recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalere med forskellig impedans i samme system?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalere med forskellig impedans i samme system?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 18:48
Du bør helt klart prøve lyden før at du binder dig til et køb. Jeg hader når lyden ud af center er anderledes end de to front ht. Din Onkyo kan også køre uden center og fordele lyden til dine fronter. Prøv at fortæl den at du ingen center har, lyt i de forskellige tv pladser inden du beslutter dig.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Point: 268
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér A.Morup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 20:48
Hej Flarsen!

Jeg skal lige forstå, hvordan lyden kan være "anderledes" i center i f.t. de to fronter? Jeg vil jo tro at et kalibreringssystem, som f.eks. Audyssey kan balancere lyden mellem enhederne, så den er balanceret? Eller skal man helst skifte det hele på én gang?
Video: Samsung UE46F8005, Panasonic BD60 bluray og Octagon SF 1028P recorder
Audio: Onkyo TX-SR508 Receiver, Dali Zensor 1, Dali Zensor Vokal, Dali 9F Sub og Jamo 160 i 5.1 surround
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 21:21
Så effektiv er Audyssey eller tilsvarende ikke. Selv ens højtaler kan lyde forskelligt, gå grund af et sofabord eller andet der ændre de akustiske forhold. Når så lyden vandre til og fra center ændrer lyden sig. En person der går på et gulv hvor lyden fra trinene ikke er ens hele vejen holder bare ikke. Eller en bilmotor skifter størelse på vej fra den ene side af lydbilledet til den anden.

Nu går jeg ikke ind for at skifte højtaler på grund af bedre design men på grund af bedre lyd.(eller det tror jeg da, selvom mine er sku flotte). Men eftersom at det er bedst med ens højtaler hele vejen rundt er det bedst at skift alle. ø ø ø hvis du skifter til en bedre højtaler.

Men prøv at slå center fra i forstærkeren, ikke tage ledningen ud det giver en helt anden effekt.

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 21:35
Hvis front og center pt. er tilpasset samme modelserie, kan et bytte til mindre og andet fabrikat ikke tilrådes. I et surroundsetup, er centerhøjttaler imo den vigtigste komponent, og skal passe til fronterne. Dit bytte vil lydmæssigt kun give mening, hvis de tre fronter bliver ens ( og helst også inkl. surroundhøjttalerne ).
Om Dali Zensor er op eller nedgradering i forhold til dine Jamo, kan kun en test afgøre.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér A.Morup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2014 kl. 09:42
Hmmm - det har været noget af et set-back i mit valg af AV-møbler, at jeg ikke kan nøjes med at skifte min center - jeg (og konen!) er faktisk ret glade for de 4 satellitter, så ingen grund til at skifte dem. Det betyder så en gentænkning af møblerne.

Nyt spørgsmål i samme stil: Fronterne kom sammen med en passiv subwoofer og er kablet via den. Kan denne så udskiftes med en aktiv subwoofer, hvor man så kabler de to satellitter direkte til forstærkeren (og beholder den originale center) - eller vil det også give uhensigtsmæssige ændringer i lydbilledet?

På forhånd tak!
Audio: Onkyo TX-SR508 Receiver, Dali Zensor 1, Dali Zensor Vokal, Dali 9F Sub og Jamo 160 i 5.1 surround
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2014 kl. 17:56
Det er næppe en passiv subwoofer men et basmodul. Den kan du ikke skifte til en aktiv sub, men du kan suppler med en aktiv sub. Det vil du næppe fortryde.

Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér A.Morup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2014 kl. 19:19
Hej FLarsen!

Det er en Jamo SW300II - den ser sådan ud:

Det er vel en subwoofer?

De to højttalere, der kommer bagefter er to Jamo SAT300II højttalere med følgende tekst bagpå:

Long therm: 50W
Short therm: 60W
Impedance: 8 Ohm

Jeg kunne virkeligt godt tænke at beholde mine 4 sats og så skifte subwooferen ud til noget mere kraftfuldt. Centerhøjttaleren bliver vi så nødt til at beholde.

Redigeret af A.Morup - 27-Marts-2014 kl. 19:37
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2014 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af A.Morup A.Morup skrev:

Hej FLarsen!

Det er en Jamo SW300II - den ser sådan ud

Det er vel en subwoofer?
NEJ. Det er en woofer, ikke en SUBwoofer. Smile Jamo er så ikke enig.

Det er basdelen af dine Jamo. Der er lidt noget andet. Det kan faktisk ses på den kurve hvor tallene er forsvundet lidt på grund af blitzen. Kan du høre hvor i lokalet at de står når du spiller musik eller ser film ?

Den går ikke så langt ned i frekvensområdet som en subwoofer gør, og så går den højere op. Hvis du vil erstatte den skal du finde en sub der går op til 200 Hz eller over. Derudover skal din Onkyo kunne stilles lige så højt i crossover. Men du kan sagtens suppler med en subwoofer, og her vil jeg så anbefale en crossover frekvens på over de almindelige 80 Hz.

Crossover er den delefrekvens som din Onkyo skære bassen fra de almindelige højtaler og sender den til subwooferen. Subwooferen skal derudover stadig spille sit LFE subwoofer signal, som er .1 i 5.1 og 7.1

Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér A.Morup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2014 kl. 08:39

Hej FLarsen!

Jeg er blevet snydt af Jamo! Vi er nu glade for højttalerne og jeg er ikke mere audiofil, end at vi nok beholder dem lidt endnu. Men denne tråd har gjort mig klar over, at der er plads til forbedring på mit audio anlæg, så på et eller andet tidspunkt må jeg se at få skiftet det hele ud.

Med venlig hilsen og tak til alle for gode råd!
Anders
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu