recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtaller & Brændeovn?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjtaller & Brændeovn?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Carisma Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Emne: Højtaller & Brændeovn?
    Sendt: 26-September-2004 kl. 10:40

Et måske meget dumt spørgsmål. - Men hvor tæt på en brændeovn kan en højtaler tåle at stå?

Min brændeovn står i øjeblikket 25 cm fra den ene væg, og 35 cm fra bagvæggen. Kan jeg placere min højtaler på den anden side af brændeovnen? - Dog ca. 35 cm væk? - Vil det blive forvarmt? - Og kan man eventuelt isolere en højtaler mod varme?

Brændeovnen er desværre i "vejen" for min surround lyd, men hvis det er muligt at placere en højtaler forholdsvis tæt på denne, jamen så er der en stor sandsynlighed for, at jeg igen kan høre surround.

Til top
OleJ Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-December-2003
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2004 kl. 14:18
Mindst en afstand af 50 cm fra brændbart materiale, ikke så sjovt hvis der går ild i højttaleren  
Til top
Carisma Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2004 kl. 15:13

Hmm.. Men hvorfor har man så monteret en brændeovn kun 25 og 35 cm. væk fra en væg? - Øv altså. - Så bliver der ingen surround til mig

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2004 kl. 15:27
Der skulle helst være noget ikke brændbart materiale omkring din brændeovn, på gulvet f.eks. en metalplade og så ved jeg ikke lige med væggene om de ikke må være tapetserede, men jeg gætter på at det helst skal være blank mur, evt. pudset.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
OleJ Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-December-2003
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2004 kl. 21:14

Prøv at stil dit spørgsmål på www.hifi4all.dk , jeg er sikker på at der nogen der som kan hjælpe dig, evt. kunne nogle satellit højttalere måske løse problemet, eller omrokering af rummet.

Good luck

 

Til top
Det sorte får Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 73
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2004 kl. 09:45

Vi har også brændeovn. Men den står heldigvis modsat fjernsynet. Da vi kiggede på huse, var et af mine krav, at stuen var optimal til anlæget. ;-)

Vores mur bag ved brændeovnen er malet, og det har skorstensfejeren ikke brokket sig over. Om tapet går an, ved jeg faktisk ikke.

 

Til top
GoodVibrations Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2004 kl. 10:39

Opstillingsvejledningen til min Morsø 1126, som er en rimelig stor konvektionsovn med en varmeevne på 9000W, siger:

"mindst 300 mm fra brændbart materiale. Afstanden til murværk kan af hensyn til rengøring være 100-150 mm."

Hvis du har en stråleovn vil jeg dog tro at afstanden skal være større.

Til top
Carisma Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2004 kl. 18:29
Jamen det bekræfter jo også bare, at det måske er muligt at placere mine højt. forholdsvis tæt på brændeovnen. - Problemet er blot om selve enhederne kunne holde til varmen.
Til top
maglehoj Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2004 kl. 18:37

Måske du kan lave en form for afskærmning for at aflede strålevarmen, eksempelvis en stålplade hvor der er luft mellem stålplade og højtaler.

på den måde burde du da kunne få afstanden sikkerhedsafstanden reduceret.

 

Til top
Keldjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2007 kl. 20:06
Jeg  er lidt i samme problem hvad angår brændeovn ved højtalere og fladskærm....

Jeg har lavet en test ved at hænge et termometer op ved den placering jeg skal have mine højtalere. Jeg har fyret op i dyret sådan at jeg knap kan holde ud at være i stuen.... Termometeret viser nu 35 grader og jeg kan ikke forestille mig at den på noget tidspunkt kommer ret meget højere op...

Jeg har læst at mit kommende pana PX70 kan klare op til 40 grader og det hænger endnu længere væk end højtalerne, men hvad kan højtalere klare uden at tage skade???

Jeg kan ikke finde det nogen steder??
Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: 2100, Denmark
Status: Offline
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2007 kl. 22:04

Oprindeligt skrevet af Keldjensen Keldjensen skrev:

Termometeret viser nu 35 grader...
<klip>... men hvad kan højtalere klare uden at tage skade???

Hvis der kun en gang imellem er 35 grader ved højtaleren, er temperaturen i sig selv ikke et problem. Vi kan også periodisk opleve hedebølger på over 30 grader her i landet. Og nogle steder sydpå kan det være mere reglen end undtagelsen 

Men jeg kunne formode at en kombination af en høj rumtemperatur og en lav relativ luftfugtighed, pga. varmen + en god lndgående friskluftventilation i vinterhalvåret, kan sandsynligvis fremskynde ældningen / udtøringen af membranophæng på højtalerenhederne så de evt. begynder at få revner. Specielt hvis ophænget er af den 'skumgummi agtig' type som nok er mere udsatte i denne henseende. De mere massive ophæng af 'gummi' typen er, efter min egen erfaring, noget mere hårdføre og burde ikke tage (samme) skade.

 



Redigeret af Joho - 17-Marts-2007 kl. 22:05
Med god hilsen

John
Til top
Keldjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2007 kl. 22:17
mange tak for hjælpen, jeg kan oplyse at det vil være sjældent at temperaturen vil komme så højt op, da sveden løber ned ad rykken på både konen og mig selv....

Så skal jeg bare ha højtalerne i hus..

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu