recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HP eller Mac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHP eller Mac

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2010 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Det gør jeg da heller ikke. Og det var heller ikke det som det gik på. Det gik på at fravælge Apple pga. lockin, hvilket ikke giver mening da Microsoft, om nogen gennem historien, har været og stadig er, berygtet for lockin.

Jeg er som sådan ligeglad - har ikke noget med nogen af firmaerne, at gøre på den front. Jeg opponerede bare mod det.
Hmm, som jeg læser det taler du for at købe en Mac fordi at kan ogsåkan køre linux på den?

Så hvorfor betale ekstra for hardware hvis man vil køre linux, det var mit spørgsmål.

Redigeret af Notfast - 04-November-2010 kl. 18:16
.....
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2010 kl. 18:18
Så læser du skam forkert. 

Jeg ved godt du ikke kan fordrage Apple, så jeg synes egentlig ikke rigtig jeg gider bruge krudt på at forklare dig hvorfor.

EOD.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2010 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Så læser du skam forkert. 

Jeg ved godt du ikke kan fordrage Apple, så jeg synes egentlig ikke rigtig jeg gider bruge krudt på at forklare dig hvorfor.

EOD.
Nej det syntes jeg nu ikke at jeg gør, det er ret tydeligt det du skriver.

så jeg forstår ikke det med at gå over åen efter linux.
Smile
.....
Til top
Pulvik Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-November-2006
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2010 kl. 18:28
Stop nu med det offtopic snak, mit spørgsmål gik på hvorfor vælge den ene frem for den anden, ikke noget med skift til linux eller andet sjovt... Den jeg vælger forbliver med standard OS.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2010 kl. 18:41
Af de to ville jeg vælge Mac. Fordi jeg bedre kan lide systemet. Mac er lavet til at virke med mindst mulig nørderi.

Når du har iPhone, kender du også iTunes. Mac er mere i retning af iTunes. 

Jeg er selv gået over til Mac til hjemmebrug også. Før kendte jeg det kun fra arbejdet som grafiker. 

Venlig hilsen
KB
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2010 kl. 18:47
hvorfor overhovedet vælge at køre linux når den allerede kører et fuldt certificeret UNIX ;-) ? - hvis der skal spilles bilspil og deslige så glem ALT om mac. det er MEGET begrænset hvad der findes af blockbuster spil-titler til mac endnu. der er nogle få¨gode, men især bilspillene har aldrig fundet sin plads på en mac. Starcraft2 virker og der kommer nok helt sikkert flere efter at STEAM er kommet til mac - men indtil da - så er det ikke meget bevendt til spil. Kan man så ikke bare dualboote med en win7 - jo i højeste grad - det ville jeg nok vælge - jeg kan til gengæld ikke forlige mig med envy's ripoff design og en temmelig dårlig kopi af trackpad'en (skulle vist være bedre på de nye - but it just ain't an apple! :-) )
oppe i det prisleje som envy'en er i så er der altså heller ikke rigtigt nogen forskel på æbler og pærer (hp) så det er en ren smagssag og hvis man har kørt windows hele livet, så er det nok alligevel en omvæltning at skulle lære et nyt OS at kende. Men som en kollega fortalte mig da hun havde købt en lille hvid macbook efter at have været pc-bruger i lang tid. - jamen hun elskede den lille fætter.  Man fik et smil på læben hver gang man åbnede for maskinen! :-) - den følelse kan jeg kun nikke genkendende til og har aldrig set/hørt om nogen der får det samme på en windows baseret maskine, så apple platformen gør et eller andet ved folk, men det kræver forandringsvillighed og sjovt nok åbenhed om at ville se arbejdsmetoder i et andet lys.

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2010 kl. 22:44
Det erjo som bekendt meget en smagssag hvadman vil vælge - for nogen bliver det nærmest religiøst.
Efter at have haft 2 iPhones skiftede vi PC'erne herhjemme ud med Mac og har ikke fortrudt det.
Systemet kræver lidt tilvænning, men ikke noget man ikke kan lære på relativt kort tid. Med hensyn til spil så er det ret begrænset hvor meget jeg gør det, men har da spillet både Warcraft III og Starcraft 2 uden problemer. Ved der også er kommet minimum et Call of Duty spil til Mac, kan bare ikke huske hvilket. Kæresten spiller Sims på sin Mac. Det er jo EA, men ved ikke om de har portet andre af deres spil.

Et punkt hvor jeg mener at ingen pc'er er kommet i nærheden a Mac endnu, er kvaliteten i hardwaren. Det er altså en helt anden fornemmelse at sidde med en bærbar i unibody aluminium, fremfor en plastik laptop. Derudover er der alle de "små ting" som bare giver en god fornemmelse og gør at man er tilfreds med den hver gang man bruger den.
Tingsom Magsafe strømstikket, den uovertrufne touchpad med multitouch gestures, baggrundslys i tastaturet, automatisk attribuer skærmene baggrundslys, 7 timers drift på batteriet mm.

Jeg kender ikke HPs Envy modeller, som jo skulle være et stykkeover alm. Bærbare, men har svært ed at forestille mig at de når helt derop.
Dog er det væsentligt at hvis spil er vigtigt for dig,så skaldu undersøge markedet inden du vælger en Mac.
Til top
bird Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-December-2004
Point: 296
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2010 kl. 10:04
Jeg kan da sige at envyen kvalitetsmæssigt er på niveau med macbook pro. Jeg har haft begge i hænderne og der er ingen forskel der. Det er virkeligt et superprodukt i high-end klassen HP har lavet her.

Batteritiden er ringe på Envy , men det er jo et generelt problem ved afvikling af windows.

Den store 17" skærm er dog fremragende og touchpad + baggrundsbelyst tastatur er fremragende. Bemærk at der er numerisk tastatur i og full-size tastatur på envy. I mit erhverv er numerisk tastatur uundværligt.

Det var kort mine erfaringer. Jeg vaklede selv mellem macbook pro 17 og hp envy, men pga prisforskellen samt at jeg udelukkende anvender windows-programmer, så blev valget envy.

Macbook Pro er dog en vanvittig sej maskine.

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2010 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

Der er HDMI på envy. Har selv en envy 1090

Det er der også på Macbook Pro (via en adapter)

iMac (ultimo 2009), MacBook Pro (medio 2010), MacBook (medio 2010) og Mac mini (medio 2010) understøtter lyd via flere kanaler (op til otte kanaler) og videosignaler via Mini DisplayPort. Hvis du vil slutte dit tv eller andre HDMI-enheder til din Mac, skal du bruge Mini DisplayPort til HDMI-adaptere fra udvalgte tredjepartsleverandører, som overholder retningslinjerne for VESA v1.1a DisplayPort-kompatibilitet. Følgende adaptere overholder disse standarder:

Venlig hilsen
KB
Til top
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 350
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2010 kl. 12:03
Jeg har ikke selv nogen af de nævnte maskiner! Jeg har en iPhone som eneste Apple-produkt i huset og min hjemme pc er en ældre HP Pavilion.

Hvis du søger lidt omkring på nettet, er der generel enighed om, at HP'en bliver rimelig varm ret hurtigt og dermed også afgiver en del blæserstøj (jeg kender ikke Mac'en på dette punkt). HP'en mener jeg dog har flere anvendelsesmuligheder, i og med at der bare findes flere programmer, codecs etc. til pc end til Mac. Omvendt, hvis man får sit behov dækket af de muligheder Mac'en giver, så vil jeg mene at denne er det bedste valg, da Mac'ens software på mange områder ( i mine øjne) lige gør tingene lidt bedre end det tilsvarende på pc platformen, fordi der er væsentlig bedre match mellem hardware og software.

Hvis behovet kun er internetbrug, tekstbehandling, musik vil jeg vælge Mac.
Hvis behovet derudover også er spil, mediecenter etc. vil jeg vælge HP'en.
Mvh. HamDenFede
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2010 kl. 12:10
Du ku også prøve at finde en pc med samme HW som en tilsvarende Mac, og så installere OSX på den. Det kan faktisk godt lade sig gøre, det er bare ikke noget Apple reklamerer med. 

Når det gælder stationære computere kan man spare rigtig mange penge, og få den samme ydelse. Eneste er så at man må leve med standard pc design. 
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2010 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af HamDenFede HamDenFede skrev:

Jeg har ikke selv nogen af de nævnte maskiner! Jeg har en iPhone som eneste Apple-produkt i huset og min hjemme pc er en ældre HP Pavilion.

Hvis du søger lidt omkring på nettet, er der generel enighed om, at HP'en bliver rimelig varm ret hurtigt og dermed også afgiver en del blæserstøj (jeg kender ikke Mac'en på dette punkt). HP'en mener jeg dog har flere anvendelsesmuligheder, i og med at der bare findes flere programmer, codecs etc. til pc end til Mac. Omvendt, hvis man får sit behov dækket af de muligheder Mac'en giver, så vil jeg mene at denne er det bedste valg, da Mac'ens software på mange områder ( i mine øjne) lige gør tingene lidt bedre end det tilsvarende på pc platformen, fordi der er væsentlig bedre match mellem hardware og software.

Hvis behovet kun er internetbrug, tekstbehandling, musik vil jeg vælge Mac.
Hvis behovet derudover også er spil, mediecenter etc. vil jeg vælge HP'en.
Jeg er enig i ovenstående, bort set fra at en Mac med OS X kan blive et fremragende mediecenter.
I min verden skal man enten har brug for et bestemt program, som kun findes til Windows eller spille meget og ikke ønske at dualboote sin Mac, for at vælge Windows.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu