening og så blev jeg det klogere. 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 11:57
Jeg påstod vist heller ikke at placeringen er uproblematisk. Men med vinduer og radiatorer umiddelbart ved siden af TV reolen, synes jeg da det var en brugbar mulighed. Det bedste ville nok være at skrotte møblet og sætte stander/gulvhøjttalere ved siden at TV'et, men det er jo ikke en option :-/
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 13:25
Altså jeg vil til enhver tid selv undgå at placere på tv møbel, men dermed vil jeg ikke påstå det ikke kan fungere for OP selv. Det jo forskelligt hvilke ambition niveau vi har, og personligt havde jeg nok forsøgt mig med væghængte højttalere, evt noget hvor de kom ud fra muren ved hjælp af vesa beslag. Man vil aldrig undgå bordet for en kedelig indflydelse på lyden, uanset hvordan de er placeret derpå.

Jeg er også enig i at elektronikken betyder mere en højttalerne, personlig vil jeg aldrig bruge mere end maks 50-70
% på højttalere, resten på elektronik... De 5 % er nok nærmere kabler ;)

Men du må ud og ha lyttet lidt ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 13:26
Den fik jeg formuleret forkert, mente elektronikken betød mere end 5 % og ikke mere end højttaleren ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Jeg er også enig i at elektronikken betyder mere en højttalerne, personlig vil jeg aldrig bruge mere end maks 50-70
% på højttalere, resten på elektronik... De 5 % er nok nærmere kabler ;)

Det er ikke prisen jeg taler om. Min påstand er at i et anlæg hvor enhederne er afstemte til hinanden ydelsesmæssigt (og prismæssigt), vil den lyd man oplever for 90-95% vedkommende være "højttalerens lyd" hvor de sidste 5-10% vil være "elektronikkens lyd".

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 16:14
Jeg er med på at det ikke er en optimal løsning, men ville høre om det var helt vanvittigt - synes jeg I har svaret rigtig godt på. Jeg er dog stadig lidt forvirret om det er bedst at hænge højtalerne på væggen eller stående på tvbordet. Jeg er med på at hvis det er med bagudvendt basport er ophæng en rigtig dårlig ide, men hvis det er med fremadrettet er det så en fordel at få dem op på væggen - Jeg synes meldingerne er lidt tvetydige.
Som jeg forstår diskussion om højtaler/forstærkers betydning, vil den klogeste fremgang være at finde en højtaler jeg godt kan lide, og derefter en forstærker der passer godt til. Som eksempel, hvis jeg ikke synes at Cm1 lyder helt rigtig foran en NAD forstærker, vil jeg formegentligt heller ikke synes om dem foran en Rotel forstærker.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2013 kl. 17:30
Når du får købt nogle, som kunne ligge ned på TV-bordet, så prøv dig frem: Først har du dem liggende i én eller anden afstand fra væggen - Hør, hvordan, du synes det lyder.

Så placerer du dem op ad væggen og hører så hvordan det lyder. Selv om de stadig ligger på bordet, vil der vel kunne høres forskel. Så er det til sidst dine ører, der bestemmer...
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu