recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Home Server: Hjælp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHome Server: Hjælp

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Flarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Randers NV
Status: Offline
Point: 796
Direkte link til dette indlæg Emne: Home Server: Hjælp
    Sendt: 24-September-2009 kl. 22:17

HEj jeg sidder og overvejer at bygge min egen server, men ved ikke hvor jeg skal starte eller slutte :)
Det jeg vil bruge den til er at opbevare mine Iso filer af mine film og mine flac filer af mit musik :)
Filmene skal jeg se via min Popcorn Hour og Xtreamer
Musiken skal jeg streame til min Squeezebox Duet

Kan det lade sig gøre at lave en sådan server til billige penge

Af hardware har jeg allerede 2 gb ddr2 ram

Jeg vil blive glad hvis i kunne hjælpe mig med at samle en liste over det hardware jeg skal bruge :)

Den må gerne være billig i strøm :)

Med Venlig Hilsen
Flarup
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2009 kl. 23:09
Du må gøre op med dig selv hvor meget plads du har brug for og om du vil have nogen former for data-sikkerhed, i tilfælde af at en diske står af. RAID eller WHS's "file replication".
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 820
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 06:03

Oprindeligt skrevet af Zulu Zulu skrev:

Du må gøre op med dig selv hvor meget plads du har brug for og om du vil have nogen former for data-sikkerhed, i tilfælde af at en diske står af. RAID eller WHS's "file replication".

ja og om hvor vekdige dine filer er vis de r meget vekdige og ikke må gå tabt så drop raid da raid aldri kan astate backup   og så  have dine vekdige ting ligne på en anden HDD selv  køre jeg en lager server på et atom bunkort  køre ikke raid da jeg elseker mine data for højt til af gide løbe den risiko der er med raid selv om den er mendre ind uden sedfølig  så istet  har jeg bare copire backup over på en anden HDD  det er sedfølig en dyre løsning skal man have med i overvelserne faktis dobelt så dyr da jeg køber 1 exstre backup HDD for vær HDD jeg køber  vs du vil have et atom setup så kan du købe en pci sata kort så du kan have 6  HDD total i den

Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 07:29
Med raid-1 (spejling) har du backup i samme øjeblik dine
data bliver skrevet til disken. Det kan vel kun være bedre
end en ekstern backup, som kun bliver taget med mellemrum.
Så kan man selfølgelig ikke opbevare disken i en bankboks
eller lignende, men hvor mange gør det?

Redigeret af pfugl - 25-September-2009 kl. 07:42
Til top
Flarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Randers NV
Point: 796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 07:47

Mine filer er ikke så vigtige at jeg ikke kan tåle at miste en HD :)

Planen med denne "server" er ikke at den skal stå tændt 24:7, den skal være tændt når jeg er hjemme hvilket typisk er aftentimerne men primærtweekenderne.

DEt jeg har i tankerne er at bygge en pc som ikke er al for kraftig da den kun skal bruges til at streame fra, og evt. med windows xp server edition eller hvad den nu hedder

Med Venlig Hilsen
Flarup
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 09:05

Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Med raid-1 (spejling) har du backup i samme øjeblik dine
data bliver skrevet til disken. Det kan vel kun være bedre
end en ekstern backup, som kun bliver taget med mellemrum.
Så kan man selfølgelig ikke opbevare disken i en bankboks
eller lignende, men hvor mange gør det?

ved godt hvad raid 1 er :-)  grunen til jeg ikke bruger det er   man kan være meget uheldig af den komer til af lave nolge små fjal så den  ødeliger data   kan ikke huske hvad det tekniske ord er  men læse  en meget intrasnat debat om det på linuxin og det galt også ved HW stod der  om det paser skal jeg ikke kune sige men det var mege teknisk + jeg  selv har min backuop HDD et anet sted ind hos mig dog ikke i en bankbox men vis der skule ske en kortslutnik eller anet så jeg får raset nolge HDD så sker det ikke 2 steder eller  7 9 13 anet uhel   mine data btyder meget for meget men ja raid 1 er fint nok til de fleste + der er hele problmet med vis den controler man har købt går i støker en gang og den ikke kan skafes igen så kan man i værste tilfele være på røven

Redigeret af tobiasl - 25-September-2009 kl. 09:09
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af Flarup Flarup skrev:

Mine filer er ikke så vigtige at jeg ikke kan tåle at miste en HD :)

Planen med denne "server" er ikke at den skal stå tændt 24:7, den skal være tændt når jeg er hjemme hvilket typisk er aftentimerne men primærtweekenderne.

DEt jeg har i tankerne er at bygge en pc som ikke er al for kraftig da den kun skal bruges til at streame fra, og evt. med windows xp server edition eller hvad den nu hedder

kig på intel atom den bruger jeg til af streme med der er også ude med gigabitlan nu  bruger forholvis lidt størm ca 30watt uden HDD 

Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-April-2006
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 09:18
Jeg kigger lidt på det samme og en af mine approaches er med :

Motherboard : Intel Desktop Board D945GSEJT With integrated Intel Atom processor N270.
Ram : Kingston 1 x 2 GB (200pin sodim)
Strøm : Corsair CX400W
Kabinet : ASUS TA-881

Her til kommer :
PCI HDD controller, som jeg ikke har valgt endnu.
16Gb CompactFlash.
CompactFlash to IDE.
SATA HDDs.

D945GSEJT skulle uden disks og tab fra strømforsyning trække ca. 9-14w.
Min plan er at køre JBOD med FreeNAS, ClarkConnect eller Ubuntu Server, så jeg skal have fundet en vel understøttet controller. Flash kortet er til at installere styresystemet på (uden swap).
Der er en anden ubekendt i at strømforsyningen og kabinet er  ATX, men der er ikke ATX connector på D945GSEJT hvorfor der skal laves et lille hack for at få strømforsyningen til at starte.

Strøm mæssigt er jeg overrasket over at min Shuttle K48 med en Dualcore Pentium ikke trækker ret meget mere strøm end et D945GCLF2 der har samme chipset. Derfor kunne et alternativ til en Atom 230 eller 330 være et motherboard med Intel G31 chipset og en Celeron CPU. Denne løsning vil give flere PCI slots m.v. til næsten samme effekt men kraftigere cpu.

Redigeret af kleth - 25-September-2009 kl. 10:27
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 09:59

Oprindeligt skrevet af kleth kleth skrev:

Jeg kigger lidt på det samme og en af mine approaches er med :

Motherboard : Intel Desktop Board D945GSEJT With integrated Intel Atom processor N270.
Ram : Kingston 1 x 2 GB
Strøm : Corsair CX400W
Kabinet : ASUS TA-881

Her til kommer :
PCI HDD controller, som jeg ikke har valgt endnu.
16Gb CompactFlash.
CompactFlash to IDE.
SATA HDDs.

D945GSEJT skulle uden disks og tab fra strømforsyning trække ca. 9-14w.
Min plan er at køre JBOD med FreeNAS, ClarkConnect eller Ubuntu Server, så jeg skal have fundet en vel understøttet controller. Flash kortet er til at installere styresystemet på (uden swap).
Der er en anden ubekendt i at strømforsyningen og kabinet er  ATX, men der er ikke ATX connector på D945GSEJT hvorfor der skal laves et lille hack for at få strømforsyningen til at starte.

Strøm mæssigt er jeg overrasket over at min Shuttle K48 med en Dualcore Pentium ikke trækker ret meget mere strøm end et D945GCLF2 der har samme chipset. Derfor kunne et alternativ til en Atom 230 eller 330 være et motherboard med Intel G31 chipset og en Celeron CPU. Denne løsning vil give flere PCI slots m.v. til næsten samme effekt men kraftigere cpu.

ser sku godt ud håber ikke der er for emget OT for 0#  du ahr set det er SD ram den bruger det bunkort ikke ? og angåne det med flere pci så  hoper jeg selv over på sådan et her snart http://www.intel.com/products/desktop/motherboards/DG43NB/DG 43NB-overview.htm?iid=Tech_remotewake+DG43NB  grunen det mangel på pci atom har  det bunkort har også en fungsion så man kan tene den over internetet lige som WOL vis bare gjort mere brugervenlig

Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-April-2006
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 10:16
D945GSEJT bruger 200pin SODIM
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2009 kl. 10:38

Oprindeligt skrevet af kleth kleth skrev:

D945GSEJT bruger 200pin SODIM

også det jeg mente kom til af srkive forket