recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalerkabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjtalerkabel

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
skyeagle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 454
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 00:00
Sikke mange guldmedlemmer der svare her, tak KlausDM og FNørd.

KlausDM Tak for linket med bi-amp,   jeg har en Denon 4311 så regner med tage en ledig udgang der hvis jeg skal bi-amp, du mener ikke jeg skal købe kvali kabel men bare standard ( det du linker til? )

FNørd jeg kan se der mange meninger og diskussioner ang. dette emne, men altid rart med en der selv har prøvet netop med egne ører at lytte sig til kablerne.

jeg vil selvfølgelig helst sparer så  mange penge som muligt og vil ikke købe kabler til 2000-5000 kr.
Med Venlig Hilsen Kim
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19514
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 06:17
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Og nej jeg gider ikke, lav den bare selv ;)

Jeg har prøvet på flere gennem tiden. Mange syntes godt om mit Harald Nyborg kabel i bi-wire.

Kan forstå at du ikke tør - det er også i orden.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19514
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 06:24
Oprindeligt skrevet af skyeagle skyeagle skrev:

KlausDM Tak for linket med bi-amp,   jeg har en Denon 4311 så regner med tage en ledig udgang der hvis jeg skal bi-amp, du mener ikke jeg skal købe kvali kabel men bare standard ( det du linker til? )

Læs manualen godt og prøv så at bi-ampe - og ja, jeg mener fint at du kan klare dig med 4 mm2 kablet. Det er så billigt at du kan købe en rulle og lytte dig frem. Ved bi-amp kan du prøve at bruge dine nuværende kabler til diskant/mellemtone og så de tykke kabler til bassen.

FNørd jeg kan se der mange meninger og diskussioner ang. dette emne, men altid rart med en der selv har prøvet netop med egne ører at lytte sig til kablerne.

Vær opmærksom på at placebo effekten findes. MAn snyder sin hjerne til at tro noget man gerne vil tro. Derfor er det svært at få folk med på at blindteste...

jeg vil selvfølgelig helst sparer så  mange penge som muligt og vil ikke købe kabler til 2000-5000 kr.

Nej, for de penge var givet meget bedre ud andre steder i dit anlæg.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 06-September-2011 kl. 06:24
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 08:36
Godmorgen Klaus.

jo jeg tør skam godt , og vi skal flytte om cirka 1 år alligevel , så ville nok være dumt bruge for mange penge på kabler hvis jeg alligevel skal have nye når  man flytter pga. ny opsætning, jeg tror jeg vil kaste mig ud i bi-amp med det kabler du henviser til,  så vil jeg vende tilbage og skrive hvad jeg synes.

Ville jeg få bedre lyd i mine baghøjtalere hvis jeg brugte det samme kabel til dem? eller er det "overkill"

forstår jeg det korrekt jo tykkere kablet er jo bedre ?

Redigeret af skyeagle - 06-September-2011 kl. 08:38
Med Venlig Hilsen Kim
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 08:44
jeg kan også høre forskel.
min erfaring med kabler er at et dyrt kabel ikke nødvendigvis er det bedste til opgaven. jeg syntes også at de dyre kabler jeg har haft eller har derhjemme , farver lyden mere end de billige - jeg kalder dem designer kabler.
et af de mest neutrale HT kabler jeg har hørt , er uden tvivl Blue jeans kabel(carade 4s11) det er en kobber kabel som er relativt tyk - ingen hokus pokus.
jeg er af den overbevisning at når man gerne vil farve lyden ,evt dæmpe en agresiv diskant, er det at kabler begynder at koste, da kablet er designet til netop det formål. at "smoothe" lyden lidt ud , på den ene eller anden måde
det er dog svært at generelisere.

jeg vil dog tro at hvis man bare gerne vil have lyden fra A til B ,er et NKT kabel i ren kobber , med et ordentlig tværsnit , vejen at gå - alternativt Blue jeans cable (4s11)
men mange foretrækker den lidt behagelige lyd , som "designer" kabler tilfører
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Og nej jeg gider ikke, lav den bare selv ;)

Jeg har prøvet på flere gennem tiden. Mange syntes godt om mit Harald Nyborg kabel i bi-wire.

Kan forstå at du ikke tør - det er også i orden.

Klaus

Tør - det er din tolkning - jeg har ikke behovet :)
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 13:32
Nogle der har et link til et godt kabel billigt man kan købe i en butik??    København

Redigeret af skyeagle - 06-September-2011 kl. 13:54
Med Venlig Hilsen Kim
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2404
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 21:11

Tør - det er din tolkning - jeg har ikke behovet :)

Du har det okay med at udtale dig offentligt om ting du reelt ikke aner om er sande?
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg er af den overbevisning at når man gerne vil farve lyden ,evt dæmpe en agresiv diskant, er det at kabler begynder at koste, da kablet er designet til netop det formål. at "smoothe" lyden lidt ud , på den ene eller anden måde

Hvorfor anskaffer folk sig ikke bare et godt EQ-system hvis de vil dæmpe/booste frekvenser for at få det til at lyde mere lyst eller mørkt? Folk betaler jo MANGE penge for forskelle som ganske få egentlig kan høre..
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Hvorfor anskaffer folk sig ikke bare et godt EQ-system hvis de vil dæmpe/booste frekvenser for at få det til at lyde mere lyst eller mørkt? Folk betaler jo MANGE penge for forskelle som ganske få egentlig kan høre..

Jeg syntes ikke at det giver det samme resultat
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-August-2005
Point: 387
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 23:06
Krigen om hvorvidt der er forskel på kabler eller ej dukker jævnligt op. Det er faktisk ganske interessant, at der tilsyneladende ikke findes nogle kontrollerede blindtests, der viser om testpersoner kan høre forskel eller ej.

Umiddelbart er der to slags personer:

1) en gruppe mennesker der ikke gider blindtests fordi de ikke tror de kan høre forskel alligevel.
 2) en gruppe mennesker der er så overbeviste om at der er forskel, at de ikke behøver en blindtest.

Hvis man tester kabler uden at det er blindtest vil der helt uvilkårligt gå "kejserens nye klæder" i den: Hvis jeg besøger en ven for at høre hans nye kabler til 10.000,- og jeg siger, at jeg ikke kan høre forskel på dem, og kablet til 100,- har jeg jo afsløret mig selv som umusikalsk, med dårlige ører, og manglende lyttetræning. Det vil jeg selvfølgelig ikke have siddende på mig, så derfor melder jeg mig ind i koret af stemmer, der siger, at de sagtens kan høre forskel og derfor slet ikke behøver en blindtest fordi forskellen er så overbevisende. (samme diskussion i forhold til streaming vs CD eller original cd vs brændt cd eller hvad vi nu kan finde på!)

I den virkelige verden er jeg mest tilbøjelig til at sige, at hvis man blot benytter ordentligt dimensionerede kabler så kan resten være ligegyldigt, men placebo-effekten er enorm.

Det slående er, at når denne debat kommer på bane, så er der aldrig nogen, der lige smider et link til en test, der viser at en gruppe mennesker endegyldigt kunne eller ikke kunne høre forskel.

----

Indenfor rødvin sker det med jævne mellemrum at man snyder en selvudnævnt rødvinsekspert ved at hælde noget billigt vin på en dyr flaske. Så kan man få ham til at tale i 10 minutter om, hvor fantastisk netop denne vin er, og hvorfor den er blevet så fantastisk, og hvorfor prisen er fuld retfærdig. Når man så fortæller ham, at den kostede 30,- i Netto bliver han selvfølgelig p.... sur.

Eftersom det gang på gang glipper for recordere folk at arrangere blindtests (i hvert fald hører vi aldrig om resultaterne herinde) beder jeg såmend blot om én ting: Et link til nogle kontrollerede blindtests...

---

Dette indlæg er ikke rettet mod FNørd, for der er jo en masse, der deler netop hans holdning. Men når det så er sagt, så må jeg også sige, at jeg ikke på nogen som helst måde føler mig overbevist af dine erfaringer, før du beviser det i en blindtest. HVIS du beviser det i blindtest skal jeg til gengæld være den første til at tage hatten af for dine trænede ører og jeg er sikker på at resultatet af sådan en blindtest vil være stor opsigt i HIFI-kredse - uanset resultatet :-)

Men indtil da er jeg nødt til at sige: Måske kan du høre forskel og måske kan du ikke. Det er fuldstændigt umuligt at vide!

Redigeret af pianomartin - 06-September-2011 kl. 23:14
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2011 kl. 01:09
Så meget som jeg end er enig med dig i at der i bedste fald er minimale forskelle på forskellige kabler, lige så meget vil jeg påpege at fraværet at blindtest ikke i sig selv beviser at der ikke er hørbare forskelle. Jeg kan ikke selv høre forskel og jeg tror sådan set heller ikke rigtig at de er der, så længe der tales om normalt konstruerede kabler. På den anden side er der sikkert mange andre ting der ikke er "bevist" i en blindtest. Kan du, bare for at tage noget tilfældigt, finde en blindtest der entydigt viser at Dolby TrueHD definitivt er hørbart bedre end Dolby digital? Jeg kan ikke.. Betyder det så at de er lige gode? Dog er det påfaldende hvor lidt dem med gyldne øre er villige til at stille op og vise deres evner. 

MVH
tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 07-September-2011 kl. 01:16
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu