recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hænger dit fladskærms tv på væggen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHænger dit fladskærms tv på væggen

Besvar Besvar Side  <1 678
Afstemningsspørgsmål: Hænger dit fladskærms tv på væggen
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
135 [67.50%]
63 [31.50%]
2 [1.00%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked
Tektronix Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 256
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2010 kl. 15:07
Mit 46" hænger på væggen med et Vogel vægbeslag der gør at jeg kan dreje det ud i 75°, eller deromkring, så kan man også se tv ved spisebordet i den anden ende af stuen hvis man får lyst..... Og det får man ofte ;o) Højden passer også meget bedre end hvis det skulle have stået ovenpå mit tv møbel.

Redigeret af Tektronix - 16-December-2010 kl. 18:21
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Point: 818
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2010 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Prøv selv at regne på hvor lavt et 100" lærred skal hænge hvis overkanten skal være under øjenhøjde... Dead

Og hvor er det så lige at der er nogen der skriver det???  du skimmer vist kun indlæggene.

RogueAgent.
   Som Letten også skriver tror jeg ikke at du har læst indlæggende,du har ihverttilfælde misforstået det godt og grundig.

Når du sidder (ikke ligge) i din sofa og kigger lige ud,bør dine øjne ramme skærmen 2/3 oppe,hvorved dine øjne netop vil se en smule nedad.Der er ingen der har sagt at det er OVERKANTEN af hverken lærred eller fladskærm du skal gå ud fra.
   Problemet kan også være at folk har købt et TV bord og har haft et 32" stående.Dette er så senere blevet skiftet ud med et større (46-60") uden bordet er blevet skiftet til et lavere,og så skal det jo gå galt.

Her i familien og vennekredsen,er det efter hånden lykkedes mig at få dem til at hænge/stille skærmene i den rigtige højde og alle er enige om at det er godt og behageligt at se på.

mvh. carsten
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2010 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af CARS10 CARS10 skrev:

Prøv selv at regne på hvor lavt et 100" lærred skal hænge hvis overkanten skal være under øjenhøjde... Dead

Og hvor er det så lige at der er nogen der skriver det???  du skimmer vist kun indlæggene.

RogueAgent.
   Som Letten også skriver tror jeg ikke at du har læst indlæggende,du har ihverttilfælde misforstået det godt og grundig.

Når du sidder (ikke ligge) i din sofa og kigger lige ud,bør dine øjne ramme skærmen 2/3 oppe,hvorved dine øjne netop vil se en smule nedad.
Ifølge hvem..? Når jeg sidder (ikke ligger) i min sofa, så kigger jeg (som nævnt flere gange tidligere) lige frem og lidt opad. Den eneste måde jeg kan kigge frem og nedad er ved at sætte mig ret op på kanten af sofaen uden at bruge ryglænet - sådan tror jeg ikke ret mange ville sidde en hel film igennem.

I linket til THX's anbefalinger som Letten linkede til stod det nævnt at man ikke bør se mere end 15 grader opad - hvilket er fuldstændig korrekt. Men det giver som jeg viste også et temmelig stort spillerum, da 15 grader opad på 3 meters afstand bliver til 80 cm. Med andre ord - skærmen bør ifølge THX's anbefalinger højst have overkanten 80 cm over øjenhøjde ved 3 meters siddeafstand. Det er så selvfølgelig også den maksimale højde, men det giver stadig et temmelig stort spillerum for f.eks. en 50" skærm. Min skærm er ca. 75 cm høj, dvs. at jeg i princippet kunne hænge hele skærmen OVER øjenhøjde uden at gå ud over "maks. anbefalingen". Dette ville dog være for højt (selv for mig Wink), derfor har jeg hængt den dér hvor mange installatører anbefaler, nemlig med midten af skærmen i øjenhøjde - hvilket så er næsten 40 cm under den maksimale anbefalede højde.

Der er ingen der har sagt at det er OVERKANTEN af hverken lærred eller fladskærm du skal gå ud fra.
Som jeg har nævnt tidligere startede denne del af debatten med følgende udsagn (fed skrift er min fremhævning):

Der er en grund til at BST anbefaler at computerskærme placeres lavt ift. øjnene: toppen af billedet 10-15 cm under øjenhøjde
Flere protesterede mod at dette skulle kunne overføres til dagligstuen, mig selv inklusiv. Helt specifikt satte jeg det lidt på spidsen:

Når jeg sidder i sofaen er mine øjne ca 110 cm over gulvet. Skulle overkanten af min 50" skærm være 10-15 cm under dette, skulle skærmen hænge ca 30 cm fra gulvet...

Det lyder ikke helt rigtigt, vel..? Wink

Hvis jeg havde misforstået dig og Letten "godt og grundigt" som du siger, så havde det måske været et godt tidspunkt at rette min vildfarelse - men du svarede i stedet:

Jo det gør

Så hvad er det helt præcist jeg har misforstået - og hvordan passer ovenstående med at "ingen har sagt at det er overkanten af lærred eller fladskærm du skal gå ud fra"..?

Redigeret af RogueAgent - 16-December-2010 kl. 18:06
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Point: 818
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2010 kl. 19:01
RogueAgent.
 Efter en længere debat om dette,tror jeg ikke vi kommer nærmere sagens kerne om at folk generalt hænger deres skærme for højt (lidt ærgelig at Otto J.ikke har deltaget i denne debat,da de ville være interesant hvad han siger) så jeg tror jeg vil lade den ligge her.Også fordi det jo er lidt OT,og da jeg lige har fået en advarsel (ikke denne tråd) af redaktionen,tror jeg at det er bedre at jeg tier stille nu.
  mvh.og god jul.
    carsten
Til top

Besvar Besvar Side  <1 678

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu