recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HP smart medie server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHP smart medie server

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
risras Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Maj-2006
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Emne: HP smart medie server
    Sendt: 06-August-2008 kl. 19:56

Hej

Har i et tidligere forum læst at der er et par stykker herinde der har invisteret i hp,s 470/475 server er der gjordt nogle erfaringer med disse og kan i evt hjælpe med et par ?, ngående ovennævnte.a

Forskellen på470 / 475 er det kun 1 eller 2 = 500gb harddiske og i så fld er den ekstra harddisk så ikke dyrt betalt ???

kan man kører Raid sådan så 1T hd laver backup af feks 2x500 hd ??

skal den stå tændt hele tiden eller kan den slukkes / tændes efter forbrug uden at skulle lave nye opsætninger hvergang ,altså gemmer den alle sine indstillinger selv om den har været slukket ???

På forhånd tak

Hilsen Erik

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2008 kl. 20:24

Oprindeligt skrevet af risras risras skrev:

Forskellen på 470 / 475 er det kun 1 eller 2 = 500gb harddiske og i så fald er den ekstra harddisk så ikke dyrt betalt?

Den eneste forskel er antallet af harddiske, så det kan ikke betale sig andet, end at købe den med en harddisk.

Kan man kører Raid sådan så 1T hd laver backup af feks 2x500 hd??

Den har ikke hardware RAID, men du kan sikkert vel finde noget software der gør det samme.

Skal den stå tændt hele tiden eller kan den slukkes / tændes efter forbrug uden at skulle lave nye opsætninger hvergang ,altså gemmer den alle sine indstillinger selv om den har været slukket?

Den er bygget til at være tændt hele tiden, men du kan nemt slukke den og den husker alle dine indstillinger.

Jeg vil dog råde dig til, at tænke over, hvad du skal bruge den til. Hvis det kun er til lagring og backup og har du ikke behov for at kunne udvide/tilpasse serveren, så vil jeg anbefale dig, at du købe et NAS, da denne bruger en del mindre strøm og koster det halve af en HP MediaSmart Server. Jeg valgte kun denne, fordi jeg kunne få den til halv pris og fordi man selv kan kode programmer til den (add-ins). Jeg er f.eks. i gang med kode et add-in, som bringer serveren i dvale når den har været inaktiv i x antal minutter.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
risras Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 17:49

Hej  Sandal

Tak for hurtig svar.så må det blive den med 1 hd jeg skal have,og ja den skal også bruges til Backup + til  fælles laering af husets billeder & musik o.s.v vi har 6 computer i huset så jeg er træt af at flytte div filer rundt.den er også tænkt brugt som fælles sted for den øverige familie så de kan få adgang til den ude fra til hentning /kikke feks billeder (når den ellers er tændt).

Har ikke helt styr på dette med Raid ,men min tanke var at der var en extra harddisk i som hele tiden  lavede en spejling af Hovede hd og jeg syndtes da også jeg har læst et sted at denne skulle kunne det,men det er vel det som du siger at  den ikke kan ? ville ellers gerne have denne sikkerhed for at have backup af mine dataer.

Tak for svar

Erik

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 18:30

Har ikke helt styr på dette med Raid ,men min tanke var at der var en extra harddisk i som hele tiden  lavede en spejling af Hovede hd og jeg syndtes da også jeg har læst et sted at denne skulle kunne det,men det er vel det som du siger at  den ikke kan ? ville ellers gerne have denne sikkerhed for at have backup af mine dataer.

RAID1 er en spejlning, som giver dig en vis sikkerhed mod datatab (de samme data skrives til to harddiske). Du er dog ikke sikret mod hændelser som lynnedslag/fejlstrøm/mekaniske fejl der brænder begge diske af på samme tid.

En mere sikker metode er at lave backup til en ekstern harddisk (USB kabinet el.lign.), som kun sluttes til når der laves backup. Det kan sagtens kombineres med RAID1 eller anden RAID.

Det allerbedste er at kombinere alt dette med en backup kopi lagret offsite (hosting center), i hvert fald de vigtigste personlige data, så de kan genskabes i tilfælde af brand eller tyveri. Hvis man gør det, bør man sikre at data er krypteret så andre ikke kan får adgang til dem.

Redigeret af JesperLund - 07-August-2008 kl. 18:31
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 18:42

... den skal også bruges til backup + til  fælles laering af husets billeder & musik o.s.v vi har 6 computer i huset så jeg er træt af at flytte div filer rundt.

Hvis dit formål kun er backup og lagring, og du ikke har nogle specielle krav, f.eks. til ydelse eller software, så vil jeg helt klart anbefale, at du i stedet køber et almindeligt NAS, f.eks. et Netgear ReadyNAS eller en model fra Synology. Det andet er overkill, hvis du spørger mig.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
risras Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 19:51

Hej igen

Tak for jeres svar ,jeg har i øjeblikket en stor E-book  med backup som ligger hos svigermeknikken og det har jeg tænkt at blive ved med også efter en evt anskaffelse af 470 ern ,så håber jeg jeg er rimelig sikkeret.Du har jo nok ret sandal den er på den gode side af mit behov ,men kan godt lide at den har lidt udvigelses muligheder og så syntes jeg vel bare at den er ret fed,vis du har fortrudt købet af din kan jeg måske købe den billig ??

Hilsen Erik

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 20:04

...hvis du har fortrudt købet af din kan jeg måske købe den billig?

Jeg har bestemt ikke fortrudt, for den dækker mine behov. Backup, lagring, streaming til Squeezebox og så kan jeg selv udvikle programmer til den, hvis jeg synes den mangler noget, f.eks. mulighed for dvale ved inaktivitet, som jeg nørder med i øjeblikket.

Til top
risras Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 21:00

Nææ det tænkte jeg sku nok sandal ,det lyder spændende det du leger med ,men jeg ved sku ikke engang hvad en Squeezebox er, har iøverigt også haft den i tankerne omkring streaming.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu