recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HP ProLiant Micro Server (8gn)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HP ProLiant Micro Server (8gn)

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HP ProLiant Micro Server (8gn)
    Sendt: 15-November-2013 kl. 17:31
Mine tanker har kredset omkring en QNAP NAS, men er nu blevet fanget af HP's ProLiant Micro Server (8gn). Jeg skal nu finde noget RAM og nogle diske til formålet. Der sidder som std. 2GB UDIMM RAM i, hvilke jeg ikke lige har kunnet slå op på EDBpriser. Har prøvet at slå nogle op, som jeg mener skulle passe. Nogle andre her som har samme maskine, som kan bekræfte mit fund eller anbefale nogle. Jeg påregner at køb 16GB med det samme. Jeg har også undersøgt lidt HDD, og valget hælder umiddelbart mest mod SEAGATE NAS HDD ST4000VN000 4TB, gående både på støjniveau, strømforbrug og performance. Men vil meget gerne høre om andre har erfaringer med denne disk, eller hvilke andre som kan anbefales.

Serveren skal fungere hovedsagligt som mediebibliotek. Der kommer til at køre ESXi på, samt FreeNAS (påtænker jeg lige nu) plus andre systemer som jeg på nuværende tidspunkt ikke har planlagt. FreeNAS vil køre fra en virtuel maskine. 3 af diskene (påtænker 4TB diske) skal benyttes til film i RAID 5 (regner jeg med). Så skal der være en disk til virtuelle maskiner og en til shares (påregner at isætte en 2.5" der hvor CD-drevet plejer at sidde.

Filmene bliver rippet i MKV (højest sandsynligt i original kvalitet), så jeg får brug for en del plads. Ved ikke endeligt hvad alle filmene rippet kommer til at fylde, men det bliver sikkert mellem 3-4TB, og samlingen har jo en tendens til at vokseSmile Er ved at finde ud af hvordan og med hvad jf. denne tråd.

Evt. erfaringer med HP serveren, samt anbefalinger til evt. programmer/funktioner som folk bruger, er også meget velkomne.

HP ProLiant Micro Server
RAM
SEAGATE HDD
NAS HDD test
Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Februar-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2013 kl. 19:22
Hej.

Spændende projekt, du der har gang i.

Ang. hd kunne du også kunne på WD Red ( som også er specielt lavet til nas brug)

Software til nas: er personligt lidt i tvivl om hvilken jeg skal vælge, men kigger på nas4free, Freenas ( som du selv nævner) WHS og den der pt. er min favorit Xpenlogy

Xpenlogy, er en version af synology`s software, som kan køre på bla. Hp Proliant
grundene  til at jeg hælder til den pt, er de ultra mange 3 parts programmer der findes til synology, + hele DSM skulle være lækkert.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 12:21
vedr ram - så kan du gå ud fra 647909-B21 eller 669324-B21 som er de originale partnumre. Herefter kan du søge efter kompatible ramklodser via eksempelvis kingston.com. - UDIMM er unbuffered dimm og dermed ikke ecc. Jeg ville også gå efter WD Red som Flmr77 snakker om.(eller seagate NAS)
Hvad angår software ville jeg ikke bruge freenas til den. Performance er for lav når du også kører ESXI på den, sammen med andre OS. Grunden er enkel. Freenas kræver ganske enkelt for meget for at performe ordenligt. Nas4free er langt mindre ressourcekrævende og har stort set de samme funktionaliteter som freenas (baseret på 2 forskellige udgaver af freebsd)

Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 21:50
Tak for inputs. Glæder mig dælme til at komme i gang med projektet Big smile
Hvor er det at FreeNAS bruger mange ressourcer? RAM eller CPU? Er absolut ikke fast besluttet på at det skal være FreeNAS. Fik det blot anbefalet. Har ikke selv nogle præferencer (endnu). Prøver at køre FreeNAS i øjeblikket via USB fra min gamle PC for at prøve det, så er lige nysgerrig efter ressourceforbrug i forhold til de andre. Er der nogle sites, hvor de forskellige NAS OS's sammenlignes, hvor jeg måske kunne få et godt overblik?
Hvad med RAM klodser, skal jeg gå efter ECC? Jeg har ikke noget i mod at give lidt ekstra, hvis de gør en forskel. Jeg er ikke rigtigt klar over hvor jeg vinder med ECC klodser, andet end at der skulle være mindre antal fejl. Er det korrekt?
Grunden til at jeg nævnte SEAGATE disken, var grundet at støjen var lav og performance virker også god. Lader i hvert fald til (uden at jeg har nærlæst hele testen fra AnandTech), at SEAGATE disken er at vælge frem for RED disken. Prisdifferencen er også minimal, så det er i hvert fald ikke der er nogen hindring. WD RE diskene lyder også til at være lækre, men 2.3K pr. disk bliver lidt pebret, hvis jeg skal have minimum 3 til et RAID 5 setup samt støjen ryger op til 34dBA. 34dBA er selvfølgelig ikke meget, taget i betragtning at lydniveauet i en stille stue ligger på ca 25-30dBA, men 2300 spir. Avs LOL Men diskene skal bruges til film i original kvalitet (det er planen), som skal streames. Har jeg behov for RE diske til dette?
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 22:40
Har selv WD RED, og de siger intet, næsten :) Har en del og har haft en del seagate, de holder ikke i længden. Dog har jeg kun deres ikke NAS diske, men WD's ikke nas diske holder stadig.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Har selv WD RED, og de siger intet, næsten :) Har en del og har haft en del seagate, de holder ikke i længden. Dog har jeg kun deres ikke NAS diske, men WD's ikke nas diske holder stadig.

Hvad bruger du RED diskene til. Hvordan performer de? Fx ved streaming af film i høj kvalitet.
Til top
elvisdk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2007
Sted: Thisted, DK
Status: Offline
Point: 455
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elvisdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 23:56
Hej

Har selv en Gen8 med følgende ram
http://www.proshop.dk/RAM/Kingston-ValueSRV-DDR3-1333-DC-16GB-2301705.html

Jeg kører en del cpu intensive opgaver på min og har derfor skiftet CPU'en ud med en Xeon.
Af diske bruger jeg Seagate Nasworks 4TB.

Blæserstøjen er højere end de forrige Microservere. En ting jeg håber der bliver fikset med en bios update.

Du kan læse mere her
http://homeservershow.com/forums/index.php?/forum/67-hp-microserver/

mvh
[Signatur fjernet af Administrator; må ikke overstige 20GB]
Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Februar-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2013 kl. 00:27
Så vidt jeg lige kan se, koster Seagate`s nas diske det samme som WD Red.

Begge koster ca. 1,3 kilo hvis vi snakker 4 tb versionerne

Tror da sagtens at mindre kan gøre det, er op til dig om du vil betale for den data sikkerhed, der ligger i at diskene er lavet til nas brug.

Men hvis du ender med at vælge WD green eller lign. vil jeg anbefale at du slår deres "parking" fra
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2013 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af elvisdk elvisdk skrev:

Hej

Har selv en Gen8 med følgende ram
http://www.proshop.dk/RAM/Kingston-ValueSRV-DDR3-1333-DC-16GB-2301705.html

Jeg kører en del cpu intensive opgaver på min og har derfor skiftet CPU'en ud med en Xeon.
Af diske bruger jeg Seagate Nasworks 4TB.

Blæserstøjen er højere end de forrige Microservere. En ting jeg håber der bliver fikset med en bios update.

Du kan læse mere her
http://homeservershow.com/forums/index.php?/forum/67-hp-microserver/

mvh

Hvad kører du som bruger CPU'en så meget? Jeg påtænker at vælge 1610 modellen, da jeg ikke mener det kan betale sig at bruge 600 mere på 2010, da ydelsen på processorne ligger marginalt fra hinanden. Min tanke var netop, at hvis jeg skulle køre noget, som ville køre CPU'en i sænk, så kunne jeg lige så godt tilkøbe en Xeon, som du har gjort.

Tak for linket. Så er der lidt opslagsværk Smile

Hvorfor valgte du lige de RAM? Kan se jeg har mikset nogle termer sammen. Troede at RAM var ECC når de ikke var unbuffered. Må se om jeg kan finde noget info på hvad de to ting er hver især.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2013 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af Flmr77 Flmr77 skrev:

Så vidt jeg lige kan se, koster Seagate`s nas diske det samme som WD Red.

Begge koster ca. 1,3 kilo hvis vi snakker 4 tb versionerne

Tror da sagtens at mindre kan gøre det, er op til dig om du vil betale for den data sikkerhed, der ligger i at diskene er lavet til nas brug.

Men hvis du ender med at vælge WD green eller lign. vil jeg anbefale at du slår deres "parking" fra


Lige præcis. SEAGATE og WD RED koster det "samme". Men umiddelbart læser jeg testen som at SEAGATE disken er bedre (samt dBA er lavere), hvilket skulle gøre den mere interessant. Men hvis de har ry for at dø, gider jeg ikke eje dem. De må gerne være stabile. WD RE disken skulle være jævnt meget bedre performancemæssigt, men dBA stiger til 34, samt strømforbruget stiger. Men hvis jeg skal bruge diskene til det jeg nu skal bruge dem til, skider jeg så mig selv i foden hvis jeg vælger fx SEAGATE NAS eller WD RED? Jeg går helt klart efter en NAS kompatibel disk, og forventer at jeg kommer til at bruger over 4TB når alle film er rippet. Så jeg kunne godt vælge 3 x 3TB diske, men så ville jeg kun have ca. 6TB diskplads i RAID 5. Filmsamlingen bliver jo ikke mindreWink
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2013 kl. 15:12
Men en helt anden ting. Hvad er gennemsnits størrelsen på rippet film i henholdsvis DVD og BD original kvalitet. Har prøvet at rippe en af hver. DVD'en blev på ca. 5GB og BD'en blev på ca. 18GB. Er dette rimelige gennemsnitsstørrelser på filstørrelsesresultater.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2013 kl. 15:25
Hmm, så fik jeg læst lidt op på RAM med ECC og buffered/unbuffered på link. ECC lyder som noget man skal have, men er i tvivl om det skal være buffered i stedet for unbuffered? Kan det anbefales med buffered, eller er det ligegyldigt i en hjemmeserver?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu