recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtaler valg og tilslutning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtaler valg og tilslutning

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
john0336 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-December-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér john0336 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højtaler valg og tilslutning
    Sendt: 27-Juli-2013 kl. 14:01

Hej experter

Så er jeg ved at have mit nye setup klar.

Jeg er ved at investere i en brugt forstærker, som skal have tilsluttet pladespiller, tv, smartphone og højtalere. Mit spørgsmål drejer sig nu om højtalerne. Jeg har to muligheder. Jeg har et par gamle B&O Beovox S45 højtalere med DIN stik/kabel samt et par meget små Jamo Compact Sat sattelithøjtalere.

Her er mine spørgsmål:

Hvilke af disse to typer højtalere ville I tilslutte min forstærker, når mit anlæg ”bare” skal lyde/fungere som et minianlæg? Jamo højtalerne har vist nok normalt en subwoofer tilsluttet (som jeg ikke har), men kan jeg bruge dem som almindelige højtalere?

Mht. B&O højtalerne: Kan jeg skifte mit B&O kabel ud med et almindeligt højtalerkabel, hvor jeg monterer et DIN stik i den ene ende og banan højtaler stik i den anden ende?

Hvis jeg kan bruge Jamo højtalerne: Kan jeg montere et par banan højtaler stik i den anden ende på et almindelig højtalerkabel, for tilslutning til mit anlæg?

Jeg vedhæfter et billede af bagenden på mine Jamo højtalere.

På forhånd tak for svar J

Venlig hilsen

John

Panasonic Viera TX-P42C10
Playstation 4
Synology DS410j
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af john0336 john0336 skrev:

Hej experter

Så er jeg ved at have mit nye setup klar.

Jeg er ved at investere i en brugt forstærker, som skal have tilsluttet pladespiller, tv, smartphone og højtalere. Mit spørgsmål drejer sig nu om højtalerne. Jeg har to muligheder. Jeg har et par gamle B&O Beovox S45 højtalere med DIN stik/kabel samt et par meget små Jamo Compact Sat sattelithøjtalere.

Her er mine spørgsmål:

Hvilke af disse to typer højtalere ville I tilslutte min forstærker, når mit anlæg ”bare” skal lyde/fungere som et minianlæg? Jamo højtalerne har vist nok normalt en subwoofer tilsluttet (som jeg ikke har), men kan jeg bruge dem som almindelige højtalere?

BEOVOX 45

Mht. B&O højtalerne: Kan jeg skifte mit B&O kabel ud med et almindeligt højtalerkabel, hvor jeg monterer et DIN stik i den ene ende og banan højtaler stik i den anden ende?

JA

Hvis jeg kan bruge Jamo højtalerne: Kan jeg montere et par banan højtaler stik i den anden ende på et almindelig højtalerkabel, for tilslutning til mit anlæg?

JA

Jeg vedhæfter et billede af bagenden på mine Jamo højtalere.

På forhånd tak for svar J

Venlig hilsen

John

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér john0336 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 14:34
Hej Mufti. 

Det var da kort og præcist :-) Tak for svar. Så kan jeg gå videre i mit projekt.

Mvh. John
Playstation 4
Synology DS410j
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 14:57
Når sub'en til de små Jamo sat. højttalere mangler, er der risiko for lyd ala transistorradio ( i den dårlige ende ).
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 14:59

Beovox vil give en rimelig lyd, men de 2 Jamo vil give en spinkel lyd, de er beregnet til at blive brugt sammen med det tilhørende LF modul, da de ikke kan gengive de dybe toner, og kan således nemmere blive overbelastet hvis de får det fulde frekvensområde.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér john0336 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Når sub'en til de små Jamo sat. højttalere mangler, er der risiko for lyd ala transistorradio ( i den dårlige ende ).

Og også svar til Radiomanden :-)

Det tænkte jeg nok! Kunne godt forestille mig, at jeg må ty til mine gamle B&O højtalere. De er dog ikke så "kone"-venlige :-) Men jeg kunne jo nok overtale hende til at bruge dem i første omgang. Min plan er nemlig senere at investere i et par nye højtalere, som er mere "kone"-venlige.

Tak for jeres svar Smile 

Redigeret af john0336 - 27-Juli-2013 kl. 15:04
Playstation 4
Synology DS410j
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér john0336 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 21:11
Ved ikke om jeg bør starte en ny tråd, men nu prøver jeg:

Jeg har set mig varm på et par Jamo A500 højtalere. Er de for små til en forstærker uden subwoofer ligesom mine Jamo Compact Sat højtalere?
Playstation 4
Synology DS410j
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 21:21

De er ikke bedre, de spiller også som en dåse, Min frekvens 80 Hz. Det er der en SW normalt overtager. Ganske som de andre du har.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér john0336 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

De er ikke bedre, de spiller også som en dåse, Min frekvens 80 Hz. Det er der en SW normalt overtager. Ganske som de andre du har.

Ok tak :-) 
Playstation 4
Synology DS410j
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 21:38

Det er noget sludder. jamos sat-sub systemer deler ved en højere frekvens end 80, ligesom de fleste lignende systemer. Radiomanden har skrevet mange indlæg, men han skyder fra hoften og rammer ligeså meget forkert som rigtigt. Surroundsystemer med en aktiv sub er oftest sat til at dele ved 80 Hz, da det er thx standarden.

Jamo a500 spiller rigtig nok "ned" til 80 Hz, men det kommer til at lyde tyndt uden sub.

Så John, find en passiv sub der passer sammen med de satellitter du allerede har, da det kan komme til at lyde ganske udmærket. Subben kan for det meste gemmes under en sofa eller bag ved noget.

Hvis du ikke kan finde en sub der passer til, så brug dine B&O. jeg er sikker på hvis du kan høre markant forskel hvis du skiftevis lytter til B&O og dine satellitter uden tilhørende sub.

held og lykke med det
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 21:47
Hvis man deler ved 80 Hz skal højtalerne gerne kunne gå ned til 40 Hz.
Husk at de 80 Hz er en delefrekvens så der er stadig lyd ved 40 Hz. afhængig af filterets stejlhed.
Ved en delefrekvens ved 120 Hz. skal højtalerne helst gå ned til 60 Hz.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér john0336 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er noget sludder. jamos sat-sub systemer deler ved en højere frekvens end 80, ligesom de fleste lignende systemer. Radiomanden har skrevet mange indlæg, men han skyder fra hoften og rammer ligeså meget forkert som rigtigt. Surroundsystemer med en aktiv sub er oftest sat til at dele ved 80 Hz, da det er thx standarden.

Jamo a500 spiller rigtig nok "ned" til 80 Hz, men det kommer til at lyde tyndt uden sub.

Så John, find en passiv sub der passer sammen med de satellitter du allerede har, da det kan komme til at lyde ganske udmærket. Subben kan for det meste gemmes under en sofa eller bag ved noget.

Hvis du ikke kan finde en sub der passer til, så brug dine B&O. jeg er sikker på hvis du kan høre markant forskel hvis du skiftevis lytter til B&O og dine satellitter uden tilhørende sub.

held og lykke med det

Tak for svar :-) Men umiddelbart har jeg ikke planer om, at investere i en sub. Derfor har Radiomanden ret i den forstand, at uden sub må jeg hellere bruge mine B&O højtalere, som du også siger :-) Men måske jeg skulle forsøge at finde en sub. Det vil jeg overveje.
Playstation 4
Synology DS410j
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu