recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjtalere

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Urte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Emne: Højtalere
    Sendt: 09-Oktober-2005 kl. 17:26

jeg skal have nogle rimelige Sorround højtalere,men der er desværre et kriterie "at de skal ikke dominere stuen" som konen siger. Jeg har kig på PIONEER Højttalersæt 5 højttalere + subwoofer S-V24-W eller PODSPEAKERS Micropod højttalersystem.

Er der nogen af jer der kan anbefale eller fraråde disse?

Til top
Per Røntved Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 13:48

Jeg så selv lidt på PODSPEAKERS, men endte med at købe jamo

http://www.jamo.dk/Default.asp?ID=1498 dog med en anden sub

Dem kan jeg godt anbefale som konevenlige højtalere ;-)

Mvh. Per Røntved

______________________



Til top
Lone Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 14:01

Jeg synes I er nogle stride mandschauvinister herinde nogen gange,  - i øvrigt staves det "Højttalere"

Så ka' I lære det ...

 

Til top
Urte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af Lone Lone skrev:

Jeg synes I er nogle stride mandschauvinister herinde nogen gange,  - i øvrigt staves det "Højttalere"

Så ka' I lære det ...

 

 

måske,men når man har gået jamo vejen og første spørgsmål er om de kan hænge bag gardinet og subwooferen kan stå inde i et skab.......jaaa hva ska l jeg sige

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 14:21

Hej Lone,

Ja m.h.t. stavningen.

At Urtes kone siger noget og at Per Røntved anbefaler lidt udfra det er da ikke et udtryk for chauvinisme. Det er at respektere fruens ønsker.

Jeg kender udøvende musikere, der hjemme i stuen har nogle små skodhøjttalere og når jeg spørger, om de ikke har (haft) noget bedre: "Jo, men konen..."

En anden bruger her prøver at afskaffe "HD ready". Du kan jo prøve at se, om du kan afskaffe udtrykket WAF fordi det ikke har noget på sig. Det er jeg bange for, at det ofte har.

Naturligvis er generaliseringer ikke generelt at anbefale - vi er alle forskellige og det skal vi da have lov til at være.

I øvrigt mener jeg, at højttalere skal være musik- og talevenlige. Uanset deres størrelse.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 14:56

Du kunne også overveje Sony SA-VE835.
Jeg synes de har et pænt design samt at de spiller udmærket.

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

 Du kan jo prøve at se, om du kan afskaffe udtrykket WAF fordi det ikke har noget på sig. Det er jeg bange for, at det ofte har.

Hvad hedder det så hvis man ikke har en kone og selv har valgt små højttalere p.g.a. designet ??

mvh L

Til top
Urte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Du kunne også overveje Sony SA-VE835.
Jeg synes de har et pænt design samt at de spiller udmærket.

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

 Du kan jo prøve at se, om du kan afskaffe udtrykket WAF fordi det ikke har noget på sig. Det er jeg bange for, at det ofte har.

Hvad hedder det så hvis man ikke har en kone og selv har valgt små højttalere p.g.a. designet ??

mvh L

 

at man går i små sko *LOL*

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvad hedder det så hvis man ikke har en kone og selv har valgt små højttalere p.g.a. designet ??

Vi kunne jo kalde det

  • æstetisk sans,  
  • erkendt pladsmangel,
  • "lidt, men godt",
  • subwoofer-fremkaldende foranstaltninger
  • potentiel misbalance mellem lyd og skærmformat
  • et kompromis

Jeg kunne blive ved!

Sony's små er bestemt ikke ringe. De lyder godt i forhold til størrelsen (det har jeg oplevet og også læst i tester) og de er ret lækre og klasser bedre end meget, der stort set kun er småt - og så også mistænkeligt billigt. 



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Lone Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Jeg kender udøvende musikere, der hjemme i stuen har nogle små skodhøjttalere og når jeg spørger, om de ikke har (haft) noget bedre: "Jo, men konen..."

En anden bruger her prøver at afskaffe "HD ready". Du kan jo prøve at se, om du kan afskaffe udtrykket WAF fordi det ikke har noget på sig. Det er jeg bange for, at det ofte har.

Jeg kender ikke udtrykkene, men WAF kunne stå for "Wife Adjusted Features" ..  Det er attituden, jeg ikke kan nappe og nægter at deltage i,  "Det må jeg ikke for konen (hhv. manden) tø-hø." Måske er det derfor jeg bliver ved at være alene, for jeg tror mange gerne VIL have den gensidige kontrol, men det er en helt anden snak.  Du har ret, det er nok oftest pigerne, der er urimelige. Det kan ihvertfald være svært at retfærdiggøre IKKE at have gode nok højttalere.

 Lone

 

 

 

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af Lone Lone skrev:

Jeg synes I er nogle stride mandschauvinister herinde nogen gange,  - i øvrigt staves det "Højttalere"

Så ka' I lære det ...


Ja dengang jeg gik i skole var højttalere den ensete rigtige måde at stave det på, men det er det ikke længere!
Danks Sprognævn har taget konsekvensen af at så mange folk ikke kunne finde ud af at stave til højttaler, så nu er der to korrekte stavemåder: højttaler eller højtaler.
Hvis man ikke kan lære folk at stave, så kan man jo altid tillade nye stavemåder af de ord som volder folk problemer, så folk pludselig staver rigtigt.

Begge stavemåder er derfor at finde i Retskrivningsordbogen i dag.
Slå selv op her:
Højtaler: http://dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?S.x=0&S.y=0&M=1&a mp;a mp;a mp;P=h%F8jtaler
Højttaler: http://dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?S.x=0&S.y=0&M=1&a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;P=h%F8jttaler

Ordet højttaler er dannet ud fra at den "taler højt" og derfor var der to "t'er" i højttaler. Men nu er der altså frit slag og hans stavemåde var derfor korrekt. Men det er nu stadig en torn i øjet for mig når folk skriver det med kun et "t". Men det hjælper jo ikke at rette det længere, for det er ifølge Danks Sprognævn accepteret at stave det på den måde nu.
Iøvrigt har han stavet det på begge måder i sit første indlæg. Det er nok bedst at holde sig til kun en stavemåde. Slev bliver jeg ved med at skrive højttaler og synes stadig det andet ser forkert ud.

Så kan du lære det Lone.

Hvad er det i grunden der er mandschauvinistisk her? Jeg kan ikke se noget mandschauvinistisk i nogen af indlæggene her.
Hvis han var mandschauvinistisk ville han da skide på hvad konen syntes om højttalerene og bare købe dem der passede ham. Han tager derimod hensyn til konens ønsker/krav og det kan jeg ærlig talt ikke se noget mandschauvinistisk i.



Redigeret af HTPC
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 15:44

Hej igen Lone,

WAF må jeg så lige forklare: Wife Acceptance Factor. Dit bud var faktisk ret godt! 

WAF er et udtryk, der i mange år i Hi-fi verdenen har gået på konens accept af pris, udseende og størrelse på mandens grej. Lidt stereotypt, lidt fordomsfuldt, men ingen røg uden brand... 

Det er så blevet aktuelt igen, nok især fordi surround kræver flere højttalere - et sted, hvor man kan spare eller købe sig ludfattig og få stuen/hjemmebioen domineret af store kasser.

Tænk på, at i biografen er højttalerne store, men de, der siger mest ses ikke, da de er skjult bag det perforerede filmlærred.

I en hjemmebio uden lærred er man nødt til at konfrontere synlige højttalere. Selv frontstof på højttalere er lydforringende. Så skal det være godt: Også synlige højttaler-enheder.

Det sidste, du skriver, er jeg helt enig i. Man kan få god lyd til prisen i dag og gode film og skærme bør klart støttes af god lyd.

De bedste apparater og højttalere, er dem, man glemmer, når de er tændt og spiller - fordi filmen og dens lyd er det, man først og fremmest oplever.

PS: HD-ready er et mærke på TV fra alle mulige producenter. Det fortæller kort og måske lidt for simpelt, om TV'et vil kunne vise fremtidens High Definition TV-billeder.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Lone Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2005 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af HTPC HTPC skrev:

Så kan du lære det Lone.

MANGE tak for updaten, det er en fornøjelse, ikke at man nu må stave "forkert", men at du nævner det!

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu