Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Cyberguyen
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4951
|
Sendt: 05-November-2010 kl. 16:47 |
HamDenFede skrev:
Jeg har ikke selv nogen af de nævnte maskiner! Jeg har en iPhone som eneste Apple-produkt i huset og min hjemme pc er en ældre HP Pavilion.
Hvis du søger lidt omkring på nettet, er der generel enighed om, at HP'en bliver rimelig varm ret hurtigt og dermed også afgiver en del blæserstøj (jeg kender ikke Mac'en på dette punkt). HP'en mener jeg dog har flere anvendelsesmuligheder, i og med at der bare findes flere programmer, codecs etc. til pc end til Mac. Omvendt, hvis man får sit behov dækket af de muligheder Mac'en giver, så vil jeg mene at denne er det bedste valg, da Mac'ens software på mange områder ( i mine øjne) lige gør tingene lidt bedre end det tilsvarende på pc platformen, fordi der er væsentlig bedre match mellem hardware og software.
Hvis behovet kun er internetbrug, tekstbehandling, musik vil jeg vælge Mac.
Hvis behovet derudover også er spil, mediecenter etc. vil jeg vælge HP'en. |
Jeg forstår stadig ikke folk som kommer med den samme smøre omkring bedre match imellem hardware og software. Det er lang tid siden at man kunne snakke om at hardware og software er bede match og selv dengang var der ikke altid nogen fordel i at en lille udviklingsafdeling skal supportere en snæver platform som det var tilfældet med Apple. Det er kun hvis man bygger selv at man kan diskutere hvorledes der er bedre match imellem hardware og software. Køber man et standard produkt som f.eks. en HP bærbar, så er der lige så stor hardware match her som på en Apple maskine. Der er også rigtigt mange postulater omkring at Photoshop skulle køre bedre på mac end på Windows og det hænger sammen med Motorola 68xxx og PowerPC dagene sammen med MacOS 7 til og med 9. Her var der en tydelig forskel i respons når man arbejdede i Photoshop. Denne respons er med introduktionen af MacOS-X væk, når man sammenligner med nyere Windows operativ systemer fra NT4 og opefter. Dermed er det ikke sagt at Apple ikke laver lækkert hardware. De har flere gange været foregangsmand på området og opfundet ting som magnet oplader stikket osv. Deres hardware er over gennemsnittet og designet er altid foran konkurrenterne. HP har tidligere været kritiseret over at deres laptops har problemer med at komme af med varmen og skulle man vælge imellem HP og Apple, så havde jeg måske også valgt en Apple maskine. Skulle jeg dog helt have lov at vælge frit, så ville jeg nok ende med en Thinkpad X201.
|
 |
Per Korshøj
Guld medlem
Oprettet: 14-Februar-2007
Point: 603
|
Sendt: 05-November-2010 kl. 16:53 |
Hej Pulvik
Tillykke med dit "flexvalg"  . Mit bud er: tag hpén og snup så en iphone4 med i valget, så er du kørende.
|
Per Korshøj
|
 |
quarkir
Guld medlem
Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1583
|
Sendt: 05-November-2010 kl. 17:16 |
Cyberguyen skrev:
Jeg forstår stadig ikke folk som kommer med den samme smøre omkring bedre match imellem hardware og software. |
Måske fordi det stadig passer ?  Der kan sagtens være udfordringer med at få en PC/Windows kombination til at virke. Jeg giver dig ret i at en nyindkøbt PC bare virker, men hvis man reinstallerer Windows, kan det give flere interessante udfordringer mht. drivere, selv om Windows 7 faktisk er temmelig god til at finde det meste.
Cyberguyen skrev:
Det er lang tid siden at man kunne snakke om at hardware og software er bede match og selv dengang var der ikke altid nogen fordel i at en lille udviklingsafdeling skal supportere en snæver platform som det var tilfældet med Apple. Det er kun hvis man bygger selv at man kan diskutere hvorledes der er bedre match imellem hardware og software. Køber man et standard produkt som f.eks. en HP bærbar, så er der lige så stor hardware match her som på en Apple maskine. |
Ja, men kun med den Windows installation den er født med. Noget helt andet er så at en Mac er færdigkonfigureret og køreklar 3-5 minutter efter at den tændes første gang. En PC kan tage op til 45 min, hvis der er en masse skrammel der skal installeres før den er klar. Heldigvis slipper man nu for at afinstallere MS Office i deres 60-dages testversion, den skal hentes på internettet, hvis man vil afprøve den.
|
mvh Jesper \
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
 |
NFB1
Bruger
Oprettet: 28-April-2006
Point: 190
|
Sendt: 05-November-2010 kl. 17:32 |
Per Korshøj skrev:
Hej Pulvik
Tillykke med dit "flexvalg"  . Mit bud er: tag hpén og snup så en iphone4 med i valget, så er du kørende. |
Den var jeg ikke ene om at se  Men iøvrigt skal du spille og ikke være fastlåst så vælg HP'en.
|
 |
quarkir
Guld medlem
|
Sendt: 05-November-2010 kl. 17:41 |
NFB1 skrev:
Den var jeg ikke ene om at se  Men iøvrigt skal du spille og ikke være fastlåst så vælg HP'en.
|
Spil - enig. Fastlåst - ikke forstået, hvad er forskellen på Windows og OS X mht. at være fastlåst ???
|
mvh Jesper \
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
 |
TobiasKM
Guld medlem
Oprettet: 03-August-2008
Point: 746
|
Sendt: 05-November-2010 kl. 17:54 |
Jeg er selv ejer af en mid-2010 15" Macbook Pro :) i5'eren.
Og det er sq en lækker maskine.
Begge computere er med garanti fede stykker hardware. Jeg kan ikke sige noget som helst om HP'en, af gode grunde. Men jeg kan da sige lidt om Mac'en.
For mig som studerende der skal rende rundt på Uni med bærbaren i mange timer ad gangen, så er der én ting ved mac der bare er super lækkert - den meget lange batteritid. De oplyser 9 timer, men det er nok lidt optimistisk sat. Ved let brug så er 6 timer meget normalt for mig :) Men det kommer selvfølgelig helt an på hvad man skal bruge den til. Skifter jeg over i Windows kan jeg konstatere at den tid falder til omkring 2 timer ved let brug :b
Ved idle kører den omkring 30-35* vilket dælme er lækkert.. Jeg kan holde til at sidde med den her på skødet i længere tid ad gangen, kan jeg eksempelvis ikke med min mors netbook.. :b
Men der er selvfølgelig nogle ting man skal være opmærksom på.
Software udvalget til Mac er bare ikke lige så stort som til PC. Der er selvfølgelig rigeligt med muligheder, men har da oplevet at der har manglet nogle ordentlige alternative til nogle ting man finder til Windows.
Hvis du vil game, så skal du have Windows. Så simpelt er det.. Steam er rigtigt nok kommet til Mac, men det er stadig rimeligt begrænset hvad du kan købe der igennem der er kompatibelt. Dog kan man jo selvfølgelig altid installere Windows via Bootcamp, jeg har Windows7 liggende som dualboot hvis jeg skulle få brug for det :)
Og så en ting som Apple altså bare gør bedre end andre.. Deres trackpad. Det lyder som en lille ting, og det er irrelevant hvis man altid bruger mus selvfølgelig. Men det her er uden sammenligning den bedste trackpad jeg har oplevet. Med forskellig gestures til forskellige funktioner, som bare virker super :) To fingre op og ned er scroll fx, og tre fingre frem og tilbage svarer til "Frem" og "Tilbage" knapperne i din browser :)
Derudover er der jo selvfølgelig designet, men er helt subjektivt. Men i mine øjne er der ikke nogen af de andre der kommer i nærheden.
Vælger du en 15" så skal du bare lige have i mente at du har lyst til at tage opgraderingen og få deres 1680x1050 high-res skærm. Den er noget nicere end den der kommer som standard.. Jeg har også taget den med "Anti-glare", og det er imo også super nice. Ikke nogen trælse reflektioner der kan genere, meget roligt og behageligt billede man får ud af den. Der bliver rammen rundt om skærmen så alu grå istedet for sort. Kan man mene om hvad man vil :)
*edit*
Kom til at skrive Skype, der menes selvfølgelig Steam ;)
Redigeret af TobiasKM - 05-November-2010 kl. 20:12
|
 |
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19835
|
Sendt: 05-November-2010 kl. 19:27 |
quarkir skrev:
Der kan sagtens være udfordringer med at få en PC/Windows kombination til at virke. Jeg giver dig ret i at en nyindkøbt PC bare virker, men hvis man reinstallerer Windows, kan det give flere interessante udfordringer mht. drivere, selv om Windows 7 faktisk er temmelig god til at finde det meste.
Det handler om, hvor meget man betale for sin computer og hvor god eventuelle rescuedisks er.
[QUOTE=quarkir] Noget helt andet er så at en Mac er færdigkonfigureret og køreklar 3-5 minutter efter at den tændes første gang. En PC kan tage op til 45 min, hvis der er en masse skrammel der skal installeres før den er klar.
|
Igen er det et spørgsmål om hvilken computer man køber. Cheapshit consumer kan være lidt tid om det, en stært professionel notebook er lige så hurtig i gang som en Mac - men så koster den også det samme som en Mac. Alle har deres favoritter og denne betegner nok ret godt, hvordan mange tænker om diverse systemer  Klaus
|
|
 |
quarkir
Guld medlem
|
Sendt: 05-November-2010 kl. 19:48 |
KlausDM skrev:
quarkir skrev:
Der kan sagtens være udfordringer med at få en PC/Windows kombination til at virke. Jeg giver dig ret i at en nyindkøbt PC bare virker, men hvis man reinstallerer Windows, kan det give flere interessante udfordringer mht. drivere, selv om Windows 7 faktisk er temmelig god til at finde det meste.
|
Det handler om, hvor meget man betale for sin computer og hvor god eventuelle rescuedisks er.
|
Hæ, hvis der er nogen med, som man ønsker at bruge... Her tænker jeg på en standard Win 7 skive, præcis som en standard OS X Snow Leopard skive.
KlausDM skrev:
quarkir skrev:
Noget helt andet er så at en Mac er færdigkonfigureret og køreklar 3-5 minutter efter at den tændes første gang. En PC kan tage op til 45 min, hvis der er en masse skrammel der skal installeres før den er klar.
|
Igen er det et spørgsmål om hvilken computer man køber. Cheapshit consumer kan være lidt tid om det, en stært professionel notebook er lige så hurtig i gang som en Mac - men så koster den også det samme som en Mac.
|
Beklager, men din teori holder ikke, den sidste jeg bøvlede med var en Lenovo Thinkpad. Og nej, jeg er ikke en amatør !  Det grundlæggende stadig lettere med Mac/OS X.
KlausDM skrev:
Alle har deres favoritter og denne betegner nok ret godt, hvordan mange tænker om diverse systemer
|
Jeg klippede lige din vrøvletegning væk. Jeg har ikke nogen favoritter, men forholder mig nøgternt til tingene.
Redigeret af quarkir - 05-November-2010 kl. 19:51
|
mvh Jesper \
|
 |
TobiasKM
Guld medlem
Oprettet: 03-August-2008
Point: 746
|
Sendt: 05-November-2010 kl. 20:25 |
De har alle sammen fordele og ulemper, og hvilken man foretrækker er en smagssag.
Personligt ser jeg Mac og Windows som værende meget tæt, og de fungerer stort set lige godt. Jeg ville i hvert fald ikke brokke mig hvis jeg var "stuck" med Windows 7. Hvilken en man vælger kommer an på hvad du skal bruge den til. OSX er i mange tilfælde nok lige det lettere at sætte op, mest af alt fordi Apple ved præcis hvad der sidder af hardware i - så drivere er ikke noget man skal bekymre sig om. Udover at de er rimeligt ringe til gaming :P Men de smarte af os har jo så begge dele installeret :P
Linux er til "nørderne" der gerne vil have absolut kontrol. Linux er et klassisk tilfælde at af det er rejsen det handler om, ikke målet. Jeg kender masser af folk der kører Linux, og de er satme altid igang med at installere en ny version, bare lige for at se hvordan den nu er. Det er ligesom hvis folk køber en bil i samlesæt. Fuck og køre i den, det er skide sjovt at samle den :P
|
 |
Brixen
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
|
Sendt: 05-November-2010 kl. 21:18 |
Og hvorfor ender sådan en tråd altid i mac/pc krig?
Begge systemer har fordele og ulemper. Hvis man har nogle programmer eller spil, der ikke virker på den ene platform, må man jo vælge den anden. Der er så lettere med Mac, da den kan køre både OS X og Windows i dual boot.
For mit eget vedkommende går jeg ikke tilbage til en Windows pc. Jeg synes bedst om OS X, men jeg har et program, som ikke kan fås til Mac, så det starter jeg i en virtual pc med Windows XP.
Og mon ikke trådstarter er løbet skrigende bort  Se sidste tråd HP vs. Mac som jeg linkede til tidligere.
Redigeret af Brixen - 05-November-2010 kl. 21:26
|
Venlig hilsen KB
|
 |
Brixen
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
|
Sendt: 05-November-2010 kl. 21:31 |
Per Korshøj skrev:
Hej Pulvik
Tillykke med dit "flexvalg"  . Mit bud er: tag hpén og snup så en iphone4 med i valget, så er du kørende. |
Handler det om noget med pc for lønnedgang, hvor der kun er nogle konfigurationer, der er bestemt på forhånd?
|
Venlig hilsen KB
|
 |
Per Korshøj
Guld medlem
Oprettet: 14-Februar-2007
Point: 603
|
Sendt: 05-November-2010 kl. 21:34 |
Brixen skrev:
Per Korshøj skrev:
Hej Pulvik
Handler det om noget med pc for lønnedgang, hvor der kun er nogle konfigurationer, der er bestemt på forhånd?
|
Lige nøjagtigt, men også iphone4, printere, aviser osv..
|
Per Korshøj
|
 |