Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
cktoft
Junior bruger
Oprettet: 10-Juli-2007
Status: Offline
Point: 41
|
Sendt: 15-December-2010 kl. 21:06 |
En fladskærm hører uden tvivl til på væggen (og tæt på den!).
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
|
Sendt: 15-December-2010 kl. 21:17 |
Letten skrev:
Tror også jeg smider håndklædet i ringen.... fortsæt i blot som i plejer, det passer jer tilsyneladende godt.
-over and out.
EDIT: ...and don't take my word for it...
citat fra THX HDTV-anbefalinger: "Try not to place the screen too high on the wall – viewers should not have to look up more than 15°."
|
Men så bemærk lige hvordan ingen af personene i illustrationen i dit link kigger NED på skærmen - der er ingen af dem der har overkanten af skærmen under øjenhøjde..!
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
 |
Letten
Guld medlem
Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 1963
|
Sendt: 15-December-2010 kl. 21:20 |
RogueAgent skrev:
Letten skrev:
Tror også jeg smider håndklædet i ringen.... fortsæt i blot som i plejer, det passer jer tilsyneladende godt.
-over and out.
citat fra THX HDTV-anbefalinger: "Try not to place the screen too high on the wall – viewers should not have to look up more than 15°."
| Men så bemærk lige hvordan ingen af personene i illustrationen i dit link kigger NED på skærmen - der er ingen af dem der har overkanten af skærmen under øjenhøjde..!  |
Christ! tror du virkelig de tegninger er målfaste?
Sæt dig ned med en lommeregner og regn på afstand og 15grader
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
|
Sendt: 15-December-2010 kl. 21:23 |
Letten skrev:
RogueAgent skrev:
Letten skrev:
-over and out.
| Men så bemærk lige hvordan ingen af personene i illustrationen i dit link kigger NED på skærmen - der er ingen af dem der har overkanten af skærmen under øjenhøjde..!  |
Christ! tror du virkelig de tegninger er målfaste?
Sæt dig ned med en lommeregner og regn på afstand og 15grader |
Prøv selv at regne på hvor lavt et 100" lærred skal hænge hvis overkanten skal være under øjenhøjde...
Og så er der ret stor forskel på ikke at kigge mere end 15° opad, og så på at have overkanten UNDER øjenhøjde...
Christ selv.
Redigeret af RogueAgent - 15-December-2010 kl. 21:24
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
|
Sendt: 15-December-2010 kl. 21:35 |
Letten skrev:
Sæt dig ned med en lommeregner og regn på afstand og 15grader |
Det har jeg så lige gjort:
Ved en afstand på 3 meter fra skærmen og en vinkel på 15 grader vil overkanten af skærmen være 80 cm over øjenhøjde...
Ved 2.5 meters afstand (som jeg har fra min skærm) skal overkanten bare ikke være mere end 67 cm over øjenhøjde.
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
 |
keldp
Guld medlem
Oprettet: 16-August-2008
Point: 713
|
Sendt: 16-December-2010 kl. 08:36 |
Vi har et motoriseret beslag som kører 45 cm ud fra væggen når tv'et tændes, og så kan det tage op til 60`tommer, så det er klar til vores næste tv.
|
Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011 CD Afspiller : YAMAHA CDX-890 BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80 Højtalere Front : Dali, Mentor 5 Center: Dali Suite C 0.8 Bag:Dali Suite Rear. Sub: Dali S 12.
|
 |
Letten
Guld medlem
Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
|
Sendt: 16-December-2010 kl. 08:43 |
RogueAgent skrev:
Prøv selv at regne på hvor lavt et 100" lærred skal hænge hvis overkanten skal være under øjenhøjde... 
|
Og hvor er det så lige at der er nogen der skriver det??? du skimmer vist kun indlæggene.
|
 |
kaizer
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2369
|
Sendt: 16-December-2010 kl. 09:06 |
Hvad har alle de indlæg om hvor højt tv'et skal placeres med emnet at gøre?
|
 |
brisen
Bruger
Oprettet: 10-Juni-2008
Point: 60
|
Sendt: 16-December-2010 kl. 09:19 |
kaizer skrev:
Hvad har alle de indlæg om hvor højt tv'et skal placeres med emnet at gøre? |
Ingenting, men jeg var så lemfældig at spørge, hvor højt andre har deres til at hænge. Og det startede da en sand lavine af indlæg.
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
|
Sendt: 16-December-2010 kl. 09:25 |
Det har nu lidt med det at gøre - udgangspunktet for denne "gren" af tråden var dette indlæg:
Letten skrev:
I de opstillinger jeg har set, sidder skærmene alt for højt, typisk placeret udfra praktiske og/eller etiske hensyn mere end øjen-ergonomi.
Der er en grund til at BST anbefaler at computerskærme placeres lavt ift. øjnene: toppen af billedet 10-15 cm under øjenhøjde.
Prøv at sætte jer i sofaen og slap af i nakkemuskler og øjne og i vil opdage at man har det bedst med at se lidt skråt nedad. Man kan selvfølgelig kompensere lidt ved at "synke ned" i sofaen så man ligger lidt bagover 
Bunden af vores TV er 47cm over gulvhøjde, afstand til sofa ca. 5m., kunne ikke tænke mig at have det højere, faktisk gerne lavere. |
Dette affødte som bekendt en del polemik om hvorvidt BST's anbefaling kan overføres direkte fra en arbejdssituation til dagligstuen. Sagen er at hvis skærmen virkelig skal være placeret så lavt som der lægges op til, så vil det i mange stuer ikke være fysisk muligt at hænge skærmen på væggen hvis der også skal være plads til at AV møbel nedenunder.
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
 |
Ham_Der
Guld medlem
Oprettet: 29-Januar-2007
Point: 1259
|
Sendt: 16-December-2010 kl. 10:19 |
kaizer skrev:
Hvad har alle de indlæg om hvor højt tv'et skal placeres med emnet at gøre? |
Nej, det var ikke lige det, jeg havde ventet. Jeg var bare ude efter at se, hvor mange der har deres tv hængende, fordi som nævnt ingen i min omgangskreds og familie har.
|
 |
taalmod
Bruger
Oprettet: 09-December-2008
Point: 124
|
Sendt: 16-December-2010 kl. 10:43 |
Ved at hænge dit TV op, kan du ikke rigtigt flytte det rundt længere, så du mister 'placeringsfleksibilitet' ved at hænge det op på væggen. Til gengæld får du en løsning, de fleste synes er pænere.
Det er den samme fleksibilitet, du mister ved at hænge højttalere op til surround, dog i langt højere grad.
Jeg har hængt TV og 7 højttalere op derhjemme i stuen - hvis fruen vil flytte noget af det, så taler vi alvorlig ægteskabelig krise! 
|
|
 |