Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Philthy
Ny bruger
Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
|
Emne: Holdbarhed - Plasma Vs. LCD Sendt: 13-September-2007 kl. 11:55 |
Har læst en masse tråde om Plasma Vs. LCD, men jeg synes mere de går på billed kvalitet.
Selvfølgelig vil jeg da gerne have en god billedkvalitet, men jeg er ikke fanatisk. Bare man kan se TV/film i rimelig kvalitet.
Jeg tænker også på ting som holdbarhed af skærmen. Hvor lang tid kan man forvente at f.eks en plasma skærm holder kontra en LCD skærm?
Og så skræmmer det mig lidt med al den snak om "burn-in".
Hvis jeg skal bruge 10K+ på et tv, vil jeg gerne have at det holder i lang tid.
Så, hvad er folks erfaringer med hensyn til holdbarhed på de to skærm typer?
Skal måske lige tilføje at jeg kigger efter 40-42" skærme, og har set mig varm på Pana PX70....
Redigeret af Philthy - 13-September-2007 kl. 11:57
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 13-September-2007 kl. 12:21 |
Jeg synes bare at du skal holde på varmen Philthy - der er ikke den store foskel i holdbarhed. Og inden at du er nået så langt med dit plasma, så har du forlængst skiftet inden
Og velkommen til forresten
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 13-September-2007 kl. 12:28 |
Ja - holbarheden er nogenlunde den samme - vi taler forventet i omegenen af 60.000 timer - svarende til ca. 45 år ved 6 timers daglig brug - så du har nok skiftet mange år før holdbarheden bliver en faktor du behøver bekymre dig om.
Burn-in fåes ikke ved normalt brug idag. Kun ved egentlig mishandling. Der kan komme en smule retention - men det går hurtigt væk igen.
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
micker
Super bruger
Oprettet: 26-Juni-2007
Point: 356
|
Sendt: 13-September-2007 kl. 12:33 |
spawn det er vidst tættere på 100000 timer, ved 6 timers daglig brug er det 27 år, men stadig lang tid. (eller er det bare mig der ikke kan regne)
Men anyway, de er god holdbarhed i begge skærme, jeg har selv været nervøs for burn-in, men efter at have snakket med nørder/eksperter og ansatte fra panasonic centre, er burn-in noget man ser på de ældre modeller, dem jeg snakkede med havde ikke fået nogle px70'ere til rep pga burn-in eller hørt om permanent burn-in. Så jeg tror ikke man skal bekymre sig så meget for det på de nye modeller.
|
Panasonic TH42PX70
Denon / B&W 800 bio
PS3
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 13-September-2007 kl. 12:36 |
spawn skrev:
Ja - holbarheden er nogenlunde den samme - vi taler forventet i omegenen af 60.000 timer - svarende til ca. 45 år ved 6 timers daglig brug - så du har nok skiftet mange år før holdbarheden bliver en faktor du behøver bekymre dig om.
Burn-in fåes ikke ved normalt brug idag. Kun ved egentlig mishandling. Der kan komme en smule retention - men det går hurtigt væk igen.
|
Min regnemaskine siger til følgende regnestykke:
365 x 6 = 2190 timer / år
60000 / 2190 = 27,4 år
Uanfægtet skal man stadig være absolut hardcore tvbruger førend man har slidt sit tv op uanset om det er LCD eller Plasma, og det er sansynligvis gået af mode inden det er slidt op.
Og de 60.000 timer er jo vel og mærke en halveringsgrad i kontrast og farve man taler om, såvidt jeg har forstået.
|
Mvh
René
|
 |
Philthy
Ny bruger
Oprettet: 13-September-2007
Point: 7
|
Sendt: 13-September-2007 kl. 12:38 |
Tak for svarene, jeg tror det bliver Pana'en så 
Har kun læst godt om den skærm herinde..
|
 |
tosa
Guld medlem
Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 887
|
Sendt: 13-September-2007 kl. 13:33 |
Philthy skrev:
Tak for svarene, jeg tror det bliver Pana'en så 
Har kun læst godt om den skærm herinde..
|
Det er absolut også en god skærm. Den vil du blive glad for 
|
 |
sabre2
Bruger
Oprettet: 24-Januar-2007
Point: 63
|
Sendt: 14-September-2007 kl. 07:49 |
Ja, ja fint med alle de tal.
Vi taler om panelernes ( plasma eller LCD ) levetid, og fint med det, men resten af skærmen består af almindelig dødelig elektronik med kondensatore, modstande ... Så fejlene opstår i disse traditionelle komponenter LÆNGE inden selve panelet fejler. Træerne vokser ikke i himlen.
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12513
|
Sendt: 14-September-2007 kl. 08:55 |
Præcis, sabre  Dør alt af alderdom i stedet for produktionsfejl, så er det ikke panelet der står af først. Et fjernsyn til ~10k i dag holder ikke i 20 år.
|
 |