recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalere til PC og Squeezebox
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjttalere til PC og Squeezebox

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Emne: Højttalere til PC og Squeezebox
    Sendt: 19-April-2010 kl. 14:25
Jeg har behov for et højttalersetup der kan benyttes sammen med min PC og en Squeezebox på mit kontor. Der er en del restriktioner, som gør at jeg selv har problemer med at finde en egnet løsning.

Fysisk størrelse:
Der er ikke den store plads, da højttalerne skal stå i forbindelse med computeren/skærmen - dvs. en dybde på 20-25cm inkl. evt ledning der måtte stikke ud baglæns da det står op af væggen. Bredde og højde er ikke lige så begrænsede, men det ville være "rart" hvis bredden kunne være max 20cm og højden max 40cm.

Anvendelse:
Hører primært musik via Squeezeboxen eller computeren og derudover hvad der måtte være af lyde fra computeren. Spil og film på computeren er begrænset, så en god lyd til musik er det primære fokus.

Indgange:
Jeg vil helst benytte rca/stereoudgangen fra Squeezeboksen og derfor skal højttalerne helst have 2xRCA indgange til dette. Derudover er der også et signal fra computeren, hvor jeg nok helst vil bruge mini-jack udgang til formålet - om det så skal over i en mini-jack indgang eller splittes til 2xRCA er vel egentlig ligegyldigt.

Skrottet:
Jeg måtte skrotte et TEAC anlæg med 2xNXT satellitter og en subwoofer da der ikke var de nødvendige indgange, hvilket egentlig også passer mig fint, da jeg ikke har behov for cd og radio længere. Derefter har jeg prøvet et Altec Lansing FX6021 2.1 sæt, men synes bare ikke lyden er god nok og højttalerne bruger 5-10W i standby og har ingen tænd/sluk knap, hvilket også er en irriterende detalje. Dog hører jeg automatisk lyd både fra Squeezebox og computeren over højttalerne og dét synes jeg faktisk er ganske smart - at jeg ikke selv skal sidde og skifte frem og tilbage.

Jeg har ikke behov for et "kontrolboks" eller en fjernbetjening som kommer til mange sæt - bare det er nemt at indstille volumen og signalkilde. Jeg har heller ikke behov eller plads til et 5.1 sæt, så de er også udelukket.

Det må vel enten blive et aktivt 2.0 eller 2.1 sæt eller måske noget med en *lille* forstærker (digital t-amp?) og et sæt passive højttalere. (Er der noget med magnetisme fra højttalerne i forhold til skærm/computer?)

Jeg har bl.a. snuset til Edifier S330D og S530D, Micropods fra Scandyna samt et par af Logitechs løsninger, men er ikke nået til en endelig løsning.

Jeg er åben for både nye og brugte løsninger, udstyr importeret fra udlandet etc - men har et håb om at jeg kan holde mig indenfor 2.000kr - sekundært 3.000kr, hvis dét giver mig meget mere for pengene.

Håber I har nogle gode forslag - der må da også være nogle hifi-nørder, som har et fornuftigt kompakt setup i forbindelse med computeren :-)
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 19:04
Jeg bruger et par ESI Near04 til lignende formål. Det er dog bare et sæt aktive højttalere med en volumenkontrol på forsiden af den ene højttaler. Dvs der er ikke mulighed for at tilslutte flere kilder på en gang. 

Jeg gav ca 1300 kr for dem. 

Hvis det drejer sig om indkøb af små aktive højttalere kan jeg anbefale at smutte forbi Aage.dk. De har for det meste et varierende udbud stille op i deres butikker, så du kan lytte til lidt forskelligt. Du kan se deres samlede udvalg her:
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu