|
Højttalere - er jeg helt gal på den? |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||||
pipper ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-December-2005 Sted: Kolding Status: Offline Point: 2082 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Lige et lille sidespring.
Jeg har jo lige købt en ny receiver, men kan læse at jeg får meget bedre lyd med en forstærker. Jeg bruger ikke ret tit surround, men er da rart at have. Får jeg meget bedre lyd ud af en forstærker end en receiver? Kan jeg ikke koble noget efter receiver så lyden til musik bliver bedre.? Jeg er ikke meget for en forstærker, da vi tit hører radio, og så skal vi jo også have en radio. |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|||
Jo, du kan tilslutte en effektforstærker til din receiver. Den trækker så kun dine fronthøjttalere. Receiveren vil stadig trække center og baghøjttalere. M.v.h. |
||||
![]() |
||||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
|||
De skriver det fordi kunderne forventer det, og fordi det er en nem måde at få folk til at beholde højttalerne lidt længere. Så er der større chance for at de vænner sig til den nye anderledes lydsignatur og beholder dem. Så jo, man kan godt snakke om tilspilning, men den foregår mellem ørene. Hvis en højttalerenhed ændrede lydkarakter over flere hundrede timer, så ville højttaleren jo lyde forskelligt hele vejen gennem dens levetid, og hvornår ville den så lyde optimalt? I starten eller slutningen, eller måske lige præcis midt i levetiden?
Din receiver vil spille præcist lige så godt og kraftigt som en stereoforstærker med samme effekt. Vær dog opmærksom på at nogle fabrikanter er lige lovligt kreative når de angiver effekt. |
||||
![]() |
||||
pipper ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-December-2005 Sted: Kolding Status: Offline Point: 2082 |
|||
Okay.
Vil det sige at jeg skal finde en effektforstærker der er over 95 watt, for at jeg får bedre lyd? Min Yamaha har - Effekt: 95 W pr. kanal (8 ohm, 2 kanaler) |
||||
![]() |
||||
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
|||
Seriøst. Lad være med at kaste flere penge efter de højttalere. Hvis ikke de lyder godt, så send dem tilbage inden det er for sent. Det er spild af penge at ofre en effektforstærker på dem. Så hellere bruge alle pengene på bedre højttalere. |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|||
Til dine begrundelse kan jeg kun sige: ![]() ![]() ![]() En højttalerenhed ændrer lydkaraktér proportionalt! D.v.s. der sker en hel masse i begyndelsen, hvor alt er stift o.s.v. Og efter forholdsvis kort tid vil alting fungere "dagligdags". Og det vil det i de næste mange år, da den yderligere ændring er meget, meget lille. M.v.h. |
||||
![]() |
||||
|||
Nu er der ikke nogen som har foreslået, at pipper skal kaste flere penge efter højttalerne! M.v.h. |
||||
![]() |
||||
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
|||
Det var ikke et indlæg til dig. Det varet svar på pippers spørgsmål. |
||||
![]() |
||||
|||
Der er heller ikke nogen som har foreslået at pipper skal ofre penge på en effektforstærker!
M.v.h. |
||||
![]() |
||||
|||
Ved ikke hvorfor du føler dig trådt på tæerne. Pipper spørger om han skal købe en effektforstærker for at få bedre lyd. Det har jeg svaret på men det har ikke noget med dig at gøre. |
||||
![]() |
||||
slumbert ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
|||
Så vidt jeg kan se, så skriver Pipper at har en stereoreceiver. Er det korrekt Pipper?
Hvis det er tilfældet, så synes jeg absolut ikke du skal besvære dig med at udskifte til en forstærker/radio kombi. Nu kender jeg godt til problemet med at der kommer nye højttalere og den forventede forbedring i lyden udebliver. Med mit begrænsede kendskab til lyden af Dali 104, så ved jeg dog at det var deres gennembrudshøjttaler på mange måder. De solgt rigtig mange af dem og det var anderkendt som en højttaler hvor man fik rigtig meget god lyd for pengene. Det kan være derfor du ikke oplever en forbedring. Der er ikke sket rasende meget på udviklingen af højttalere, så den nye lyder ikke nødvendigvis bedre. Derudover er der lydsignaturen. Det kan være ret svært at gå fra en varmt lydende højttaler, til en højttaler med en neutral lyd.
|
||||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
||||
![]() |
||||
|||
Det er denne her som jeg har købt. http://lydogbillede.dk/test/hjemmebiograf/gruppetest_5-surround-receivere/yamaha-rx-v779/ Du har helt ret mht. højttalere. Det er dæleme svært at finde nogen. Man kan lytte i butikken hvor de lyder godt og når man så kommer hjem lyder de ikke så godt som i butikken. Det gør det jo heller ikke nemmere hvis de som nogen skriver skal spille 200 timer før de er spillet til. Så er de 14 dages returret jo for længst væk, og man risikerer at stå med et sæt højttalere man ikke er glade for. |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |