recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HomeTrio-TV - PowerLine en mulighed?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHomeTrio-TV - PowerLine en mulighed?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mkv Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-December-2009
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Emne: HomeTrio-TV - PowerLine en mulighed?
    Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 11:29
Hej,

Jeg er ved at hjælpe mine forældre med en TV-løsning til deres hus under opførelse.

Det eneste der ligger fast er at de ifm. nedgravning af kobber vælger TDC HomeTrio med én ekstra MultiRoom-boks.

Dermed har de to signaler, ét på hver boks, i to "alrum".

Til efterfølgende værelser/soveværelser vurderer vi at der ikke behøves flere separate signaler, men blot "fremføring" af ét af dem fra boksene.

Dette kan vel gøres trådet eller trådløst, og eftersom de er ved at bygge, hælder jeg til trådet, da det bør være både billigt og enkelt.

Men hvilken løsning? Via antennekabel, AC eller noget tredje?

Vedr. AC: Er det korrekt forstået at løsninger som D-Links Powerline kan fremføre et TV-signal? Og hvordan foregår det i givet fald rent teknisk?

Er der en AC-løsning, som også tillader at man sender et signal tilbage til den "signalførende" boks mhp. at skifte kanal?

Og er det muligt at vælge hvilken boks man ønsker at modtage et signal fra, eller er man kun parret til én boks?

På forhånd tak for al starthjælp! Smile

Redigeret af mkv - 22-Oktober-2011 kl. 11:30
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 16:53
Mig bekendt vil intet virke via AC nettet. Når man taler om Kabler med mere end een skærm, bør man ligesom vide man er oppe imod, andre nå ja kræfter.

Redigeret af moho - 24-Oktober-2011 kl. 16:55
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 19:59
powerline kan kun fremføre et netværks signal - hvis du skal distribuere TV-signal ud så skal det først gennem en eller anden boks som så kan sende det ud i netværket - eksempelvis en HDHomerun. men kender desværre ikke noget til hometrio - andet end at tv-signalet allerede er sendt gennem netværket udefra - men så vidt jeg ved ryger det gennem en boks i væggen til et alm coax over i TV'et og så er det vist ikke så brugbart længere.
Til top
Wagner545 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-September-2011
Sted: Næstved
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 20:27
Hvad mener du med fremføring til de nye rum? 

Er det bare at gøre klar til der kan komme et ekstra tv? 
Hvis det er tilfældet skal du bare lave en netværks kabling ned til det nye rum, fra TDC Homeboxen. 

Network & Home automation is the shit!
Til top
mkv Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Wagner545 Wagner545 skrev:

Hvad mener du med fremføring til de nye rum? 

Er det bare at gøre klar til der kan komme et ekstra tv? 
Hvis det er tilfældet skal du bare lave en netværks kabling ned til det nye rum, fra TDC Homeboxen. 

@Wagner545: Ja, din beskrivelse er ret præcis. De ekstra TV’er i ”soveværelserne” skal få signal fra boksene i ”alrummene”.

Men:

1. Betyder din løsning at det er ”én-til-én” – dvs. ét ekstra-TV får signalet fra den ene boks, og det andet ekstra-TV får signalet fra den anden boks?
  2. Er det korrekt forstået at der er en netværksudgang fra dét du kalder ”TDC Homeboxen”?
  3. (Advarsel: Totalt n00b-spørgsmål: ) Hvordan forbinder man i praksis et netværkskabel direkte til en fladskærm og får TV-signal på denne måde?

Som jeg læser ovenstående løsning, skal der trækkes et kabel rundt i hele huset, som så er dedikeret til at transmittere Homeboxens  TV-signal.

Jeg havde håbet på noget med et netværksudtag i det relevante rum, som man så kunne forbinde til TV’et. Men jeg ved ikke om det er helt urealistisk?

Til top
Wagner545 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-September-2011
Sted: Næstved
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 17:24
Altså hvis du vil have en kablefrit hus er Hometrio nok ikke din løsning.

Helt fra bunden starten af. 

Dit ADSL signal kommer ud fra et telefonstik som hedder KAPstik,(der er for det meste en blå TDC ramme på) 
Der til er dit modem(Homebox) sat til.

Fra din Homebox skal der netværkskabel ud til hver TV-box. 
Du kan tilslutte dit tv til TV-boxen via HDMI eller SCART kabel. 

Dette skal ske i hvert rum hvor du vil have TV.

Du kan dog lave en lidt nemmere løsning hvis du fx skal have 2 tvér i et rum. 
Så kan du sætte en switch på, og så sætte de 2 tvér til switchen istedet for homeboxen. 

Vil du også have internetforbindelse til dit tv? altså uden om TV-boxen? 
Network & Home automation is the shit!
Til top
mkv Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 16:10
Wagner - tak for sparring.

Jeg har talt med TDC nu - og ikke mindst mine forældre, der nøjes med en simpel kablet énvejs-løsning (til min store lettelse).

Tilbage er kun at afgøre om den 10-12 meter kablede forbindelse bør foregå via HDMI, eller via HDMI-extension via CAT-5.

Jeg ved ikke om signaltabet/prisen for et ordentligt HDMI-kabel over samme afstand gør det til en bedr eløsning?
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu