Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Korsgaard
Bruger
Oprettet: 10-November-2008
Status: Offline
Point: 56
|
Emne: Højttalerkabel Harald vs Clicktronic Sendt: 01-Oktober-2010 kl. 19:24 |
Hej
Ja det er jo nok ikke det mest populære emne at oprette men her kommer det...
Jeg har søgt googlet og studeret, men er stadig forvirret. Jeg overvejer at købe noget 2,5 mm2 kobberkabel fra Harald Nyborg til lidt mere end 5 kr pr. meter. Eller alternativt noget Clicktronic 2,5 mm2 til 19 kr. pr. meter.
Men når kablerne begge er low budget og lavet at det samme materiale, hvordan kan Clicktronic kablet så være 4 gange bedre - eller i hvert fald 4 gange dyrere? Jeg tænker de må sgu da være rimelig ens, men måske bare pakket forskelligt ind... Altså om kablet er hvidt eller gennemsigtigt er for mig ligegyldigt
Kablet skal bruges til stereoanlæget. Et halvfesent Cambridge fra hifiklubben, og nogle B&W 685 højttalere fra hifiklubben
Glæder mig til at høre hvad i siger 
Mvh Kasper
|
 |
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19650
|
Sendt: 01-Oktober-2010 kl. 20:56 |
Korsgaard skrev:
Glæder mig til at høre hvad i siger |
At har du ikke brug for det hvide køber du bare det fra Harald-Skrald. Det fungerer ganske fint.... Klaus
|
|
 |
Mufti
Guld medlem
Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
|
Sendt: 02-Oktober-2010 kl. 18:03 |
Jeg vil tage det billige.
De penge du sparer kan du bruge på bananstik.
Jeg har gode erfaringer med disse:
|
 |
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2411
|
Sendt: 02-Oktober-2010 kl. 18:12 |
Bare du husker at tegne pile på det billige kabel så elektronerne kan se hvilken retning der er mod din højttaler, så skal det nok gå alligevel, hehe.. Personligt bruger jeg noget dyrt højttalerkabel til 40 kroner meteren, primært fordi det er fladt og ligger fantastisk under mit gulvtæppe..
|
 |
Infinity
Guld medlem
Oprettet: 13-September-2007
Point: 1078
|
Sendt: 02-Oktober-2010 kl. 18:26 |
Der er altså en del forskel på de to kabler du henviser til. AV-Connections kabel er oxygen frit, det giver alt andet lige en lavere modstand. Og så har et en rund og en firkantede leder og er vel pænere end Haralds kabel.
AV-C's kabel er klart dyrere at fremstille men og det berigtiger til en næsten 3,7 gange højere pris kan diskuteres.
Husk at kabler er den varegruppe Hi-fi forhandlere har størst avance på!
Men jeg tror ikke at du kan høre forskel på de to kabler.
|
mvh Infinity
|
 |
SLETTET_20120103
--
Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
|
Sendt: 02-Oktober-2010 kl. 19:09 |
Infinity skrev:
Der er altså en del forskel på de to kabler du henviser til. AV-Connections kabel er oxygen frit, det giver alt andet lige en lavere modstand. Og så har et en rund og en firkantede leder og er vel pænere end Haralds kabel.
AV-C's kabel er klart dyrere at fremstille men og det berigtiger til en næsten 3,7 gange højere pris kan diskuteres.
|
HN's kabler er, såvidt jeg husker, også oxygenfit (99,99% eller sådan noget). Det er meningen at man køber noget kabelstrømpe og noget krympeflex og så har man et pænt kabel til en brøkdel af prisen.
Tag den billige. Jeg har ikke været i stand til at skeldne mellem 2 kabler. Jeg kunne høre forskel, men det var så på det samme sæt højttalerkabler, så efter min mening er der meget pseudo-effekt omkring kabler.
|
 |
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 02-Oktober-2010 kl. 19:19 |
Infinity skrev:
|
Forskellen i elektrisk modstand mellem OFC og almindeligt kobber, er så lille at det er helt uden betydning. Der er intet belæg for at påstå noget som helst andet.. I bedste fald leder det omkring 1 procent bedre en almindeligt kobber. Det er så 1 procent af nogle få miliohm, hvilket er totalt uden betydning set i forhold til højttaleren som er på 4-8 ohm. Hvis du mener at den elektriske modstand er vigtig skulle du hellere bruge dine penge på at gå op i kvadrat. Et almindeligt kobberkabel i 4mm2 leder markant bedre end et 2,5mm2 OFC-kabel. tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 02-Oktober-2010 kl. 19:30
|
 |