recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalerkabler. den store forskel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjtalerkabler. den store forskel

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2008 kl. 02:56
Når man snakker om kabler får man let det indtryk at der foregår en slags trylleri i de dyre kabler. Men sådan er det jo ikke. det handler jo om at kunne levere tilstrækkelig strøm gennem kablerne og det er faktisk det hele. Der er ikke noget mystik i det.

men det siger sig selv at et kraftigt kobberkabel kan levere mere strøm end et tynd ditto.  Og netop det forbedrer faktisk lyden fordi det tynde kabel har for stor modstand.  Derved bliver dæmpningen af en højtaler enhed for dårlig og fx en bas lyder klart mindre fast. Det er nu ikke alle der kan høre forskellen, selv om den er der.

Det er svært at huske et bestemt lytteindtryk som var der før et skift af højtalerkabel, særlig hvis der er gledet et glas rødvin eller to ned i mellemtiden.  Så man narres let, særlig hvis en "ekspert" ganske bestemt kan hører enorm forskel.  Man hjernevaskes let i den situation. Sådan er det bare. Måske er en forstærker indstille en smule anderledes, højtalere har fået en lidt andet plads eller hvad ved jeg. Den slags påvirker lyden mærkbart. Ja, husk lige at et kabelskift måske indebærer en lidt anden placering, ikke? Og det kunne jo ske man havde kørt det hele fasevendt på den ene højtaler. Det kan en sælger høre med det samme.

Prøv at sætte 2 ens højtalere op ved siden af hinanden midt på gulvet og giv dem et mono signal fra samme forstærker. Og skift så mellem den ene og den anden, måske med balanceknappen eller via 2 forskellige højtaler udgange.  Vi forudsætter at der er anvend et et godt kabel (samme) på begge. Hvis de spiller helt ens, så prøv nu at skifte kabel til et "bedre" på blot den ene. Kan du høre forskel? Eller....? Eller hvad med en blindtest med et gardin, samme opstilling og en der hjælper dig.

Hvis der er forskel i en blindtest, så er den der også, men ellers kan der være helt andre forhold der spiller ind. Måske er Cristian en dygtig sælger, hvem ved?

Der er religion i kabler, det har der altid været. Så man skal passe på, det kan være dyrt. Lav en simpel blindtest, få en til at hjælpe med et skift. Og hvis du syntes der er forskel til fordel for den ene højtaler, så skift kabel og prøv igen.

Hvis der er en klar forskel og ikke bare den en sælger kan høre så er det jo også nogle kroner værd og ellers er man blevet snydt.

Ja....

Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2008 kl. 08:41

Personligt mener jeg der er mange der lader sig "rive med" af en flot salgstale, hvor det sagten kan være en gevinst, men jeg tror man skal spørge sig selv om man evt. ville overleve med gode kabler til eks. 5-800 kr.

Indrømmet, der ER forskel, men jeg prøvede for sjovt at skifte mine Nordost Blueheaven ud med nogle gamle monsterkabel, inviterede een kammerat der er "medrevet entusiast" for at høre hans begejstring for Blue Heaven (til mange tusinde kr).          Jeg var så uforskammet klumret at jeg "kom til" at bytte om på kablerne da vi lyttede, og det var da fantastisk hvor gode mine gamle monsterkabler var blevet, UTROLIGT DETALJERET, godt hjulpet af min salgstale.

Dermed ikke sagt at mine Blue Heaven kabler ikke er gode, men til et almindeligt surroundanlæg med eks. Dali Suite er det i mine øjne overkill.    Et sæt kabler til 500-800 kr. kan sagtens magte den opgave.

Anderledes er det selvfølgelig hvis du har meget fint entusiastgrej der hovedsageligt bruges til at lytte til meget detaljeret musik så som klassisk musik. Her vil du virkelig få glæde af de flere detaljer, men se dig selv i spejlet og spørg dig selv om du nu også har det fine grej, de rigtigt gode højttalere og dit behov "kræver" at du får de helt dyre kabler.

P.S.   Hvis du stadig har behovet (og det kan jo sagtens være tilfælde), så har jeg tilfældigvis et ekstra sæt Nordost Blue Heaven af ældre årgang (Men spiller FORMIDABELT) som jeg sælger til højeste anstændige bud over 2000 kr.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2008 kl. 08:47

P.S.   Christian giver stadig en fantastisk service og en mulighed for at låne grejet hjem hvilket er det helt rigtige. Og jeg vil til en hver tid anbefale Christian.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
nsane206 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Juni-2007
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2008 kl. 09:17

Ken_T

Den fede ved udskiftningen af højtalerkablerne(som i øvrigt foregik uden indtagelse af alkohol eller andre euforiserende stoffer ) var at han startede med at justere/tweeke på mit setup, og da det spillede det bedste det kunne, smed han de andre kabler på og med det samme var der en forskel, diskanten var mere levende og man hørte alle detaljer i lyd spektret. Da han så smed det andet sæt på kom der mere kontrol over bassområdet og den lød renere end før. Til slut smed han mine gamle kabler på og der kunne man virkelig høre at man gik glip af noget, man skulle næsten tro at det var en anden optagelse vi lyttede til.

Christian prøvede på ingen måde at fyre en lam salgstale af, men lod istedet produktet tale for sig selv, og da der var så tydelig forskel som der var der, var der heller ingen grund til det.

Pioneer, Onkyo, Panasonic, Dali Mentor
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2008 kl. 09:39

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Når man snakker om kabler får man let det indtryk at der foregår en slags trylleri i de dyre kabler. Men sådan er det jo ikke. det handler jo om at kunne levere tilstrækkelig strøm gennem kablerne og det er faktisk det hele. Der er ikke noget mystik i det.

Præcis det samme sagde jeg, indtil jeg hørte forskellen med egne ører forleden (mit eget forsøg - helt uden påvirkning fra andre).

Og stor var min forundring, over de endda meget store forskelle der var på de kabler jeg havde udvalgt til sammenligningen. Og jeg er ikke HiFi freak ... bare almindeligt musik interesseret.

Så nu har jeg skiftet mening. Der er forskel på højttalerkabler, og den kan være endog ganske stor at lytte til. Næsten ligeså stor som forskellen på højttalere.

Og du skal såmen være hjertelig velkommen til at opleve det selv, hvis du kommer forbi Odense en dag. Det er en ægte "aha" oplevelse ... især når man som du ikke tror på det. Jeg troede nemlig heller ikke på det.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
DarkStar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-April-2008
Point: 368
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2008 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Personligt mener jeg der er mange der lader sig "rive
med" af en flot salgstale, hvor det sagten kan være en gevinst, men jeg
tror man skal spørge sig selv om man evt. ville overleve med gode kabler
til eks. 5-800 kr.

Indrømmet, der ER forskel, men jeg prøvede for sjovt at skifte mine
Nordost Blueheaven ud med nogle gamle monsterkabel, inviterede een
kammerat der er "medrevet entusiast" for at høre hans begejstring for
Blue Heaven (til mange tusinde kr).          Jeg var så uforskammet klumret
at jeg "kom til" at bytte om på kablerne da vi lyttede, og det var da
fantastisk hvor gode mine gamle monsterkabler var blevet, UTROLIGT
DETALJERET, godt hjulpet af min salgstale.

Dermed ikke sagt at mine Blue Heaven kabler ikke er gode, men til et
almindeligt surroundanlæg med eks. Dali Suite er det i mine øjne overkill.    
Et sæt kabler til 500-800 kr. kan sagtens magte den opgave.

Anderledes er det selvfølgelig hvis du har meget fint entusiastgrej der
hovedsageligt bruges til at lytte til meget detaljeret musik så som
klassisk musik. Her vil du virkelig få glæde af de flere detaljer, men se dig
selv i spejlet og spørg dig selv om du nu også har det fine grej, de rigtigt
gode højttalere og dit behov "kræver" at du får de helt dyre kabler.

P.S.   Hvis du stadig har behovet (og det kan jo sagtens være tilfælde),
så har jeg tilfældigvis et ekstra sæt Nordost Blue Heaven af ældre årgang
(Men spiller FORMIDABELT) som jeg sælger til højeste anstændige
bud over 2000 kr.

Blue Heaven er et ekstremt neutralt kabel med en meget flad lyd, så man
skal have noget seriøst hardware for at udnytte dem optimalt. Dette
gælder stort set hele NordOst's sortiment. Hele deres flatline 'trip' ser
godt ud, og jeg tror også de sælger en del alene på det og deres navn og
ikke så meget på ydelsen i produktet. Min oplevelse, efter
sammenligninger, er at de fleste billige sølvpletterede kabler i den billige
ende yder lige så anstændigt som Blue Heaven.

Monster Cables har jeg ikke den store erfaring med, så om de lyder
sammenligneligt med Blue Heaven skal jeg lade være usagt.

Anyways, så betaler man jo også for at få en ordentlig terminering af stik,
og i det hele taget nogle ordentlige stik, så prisen på et termineret sæt
kabler, er ikke kun baseret på de 4 meter du får og sikkert kan købe
billigere i metervis.
An  a day...
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2008 kl. 12:51
Ja det er som at stikke hånden ned i en hvepse rede af skeptikere.
Derfor det bedste råd må være at prøve det.
Jeg vil mene at selv et par middelmådige højtalere og tilhørende forstærker kan have gavn af nogle ordentlige kabler. Derfor kommer jeg engang imellem rundt og tweaker lidt. For der er enorm forskel på kabler. Man skal bare bruge dem der passer bedst til setuppet.

Mange gange oplever jeg en større forbedring i lyden ved et kabel skift både signal og højtalere, end hvis man brugte fx. de samme 6000kr. på en model større højtalere eller forstærker.
For køber man bare en større model af enten forstærker, afspiller eller højtaler.
Og bruger de samme middelmådige eller dårlige kabler så lyder det ikke meget bedre af at modellerne bliver større, hvis det der binder det hele sammen er af middelmådig kvalitet.

Prøv det selv det kan jo være at du vil blive overrasket.
Det burde jo ikke være svært at låne et sæt hos den lokale hi-fi pusher.

mange gange er der utrolig stor forskel på matrialets kvalitet i kablerne. det er her forskellen ligger, og ikke at prisen på kabler er gået til i dyre reklame fremstød og annoncer.
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2008 kl. 22:04

Hej Alle

Så blev jeg færdig med en anmeldelse, som flere her nok vil finde interessant

Anmeldelse af højttalerkabler

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2006
Point: 852
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 17:11

Jeg har læst din reklame (anmeldelse) af højttalerkabler fra CSN Teknik, som jeg ikke umiddelbart kan godtage som en anmeldelse, idet du sammenligner 3 forskellige kabler i forskellige prisklasser.

Hvorfor kan jeg så ikke godtage din anmeldelse, jo fordi du sammenligner kabler, som overhovedet ikke kan sammenlignes. Jeg tror ikke på, at du nogensteder ser sammenligning af hardware med så stor prisforskel, det svarer til at sammenligne den billigste bil man overhovedet kan opdrive med en Rolls Royse eller lignende, eller for den sags skyld, det billigste stereo anlæg man kan finde i et supermerked, kan ikke sammenlignes med de store anlæg som forhandles i speciel forretningerne.

Skal du lave en reel sammenligning skal det være mellem kabler i samme prisleje, det er vel åbentlyst for enhver, at kabler i den ekstrem dyre ende har nogle kvaliteter, som ikke kan opnås ved køb af "discount" varer, dermed er det ikke sagt at de dyre kabler vil være et godt køb for alle menesker, eller vis a versa

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 19:34

Jeg er meget uenig i den kritik. For det første, så er det absolut relevant, især med et så kontroversielt emne som kabler, at undersøge om der rent faktisk overhovedet er en forbedring ved at gå et skridt op i kvalitet. Det kan virke indlysende for dig at der er dét, men for mange brugere især i Recordere.dk's segment, er det temmeligt sikkert noget der er en vis skepsis omkring. Du har ret i at testen ikke siger så meget om hvorvidt de enkelte kabler er gode i hver deres prisklasse, men det har så heller ikke været formålet med anmeldelsen.

For det andet, så er den procentvise prisforskel ikke særligt relevant i denne prisklasse. Når folk hiver penge op af lommen, så betaler de ikke procenter, de betaler kroner og øre. Kablet kan jo ikke bruges alene, men er en del af et system. Hvis du går fra det billigste til det dyreste kabel, går du derfor ikke fra 100,- til 3000,-, men fra f.eks. 20.100,- til 23.000,-. I dét lys er forskellen ikke særligt stor, heller ikke procentvist. Dét der så kan være interessant, er om man får mest ud af at købe 3000,-s kablet, eller ved at vælge en dyrere forstærker (f.eks.). Sagt på en anden måde, ret beset KAN forskellen mellem kablerne ikke være stort nok til at forsvare en 2000% prisstigning, hvis man ser isoleret på det på dén måde. Men hvis man nu har et 150.000,-s stereo-system, skal man så lade være med at foretage dette upgrade, bare fordi der er en 2000% prisforskel når man ser isoleret på kablets pris? Sådan tror jeg ikke ret mange tænker på det.

I det hele taget, så synes jeg det er unfair at læse en artikel ud fra en anden forudsætning end artiklen er skrevet ud fra, og så kritisere den for ikke at give dét svar man ønsker. Artiklen skal vel bedømmes ud fra i hvor høj grad den giver svar på dét spørgsmål der er stillet i artiklen. Det svarer lidt til at kalde Pretty Woman for en helt vildt dårlig action-film.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 19:35

Sagt på en anden måde: I den store sammenhæng, så ER et kabel til 100,- og ét til 3000,- i samme prisklasse.

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu