recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtaler terminal ombygning på gamle CV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtaler terminal ombygning på gamle CV

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højtaler terminal ombygning på gamle CV
    Sendt: 03-Juli-2020 kl. 09:27
Jeg er ved at købe nogle gamle Cerwin Vega højtalere for nostalgiens skyld.
Det er tilsvarende det 3. sæt højtalere jeg havde som teenager og det første som kunne kaldes "hifi".

De har klemmeterminaler og husker jeg ret er det 2mm^2

Desværre har jeg ikke så små højtalerkabler så jeg tænkte på om det et muligt at nemt og billigt at skifte dem til skrue eller banan terminaler?

Billigt vil sige billigere end at købe nogle 2mm^2 kabler i Harald Nyborg.

Umiddelbar brug er at sammenligne dem med mine Audiovector M3 Signature (Mk2 er front og Mk1 er bag/side), så jeg virkelig kan høre hvor stor forskellen er på mine gamle teenage favoritter og mine nuværende. Evt. bruge dem som baghøjtalere, til jeg finder de rette Audiovector reolhøjtalere brugt som passer til de øvrige. (jeg ved jeg kan bruge mange andre, men look/stil betyder også noget - WAF i ved).
Terminalerne er derfor også relevante da de ikke kommer til at stå fremme hele tiden.
Lav WAF.

Næste brug for dem er at komme med på sommerhus tur med gutterne fra studiet, som jeg har holdt sammen med i over 20 år. Jeg forventer det bliver for meget for nogle af dem, med mindre de har anskaffet sig NC øreplugs.

Muligvis giver jeg dem til min mor som bruger høreapparat og bruger det andet sæt højtalere jeg havde (Dantax købt i '83 - dårligste penge jeg nogensinde har brugt på lyd, de var dog bedre end det første sæt som min bror havde bygget af fuldtone tv-højtalere).
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2020 kl. 09:45
Pas på at skumkanter ikke er møre.

CV skumkanter har det det med at tørre ud og smuldre. Kondensatorer i delefilter er sikkert også tørre.

Brug i første omgang almindelig lampeledning. Det har den fordel at der er en blå og brun leder. Så undgår du at montere forkert.

Bliver du helt vildt med lyden, kan du gå i gang med en renovering.
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2020 kl. 09:36
Hej

Et billede siger jo tusind ord, men formode de klemme terminaler sidder i en lille plastik ramme bag på, dem kan man nogen gange godt erstatte med skrueterminaler/banan bøsninger

Og i værste tilfælde skal du skære hullet en smule op


Eks. :)
https://www.av-cables.dk/hoejttalerterminal/high-quality-hoejttalerterminal-med-2-stik-5712.html?gclid=Cj0KCQjw9IX4BRCcARIsAOD2OB2uRRfHt_YxGSgXJM3qjFXF6wrE6Egd_Go--B38vr2lG3kKYnOn81MaAhDiEALw_wcB

Go dag


Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2020 kl. 16:08
Man finder to stykker “tynd” ledning og en samlemuffe.
Så kan man teste på livet løs!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2020 kl. 07:13
Tak for svarene, jeg har ikke kunnet logge ind på forum i et lille stykke tid, så derfor min sene reaktion.

Jeg kom i tanke om en løsning jeg engang brugte på en sommerhustur, hvor en kammerat havde medbragt forstærker og højtalere, men glemt højtaler kabel. Jeg tog såmænd nogle CAT5 kabler i brug og det virkede fint. Smile

Jeg har også selv fundet en bedre terminal løsning end AV-Cables, som Benjamin7 foreslår, da dimensionerne passer bedre med https://bekent.dk/hojtaler-terminal-guldbelagt-skrue.html
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2020 kl. 12:18
Man kan også få dem hos bekendt i i en anden større der ofte passer med ældre højtalere



Dem her kan også bruges med de eksisterende terminaler 



Redigeret af gasolin - 23-Juli-2020 kl. 12:20
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu