recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler - Kan der høres forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalerkabler - Kan der høres forskel?

 Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:


Jeg mener ikke banan er spild af tid. Det tog 1 time og lodde på mine 7 kabler.
Jeg gider ikke fumle med at rode med at få alle ledere mast ned i en skrueterminal bag på receiver der sidder for tæt på hinanden.
Lyden er det samme.


Behøver det absolut være bananstik der skal loddes, kan sådan nogen her ik bruges hvis man ik ønsker at lodde, eller ved hvordan?: http://www.av-cables.dk/hoejttalerstik/supra-high-end-bananstik-saet-af-4-stk-roede-sort.html
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Pyha.

Er vi så enige?

Undskyld men tråden er blevet for lang.

Jeg mener at gode tykke kabler er nok.

Gennem tiderne har jeg faktisk forbedret højtalere med rundstokke, kabler og kodensatorer.

Men at bruge formuer på kabler mener jeg er hekseri.

Nej vi er ikke enige i den del der har med modificeringen inside at gøre. Højttaleren er udmålt og afstemt. Don't spoil it!

En højttaler kan modificeres, og hvis man har forstand nok, også med et resultat der giver bedre lyd. Men blot at udskifte lidt her og der, som Kampus er inde på, det vil måske ikke bidrage med noget positivt.
Hvis vi tager udgangspunkt i mine højttalere til stereobrug, findes der her et delefilter upgrade ( pro made - us firma ). Men kabinettet levner ikke pladsen til intern montage, så filtrene leveres i træbokse til ekstern opsætning. Prisen, ja den er højere end hvad en højttaler i tidernes morgen kostede. Men hvis man vil smide 2200$, uden skatter og afgifter samt forsendelse, garanterer firmaet bedre lyd. Det samme er reviews også kommet frem til, men hvis du ikke kan lide resultatet er der 4 ugers fortrydelsesret.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2014 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Pyha.

Er vi så enige?

Undskyld men tråden er blevet for lang.

Jeg mener at gode tykke kabler er nok.

Gennem tiderne har jeg faktisk forbedret højtalere med rundstokke, kabler og kodensatorer.

Men at bruge formuer på kabler mener jeg er hekseri.

Nej vi er ikke enige i den del der har med modificeringen inside at gøre. Højttaleren er udmålt og afstemt. Don't spoil it!

En højttaler kan modificeres, og hvis man har forstand nok, også med et resultat der giver bedre lyd. Men blot at udskifte lidt her og der, som Kampus er inde på, det vil måske ikke bidrage med noget positivt.
Hvis vi tager udgangspunkt i mine højttalere til stereobrug, findes der her et delefilter upgrade ( pro made - us firma ). Men kabinettet levner ikke pladsen til intern montage, så filtrene leveres i træbokse til ekstern opsætning. Prisen, ja den er højere end hvad en højttaler i tidernes morgen kostede. Men hvis man vil smide 2200$, uden skatter og afgifter samt forsendelse, garanterer firmaet bedre lyd. Det samme er reviews også kommet frem til, men hvis du ikke kan lide resultatet er der 4 ugers fortrydelsesret.
 
Og her kommer vi så ind på om det kan betale sig.
 
Jeg mener ikke det kan betale sig med hundedyre højttalerkabler.
 
Som ung og fattig lykkedes det mig faktisk at opgradere et par højttalere.(Mission tror jeg nok)
 
Kabinettet blev afstivet med rundstokke, tynde kabler skiftet og de dårlige klemterminaler blev bypasset. Dårlige kondensatorer blev skiftet til bedre kvalitet.
 
Det kostede et par hundrede kroner dengang og gav en markant lydforbedring. Og tid var der masser af med kun en TV kanal og helt uden internet.
 
Tilbage til tråden.
 
Køb det tykke kabel i Harald Nyborg og brug de sparede penge på bedre grej.
 
 
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2014 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Skift det som regel tynde kabel inde i højtaleren. Hvis du er helt vild kan du også skifte kondesatorer og andre komponenter i delefilteret.


Se, det forstår jeg så ikke.. hvis man køber en bestemt højtaler, køber man den da pga. den måde den lyder på, og går da stærkt ud fra, at køber vælger den enkelte højtaler fordi den lyd der kommer ud af den tiltaler ham, og det er det han søger.. hvad nytter det så lige at gå ind og ændre på konstruktionen af den, så lyden kommer til at ændre sig? så det jo reelt set ikke den samme højtaler længere som man købte.. <- efter min mening, vil jeg sige at køber du en højtaler, er det fordi man kan lide den, som DEN er, hvis man ønsker noget andet, må man A) købe noget andet.. B) Lave noget selv..
Den holdning forstår jeg så ikke. Naturligvis er det ok at ændre under hjelmen. Det næste bliver at vi ikke må opstille højtaleren anderledes end producenten anbefaler. 


Har aldrig sagt det ikke var OK at ændre på den...
Jo, det er faktisk det du skriver.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2014 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

 

 men et eller andet sted, hvorfor smide penge efter en højtaler, for derefter at ændre på hvordan den lyder? det svare lidt til at købe en bil man syntes kører godt, for derefter at ændre ALT omkring kørsel/styreegenskaber..?? det sku da simpelthen for dumt! things are made the way they are, for a REASON!

 
At nogen skifter kabel i sine højtaler svare slet ikke til det eksempel du kommer med.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Maj-2013
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2014 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:


Jeg mener ikke banan er spild af tid. Det tog 1 time og lodde på mine 7 kabler.
Jeg gider ikke fumle med at rode med at få alle ledere mast ned i en skrueterminal bag på receiver der sidder for tæt på hinanden.
Lyden er det samme.


Behøver det absolut være bananstik der skal loddes, kan sådan nogen her ik bruges hvis man ik ønsker at lodde, eller ved hvordan?: http://www.av-cables.dk/hoejttalerstik/supra-high-end-bananstik-saet-af-4-stk-roede-sort.html

Kvaliteten på stikkene er god solid, der fåes stik til 12 sæt. Du kan skrue kablet ind bagfra eller fra siden. De sidder SOLIDT plantet i min Anthem Receiver og min gamle Denon.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2014 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:


Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:


Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:


Jeg mener ikke banan er spild af tid. Det tog 1 time og lodde på mine 7 kabler.
Jeg gider ikke fumle med at rode med at få alle ledere mast ned i en skrueterminal bag på receiver der sidder for tæt på hinanden.
Lyden er det samme.


Behøver det absolut være bananstik der skal loddes, kan sådan nogen her ik bruges hvis man ik ønsker at lodde, eller ved hvordan?: http://www.av-cables.dk/hoejttalerstik/supra-high-end-bananstik-saet-af-4-stk-roede-sort.html


Kvaliteten på stikkene er god solid, der fåes stik til 12 sæt. Du kan skrue kablet ind bagfra eller fra siden. De sidder SOLIDT plantet i min Anthem Receiver og min gamle Denon.

Jeg har nogle lignende. Vil godt vide hvordan du vil fastgøre kablet i enden? På mine sidder kablet fast i siden vha skruen i enden. Da kablerne sidder 3-4 cm ude fra recieveren, er det rigtig praktisk at de ikke kommer ud af enden på bananstikket, men istedet løber vinkelret nedad.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2014 kl. 03:47
Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:


Jeg mener ikke banan er spild af tid. Det tog 1 time og lodde på mine 7 kabler.
Jeg gider ikke fumle med at rode med at få alle ledere mast ned i en skrueterminal bag på receiver der sidder for tæt på hinanden.
Lyden er det samme.


Behøver det absolut være bananstik der skal loddes, kan sådan nogen her ik bruges hvis man ik ønsker at lodde, eller ved hvordan?: http://www.av-cables.dk/hoejttalerstik/supra-high-end-bananstik-saet-af-4-stk-roede-sort.html

Kvaliteten på stikkene er god solid, der fåes stik til 12 sæt. Du kan skrue kablet ind bagfra eller fra siden. De sidder SOLIDT plantet i min Anthem Receiver og min gamle Denon.


Ligner mest af alt dem der kan købes i Hifi klubben.. som jeg har på nogen af mine højtaler kabler.. har ik lige haft råd til at få købt det sidste Smile
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2014 kl. 03:49
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Skift det som regel tynde kabel inde i højtaleren. Hvis du er helt vild kan du også skifte kondesatorer og andre komponenter i delefilteret.


Se, det forstår jeg så ikke.. hvis man køber en bestemt højtaler, køber man den da pga. den måde den lyder på, og går da stærkt ud fra, at køber vælger den enkelte højtaler fordi den lyd der kommer ud af den tiltaler ham, og det er det han søger.. hvad nytter det så lige at gå ind og ændre på konstruktionen af den, så lyden kommer til at ændre sig? så det jo reelt set ikke den samme højtaler længere som man købte.. <- efter min mening, vil jeg sige at køber du en højtaler, er det fordi man kan lide den, som DEN er, hvis man ønsker noget andet, må man A) købe noget andet.. B) Lave noget selv..
Den holdning forstår jeg så ikke. Naturligvis er det ok at ændre under hjelmen. Det næste bliver at vi ikke må opstille højtaleren anderledes end producenten anbefaler. 


Har aldrig sagt det ikke var OK at ændre på den...
Jo, det er faktisk det du skriver.


Nej, så har du virkelig misforstået mig..
HVIS du køber et sæt højtalere, hvor du enten fra start har det i sinde at skifte delene eller har noget billigt lort så kan jeg godt se fordelen i det, for at få "det bedste ud af hvad man har" men hvis man køber en højtaler fordi man syntes den lyder godt, kan jeg ikke se det bagefter giver mening at ændre på konstruktionen i den, som derved ændre lyden.. det er skudt i hoved!
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2014 kl. 06:16
Det er jo det man gør med højttaler kablerne !

Køber f.eks ht til 10.000.-    Hvor meget kan de forbedres med forskellige kabler ?
Hvorfor følger der ikke kabler med som er tilpasset af ht producenten og testet i deres lytte opstillinger.
Man må forvente af producenten har lavet højttaleren færdig, men Nej. En hjemme lytter kan gøre den meget bedre ved at vælge nogle gode kabler 😚
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2014 kl. 07:42
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Det er jo det man gør med højttaler kablerne !

Køber f.eks ht til 10.000.-    Hvor meget kan de forbedres med forskellige kabler ?
Hvorfor følger der ikke kabler med som er tilpasset af ht producenten og testet i deres lytte opstillinger.
Man må forvente af producenten har lavet højttaleren færdig, men Nej. En hjemme lytter kan gøre den meget bedre ved at vælge nogle gode kabler ��
Fordi intet lyder eller ser ens ud,hvis det opsættes i forskellige lokaler/indretninger osv. Derfor er tv heller ikke isf kalibreret ved levering, og det samme gælder for hifi udstyr.
 


Redigeret af JeTex - 06-Januar-2014 kl. 07:45
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2014 kl. 08:28
Hvor mange producenter kommer med en version 2 eller forbedret udgave.

Det gør bla B&W.

Netop fordi det er muligt at forbedre højttaleren med små greb.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 6789>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu