|
Hælp til alternativ placering af front højtalere |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
ziphnor ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 306 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-Marts-2014 kl. 11:18 |
|
Hej,
Jeg har et Pioneer KRP-600m TV som jeg tidligere har brugt 3x Dali Fazon LCR som front højtalere til (kombineret med 2xFazon Sat som baghøjtalere og en subwoofer). Mit problem er at der hvor jeg bor nu, skal TV'et side på en sving arm pga. af stuens indretning. Der er så lidt plads på siderne af tv'et at det vil se ret skidt ud at prøve at montere dem på venstre/højre side (og derudover mega besværligt). Lige nu bruger jeg de højtalere der hører til TV'et, og jeg er ikke imponeret :) Derfor overvejer jeg tre muligheder:
Min bekymring med 1 er primært om det giver nok stereo separation? Min bekymring med 2 er at det kommer til at lyde mærkeligt fordi at venstre/højre begge vil komme til at side til venstre for sofaen. 3 er ret let at udføre men jeg har bare ikke lyst til at bruge en masse penge på noget der giver ringere lyd kvalitet. |
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
En tegning af stuen ville hjælpe.
Hvad med venstre højttaler på væggen. Center monteret på beslag under TV. Højre højttaler på svingarm som tv. :-) |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Sæt en Sonos Playbar fast under TV'et. Højttalere der svinger ud er alt for klodset.
|
||
![]() |
||
ziphnor ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 306 |
|
Skal se hvad jeg kan gøre.
Problemet er at der er vindue/terrasedør på hver side af det stykke væg tv'et sidder på. Selv hvis TV'et ikke var på en sving-arm ville det blive ret klemt. Sving-armen er også af en sådan type at den svinger ud og til siden, så den ville svinge henover den vægmonterede højtaler. Væggen er 191,5 cm, TV'et er 146,5 og hver højtaler er 16cm bred i lodret position, dvs kun 13 cm luft.
|
||
![]() |
||
|
Er ikke sikker på at det er mere klodset end at montere soundbaren i samme position? Soundbaren skal også monteres på en plade (eller med et special-beslag). Det ville dog undgå en del kabel træk til sub+baghøjtaler. Bare lige så vi er enige, ville jeg sætte en plade på i bunden af TV'et og sætte højtalerne på der, så de danner deres egen sound "bar". Dvs. de bliver holdt af TV'ets ophæng, ikke på seperat ophæng (og jo, ophænget kan godt klare den ekstra vægt :)
|
||
![]() |
||
|
Fik lige forsøgt mig med at ligge højtalerne på nogle stole lige under TV'et. Stereo separationen er faktisk udemærket, men det er meget tydeligt at lyden kommer nedefra synes jeg, men en soundbar ville selvfølgelig have samme problem.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Nej det tror jeg faktisk ikke. Især Sonos'en er højttalerne vinklet for at gi et fuldendt lydbillede.
|
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Kunne man have et møbel med højttalerne på.
Hvis der er hjul på kan det svinges med ud. Måske lidt kluntet, men en ide. |
||
![]() |
||
|
Jeg havde faktisk vinklet Dali'erne ret meget (eller rettere de gled selv ned i en vinklet position de der er buede bagpå). Har også hørt Sonos soundbar i hifiklubben og så synes den lød meget "dåse" agtigt (måske heller ikke fair sammenligning, 3x3000kr højtalere mod en 5k soundbar som også har forstærker). Den er heller ikke særlig lang, så stereo seperationen bliver forringet (med dalierne kan jeg lave en "soundbar" der går helt ud til kanten af tv'et). Sonos boundbar er 90cm bred, TV'et er 146,5cm bredt.
|
||
![]() |
||
|
Det har vi også overvejet, men det har lidt samme plads problem som at montere dem på ophænget sammen med TV'et (vha. en ekstra bagplade). TV'et er lige nu monteret med et Vogel EFT 8425 ophæng.
|
||
![]() |
||
|
Her er en hurtig tegning af stuen. Den sorte rektangel er TV, de brune/orange er sofaen, mens de sidste er vindue/terrassedør. ![]() Den tilgængelig afstand mellem vindue/terrassedør er 191,5cm, TV'et er 146,5cm bredt og hver højtaler fylder 16cm i bredden i lodret position. Det giver 13cm i overskud hvis højtalerne sidder på sidden af TV'et. Problemet er at jo større bredde, jo mindre vinkel kan ophænget dreje ud i (fordi at TV'et støder på væggen), og derudover om det vil se pænt ud :) Det er heller ikke så let at montere dem ved siden af TV'et. En mulighed er at montere en træplade på tv-ophænget i stedet for tvet, sætte venstre/højre højtalere på den, og så sætte et fladt ophæng ( jeg har et ) på træpladen, hvorefter TV'et kan monteres. Der skal dog stadig en anden plade til center højtaleren. Det bringer den samlede vægt tæt på max grænsen for ophænget. Ellers er jeg ude i at bestille speciallavede beslag der passer til dali ophænget og de eksisterende højtaler monteringshuller i TV'et. Udover at det nok bliver lidt dyrt, er jeg heller ikke sikker på at om det ikke vil give nogen uheldige vibrationer. Redigeret af ziphnor - 02-Marts-2014 kl. 14:52 |
||
![]() |
||
|
Ville bare lige vende tilbage og sige at jeg fandt en løsning. Det lykkedes mig at placere højtalerne på siden/neden under som man plejer uden at det ser for voldsomt ud. Det gjorde jeg ved at benytte polycarbonat "glas" plader (ala plexiglas) til at lave et hjemmelavet højtaler beslag. Fordi beslagene er gennemsigtige virker det faktisk en smule mindre overvældende end med de originale Pioneer højtalere.
Pladerne i siden benytter de samme huller som de originale højtalere, mens den nederste plade benytter de huller der er beregnet til den originale tv fod. Pladerne kostede ca. 500kr, men jeg valgte at få dem skåret, hvilket kostede +500kr. Dertil kommer ca. 150kr af diverse skruer og dimser :) Ikke super billigt, men det ser tilgengæld rigtig godt ud. Samlet set nåede vægten på beslaget op på ~65kg (den skulle kunne klare 70kg), men det virker nu meget stabilt.
Redigeret af ziphnor - 23-Marts-2014 kl. 20:42 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |