recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalere til Primare
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjtalere til Primare

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Toebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af Aldrich Aldrich skrev:

Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Bare lige en lille note til det med at placere en højttaler i et hjørne:
Lavede følgende målinger med en HT placeret hhv. i hjørnet af rummet og senere fritstående. Den viste graf er kun en frekvensmåling (gated), hvis der også ses på et waterfall plot kan det virkelig ses hvor længe rummets modalefrekvenser bliver stående, når de bliver anslået maksimalt (som de gør fra hjørnet).

Målingerne er i øvrigt foretaget i et rimeligt fornuftigt lytterum med difusere, absorbenter og skrå vægge.

Gæt selv hvilken graf der er hjørneplaceret:



Ja, det er jo skræmmende læsning... kan man intet gøre for at udjævne det en smule?? Jeg gætter jo på at bassen bliver mudret og upræcis.

Den nemme løsning er jo at flytte højtalerne ud fra det hjørne de havner i, men min lejligheds udforming gør at det ikke kan lade sig gøre.

Altså efterklangstiden ved de modale frekvenser (de stående bølger i rummet) kan man ikke gøre noget ved, udover basstraps. 

Kamfiltereffekten (den som ses på grafen) stammer primært fra de tidlige refleksioner fra sidvæggen og gulvet (men gulvet har man jo altid). 
Til top
Aldrich Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Oprindeligt skrevet af Aldrich Aldrich skrev:

Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Bare lige en lille note til det med at placere en højttaler i et hjørne:
Lavede følgende målinger med en HT placeret hhv. i hjørnet af rummet og senere fritstående. Den viste graf er kun en frekvensmåling (gated), hvis der også ses på et waterfall plot kan det virkelig ses hvor længe rummets modalefrekvenser bliver stående, når de bliver anslået maksimalt (som de gør fra hjørnet).

Målingerne er i øvrigt foretaget i et rimeligt fornuftigt lytterum med difusere, absorbenter og skrå vægge.

Gæt selv hvilken graf der er hjørneplaceret:



Ja, det er jo skræmmende læsning... kan man intet gøre for at udjævne det en smule?? Jeg gætter jo på at bassen bliver mudret og upræcis.

Den nemme løsning er jo at flytte højtalerne ud fra det hjørne de havner i, men min lejligheds udforming gør at det ikke kan lade sig gøre.

Altså efterklangstiden ved de modale frekvenser (de stående bølger i rummet) kan man ikke gøre noget ved, udover basstraps. 

Kamfiltereffekten (den som ses på grafen) stammer primært fra de tidlige refleksioner fra sidvæggen og gulvet (men gulvet har man jo altid). 


Men det vil vel være enormt omfattende at skulle sætte basstraps op i stuen??

Jeg har også kigget en del på DSP, tror I det kunne være en løsning her?

og hvad med noget massivt i basrøret?
Til top
Aldrich Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2011 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Oprindeligt skrevet af Aldrich Aldrich skrev:

Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Bare lige en lille note til det med at placere en højttaler i et hjørne:
Lavede følgende målinger med en HT placeret hhv. i hjørnet af rummet og senere fritstående. Den viste graf er kun en frekvensmåling (gated), hvis der også ses på et waterfall plot kan det virkelig ses hvor længe rummets modalefrekvenser bliver stående, når de bliver anslået maksimalt (som de gør fra hjørnet).

Målingerne er i øvrigt foretaget i et rimeligt fornuftigt lytterum med difusere, absorbenter og skrå vægge.

Gæt selv hvilken graf der er hjørneplaceret:



Ja, det er jo skræmmende læsning... kan man intet gøre for at udjævne det en smule?? Jeg gætter jo på at bassen bliver mudret og upræcis.

Den nemme løsning er jo at flytte højtalerne ud fra det hjørne de havner i, men min lejligheds udforming gør at det ikke kan lade sig gøre.

Altså efterklangstiden ved de modale frekvenser (de stående bølger i rummet) kan man ikke gøre noget ved, udover basstraps. 

Kamfiltereffekten (den som ses på grafen) stammer primært fra de tidlige refleksioner fra sidvæggen og gulvet (men gulvet har man jo altid). 


Med andre ord: Med den opstilling kan jeg forsøge en masse ting (bastramp, fylde basrør ud, DSP osv). Det vil aldrig blive rigtig godt???

Jeg kan i andre tråde se der findes hjørnhøjtalere, er det en mulighed?
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2011 kl. 11:58
system audio mantra 60
 
de tester deres vist deres forstærkere med system audio højtalere...
Til top
Aldrich Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2011 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

system audio mantra 60
 
de tester deres vist deres forstærkere med system audio højtalere...


Så skulle det være denne:


http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2556

Jeg har som nævnt kun plads til de kompakthøjtalere.

Den virker umiddelbart for "klein" til en Primare i30 i min verden.
Men hvis jeg nu tager f.eks. en Dynaudio Focus 140 og stille den frit på gulvet, så vil den jo sikkert lyder kanon godt sammen med min Primare i30.
Sætter jeg den nu ind i hjørnet, vil den formentlig brumme så meget at det ødelægger.

Tager jeg nu en mindre højtaler, der frit på gulvet vil have alt for lidt bund/bas, vil pengene så måske passe bedre når den stilles i hjørnet og den bas forstærkes?

Eller vil lydbølgerne uanset hvad bevæge sig alt for dårligt, så det er ligemeget.

Det var en tanke... Wink



Til top
act_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Maj-2007
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2011 kl. 12:31
Måske du kan finde et sæt brugte SA2K Master?, hvis det skal være SA..

Vienna Haydn har jeg hørt godt om, men søg lige lidt rundt selv først..


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu