recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalere til køkken?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjtalere til køkken?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Larsan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2007 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af Pokerface Pokerface skrev:

Hej igen.

Altså jeg kender dem ikke som sådan, men om ikke andet er der jo returret, hvis de skuffer dig.

Men især de dyreste af den model (120W'erne) har jo et fint frekvensområde, synes jeg.

Dem du ellers linker til kender jeg heller ikke, men de er jo "3-vejs", hvilket ofte absolut ikke altid er en fordel, når man snakker om små højtalere.

Hvad er er et acceptabelt frekvens område?

Hvad er fordele ulemper ved 2 kontra 3-vejs høltalere, når vi er i de kompakte størrelser?

Det er vel typiske bassen der er problemet i de små højtalere?

Jeg er lige på nippet til at købe disse, som virker helt ok:

http://www.canton.de/en-produktdata-plus-plusxl.2.htm

men hvad ved jeg?

 

Med venlig hilsen
Larsan
Pana PX70, Phillips 26PF7521D, Sony HDD HX720
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2007 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af Larsan Larsan skrev:

Hvad er er et acceptabelt frekvens område?

For en højttaler vil det være lineært. Den skal give den lyd, den får besked på af forstærkeren

Det skal du ikke spekulere for meget over. Højttalere i dén størrelse kan ikke levere en rigtig god lydoplevelse uden lidt snyd, hvis de skal spille alene... God bas fx. kræver volumen. Det har en lille højttaler ikke, men den kan kompensere ved at levere lidt ekstra på 2-300 Hz. Så lyder den af lidt mere. Og i et køkken er det ligegyldigt, hvordan lyden bliver skabt! Den skal bare være der.. (i baggrunden)

Oprindeligt skrevet af Larsan Larsan skrev:

Hvad er fordele ulemper ved 2 kontra 3-vejs høltalere, når vi er i de kompakte størrelser?

Der er ingen forskel! Du har brug for nogle højttalere af en rimelig kvalitet. Ikke mere.

De bliver jo placeret et sted, hvor de passer ind ift den øvrige indretning - ikke ift hvor de lyder bedst rent hifi-lytte-mæssigt.
Faktisk vil man måske kunne sige, at man bør vælge to-vejs i denne ende af prisskalaen, da man har et mindre kompliceret delefilter med to-vejs, eftersom der kun skal deles over én frekvens (!?)

Oprindeligt skrevet af Larsan Larsan skrev:

Det er vel typisk bassen, der er problemet i de små højtalere?

Ja, derfor kan det være en fordel at få nogle højttalere, der kompenserer for deres ringe størrelse med en ujævn frekvensgang - altså giver lidt ekstra i den knap så dybe bas, hvor de rent faktisk kan levere noget! Det findes nok ikke i almindelige trykkammer- eller basreflekshøjttalere, men hornhøjttalere har det som en udbredt 'feature' Her er jeg dog lidt ude af sync med markedet. Der er sket meget!

Oprindeligt skrevet af Larsan Larsan skrev:


Jeg er lige på nippet til at købe disse, som virker helt ok:

http://www.canton.de/en-produktdata-plus-plusxl.2.htm

men hvad ved jeg?

Det er sikkert helt fint. Du får ikke nogen hifilyd af højttalere på den måde, og det er jo heller ikke nødvendigt efter din beskrivelse. De skal kunne levere noget lyd uden for meget skrat og brok! De skal kunne spille pænt højt og levere noget bas og klarhed, fordi de skal spille et ret stort køkken op.

Dét jeg ville kigge lidt ekstra på var, hvilken driftseffekt de havde. Det kan man ikke se på dé højttalere, som du linker til.

Driftseffekten har betydning for, hvor højt de spiller. Hvis du spiller musik både i stuen og i køkkenet, vil højttalerparret med den laveste driftseffekt spille højest. Derfor ville jeg foretrække et sæt højttalere, som havde nogenlunde samme driftseffekt som hovedhøjttalerne.
Det kunne godt give problemer, når der var fest Hvis du har en forstærker, som kan levere varen (masser af STRØM) brænder du nok ikke dine højttalere af, men det kan gå ud over hørelsen hos folk i det forkerte rum

Praktisk set ville jeg fx. kigge på specs for, hvor tykke plader højttaleren er samlet af. Det giver faktisk et fingerpeg mod kvalitet, at der benyttes tykke plader.
Hmm, det er godt nok små højttalere, så måske gælder det ikke her

Nå, mit råd er, at du tager ud og hører på nogle højttalere. Det er sgu ikke noget, man kan læse sig til


Find dé højttalere, som vil lyde godt i dit køkken! Mit bud er, at der skal anskaffes nogle 'imponatorhøjttaler' ikke noget hifi-noget med åh-så-gode-specs


Venligst
^_^
Søren

EDIT=Køb dog god kvalitet! Ikke noget Jamo eller så'n



Redigeret af Breddam - 18-Februar-2007 kl. 00:32
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2007 kl. 00:42
OK, det link, du sendte, har jeg lige kigget lidt mere på...
Useriøst Jeg synes, at det ligner noget Jamo!

Køb noget andet! Find fx. noget i Hifi-klubben.
Godt nok prøver jeg at tale dig bort fra hifi-nørderi, men jeg kan kun anbefale at købe noget af en rimelig kvalitet!
(Her kommer så lige en ansvarsfraskrivelse: CANTON er kun vurderet udfra hjemmesiden!)

vh s
Til top
Larsan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2007 kl. 08:31

Jeg takker alle for de gode input.

Jeg har lige et sidste spørgsmål:

Jeg har tænkt mig at føre højtalerledningerne på loftet, men er egentligt ikke klar over om der er spænding nok i disse til at de kan udgør en brandfare?

Det er jo nok kun en relativt teoretisk risiko vi taler om, men alligevel..

Vedrørende Canton højtalerne, så er de ikke frygtligt kendte herhjemme, men som jeg kan læse af diverse tests, så er de ikke helt ringe, og Plus serien er et godt bud i prisklassen op til et par 1000.

 

 

Med venlig hilsen
Larsan
Pana PX70, Phillips 26PF7521D, Sony HDD HX720
Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2007 kl. 11:25

Højttalerledninger vil på ingen måde overhovedet kunne udgøre en brandfare.

Men sørg for at have en ordentlig tykkelse på dem. Ikke noget med en almindelig 0,75 mm2. Du skal op i mindst 1,5 mm2, gerne 2,5 mm2. Jo længere kablet er, jo tykkere kabel.

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2007 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af vipmlo vipmlo skrev:

Højttalerledninger vil på ingen måde overhovedet kunne udgøre en brandfare.

Men sørg for at have en ordentlig tykkelse på dem. Ikke noget med en almindelig 0,75 mm2. Du skal op i mindst 1,5 mm2, gerne 2,5 mm2. Jo længere kablet er, jo tykkere kabel.

Jeps, køb rigtige højttalerkabler. Meen 2½ kvadrat er lige i overkanten til dét setup, du har med at gøre 1½ kvadrat i Harald Nyborg er helt fint
2½ gør dog ingen skade
Venligst
Søren
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2007 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af Larsan Larsan skrev:

Vedrørende Canton højtalerne, så er de ikke frygtligt kendte herhjemme, men som jeg kan læse af diverse tests, så er de ikke helt ringe, og Plus serien er et godt bud i prisklassen op til et par 1000.

 

Sorry, det var en overfladisk vurdering fra min side

Jeg kender dem jo ikke, kiggede kun på deres site...

vh s

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu