recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC 1O1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHTPC 1O1

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 16:50
mbit/8 =Megabyte.... 1000mbits =125 - overhead
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 16:58

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

mbit/8 =Megabyte.... 1000mbits =125 - overhead

jeps, har jeg regnet med, men mine kabler er noget billigt skod, det hurtigste jeg har overført fra de 2 enheder som har gigabit netkort i, er omkring 20 MB/sek. og det er jo et godt stykke fra de 125MB/sek den teoretisk burde kunne overføre,  men det havde jeg nu heller ikke forventet fra starten.

Han skriver desuden noget med flere klienter(hvilket jo er nødvendigt da han jo ikke kan se flere HD programmer/serier samtidig på den samme maskine) og de 1000 mbit er samlet set gennem routeren, og tror faktisk ikke de 1000Mbit er muligt for nogen at opnå.. selv med de helt rigtige kabler, og en god router, kommer den ikke derop..



Redigeret af Pizzabager - 19-Januar-2009 kl. 17:02
Til top
Kasper_M_A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 19:55
Hva står sådan en bandit dig i sådan kr/øre mæssigt?
Til top
SandSand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 525
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 21:51
Kort spørgsmål:

Hvad ha du af info på HTPC'ens LCD display ? hvis du ellers bruger det til noget HTPC agtigt

Mvh. Martin
Til top
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 22:36

Hold da helt op en masse fed feedback og spørgsmål – super!

 

Jeg ved dog ikke lige hvor jeg skal starte og slutte mht. spørgsmålene – men jeg prøver (hvis der er noget jeg ikke lige får svaret på, så spørg igen)

 

Harddisk(e), jo en stor lyder måske mere rigtigt, men da 2x 2,5” diske bruger meget mindre strøm end en 3,5” og da man ikke kan få 2,5” diske med lige så stor kapacitet som 3,5” så er det faktisk en rigtigt god løsning. Dertil larmer de betragteligt mindre, de spinder meget hurtigere op og bliver meget mindre varme.

Personligt kan jeg også godt lide at have en disk som systemdisk, en som recorddisk og en til musik m.m.

 

Jeg har faktisk en korrektion til mit oprindelige indlæg, for jeg tror jeg skrev at en 2,5” disk bruger 2-3 gange mindre end en 3,5” og det er faktisk langt fra rigtigt.

En Seagate Momentus 250GB 5400 rpm bruger 2W ved normal drift og en tilsvarende Segate Dimond Max 3,5” (helt almindelig disk som mange af jer garanteret har) bruger 12,5W ved normal drift – altså mere end 6 gange så meget.

 

I den forbindelse er det min opfattelse at man har for mange penge hvis man køber 7200rpm diske til et mediecenter – totalt overflødigt (bliver i øvrigt også mere varme end 5400rpm)

 

Min CPU er rigtigt nok større end den måske behøvede være, men den bliver mindre varm (= bruger mindre strøm) end en mindre CPU der køre max for at lave det samme.

 

Prisen, hmm.. jeg ved det faktisk ikke, men jeg vil tro at det der er i kassen løber op i 15 – 20 klik (inkl. software), men hvis man regner alt det junk med jeg har købt i processen, så bliver det MEGET mere (lad for guds skyld ikke konen opdage det).

Jeg har ikke målt strømforbruget endnu, men jeg købte en af de der strøm måledimser man skyder ind på lysnetkablet – men har ikke fået brugt den endnu.

 

Jeg har kun medie information i front displayet (kanal navn, program titel, tid, hvad der bliver optaget osv.).

 

Mht. det med at justere skærm og grafikkort, så tror jeg DSP delen i de fleste konsumer skærme er lavet sådanne at de i ”center justering” er neutrale. Det betyder dog ikke at de er mest korrekte i den justering, men kun at de ikke ”trækker” signalet i nogen retninger = maksimal dynamik i alle tre farve kanaler.

Når man så justere sit grafikkort med et ordentligt testbillede, så kompensere man optimalt for selve displayets mangler eller skævheder.

Ulempen med den metode er selvfølgeligt at den er specifik for den enkelte skærm.

Til top
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 23:17

Nå, så fik jeg dårlig samvittighed over aldrig at havde fået brugt den der strøm måle dims jeg skrev om før, så jeg gik op og satte den til.

 

Resultatet er som følger:

 

Mediacenter passivt (tændt men ingen aktivitet – diske spundet ned) = 102W

Mediacenter aktivt (recorder en kanal (HD) og viser en anden samtidigt (også HD)) = 125W

 

Til sammenligning så bruger mit 37” Samsung TV 139W når det er tændt.

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 00:32

102 w * kr. 1,92 (24 timer * 365 dage) = kr. 1.787 pr. år

125 w * kr. 1,92 (8 timer * 365 dage) = kr. 730 pr. år

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 06:04
Everex:

Det jeg skriver om een stor harddisk betyder ikke at jeg taler om een partition, med om een fysisk harddisk,  naturligvis vil man splitte op i flere partitioner, så system og andet nødvendigt ligger på en partition som måske er 20GB. Det imødekommer også det du selv nævner. 

Men derfor kan det godt være at det alligevel er en bedre ide med flere diske, der jo i så fald kan lukkes ned hvis de ikke bruges. Du har nogle udmærkede argumenter omkring det hele faktisk.

Men der er ikke nogen grund til at tro at man kan belaste een stor harddisk, så der kunne opstå vanskeligheder med systemet, så det går ned, efter min opfattelse. Hardiske er jo hurtige og robuste i dag. Men stadig, måske er 2 eller flere  diske, bedre efter alt. Og holder man sig til SATA er der jo heller ikke mange problemer med kabler. Som kan have indflydelse på airflow.   

Med hensyn til strømforbrug fra en CPU skal man passe på ikke at se for meget på forbruget ved full load, da man alligevel sjældent kommer i den situation. Der er jo i mange tilfælde tale om hardware acceleration ved afvikling af video, fx ved blu-ray.

En moderne CPU bruger et program der automatisk lukker ned for effekten når der ikke er behov for noget særligt og både Intel og AMD har sådanne systemer. Men der er forskel på Intel og AMD her. Intel har noget der er benævnt Speedstep og AMD har deres Cool&Quiet. Men AMDs system drosler langt bedre ned end Intels Speedstep, fx vil en CPU der normalt kører 2.8 GHz,  nu ved lav belastning komme helt ned på 1 GHz. Til sammenligning kan en E8400 ikke komme længere ned en lidt over 2.1 GHz med speedstep.

Det påvirker det billede man bør danne sig af strømforbruget. Fx kan man lave en HTPC med et 780G chipset (HD 3200 grafik med hardware acceleration) og en AMD 4850E der ligger under 50 watt i samlet strømforbrug ved laveste belastning (nærmere 40 watt) og under 80 watt ved belastning. Det er lavt faktisk og man har alligevel en maskine der kan det, man kan ønske sig af en HTPC. Ingen vanskeligheder med noget der vedrører en HTPC.

Samtidig vil det lave strømforbrug betyde at man kan anvende et mere simpelt opbygget kabinet end lige et med køleplader, hvilket ikke mindst prismæssigt er en fordel. Og stadig have en helt lydløs HTPC ved hjælp af dels passiv køling og lydløse blæsere til CPU, der arbejder ved lave omdrejninger tilpasset behovet.

Da det heller ikke er meget varme at lede bort,  kan man igen have en stille strømforsyning, der måske som den kilde leder vare ud af kabinettet.

Heldigvis er udviklingen gået den rigtige vej i den retning. Og man behøver ikke de store armbevægelser for at nå målet omkring en lydløs, strømbesparende HTPC. Og det kan gøres til forholdsvist lave priser. 

 

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 06:42
Forresten er der kommet bedre kort end dit nuværende Gforce 8500 (vist nok det du nu har)  hvad angår strømforbrug og ret sikkert også med hensyn til billedgengivelsen. Fx et HD 4550, der kun bruger 25 watt ved full load. Det har hardware acceleration for b.l.a. h264. Og når det ikke belastes drosler det ned for bland andet clockfrekvenz for yderligere at spare strøm. Koster nok godt 400.

Skønt det bruger, i dit tilfælde en blæser, kan jeg ikke forstille mig at et sådant kort kan høres, siden strømforbruget er så lavt. Strømforbruget er en indikator for varme afgivelsen. 

Jeg har til en PC et HD 4830 kort og det bruger samme grafik chip som HD 4550. Det er klart det bedste billede jeg kan fremvise og jeg har andre kort at sammenligne med, fx et 8800GTS. Forskellen er tydelig til det bedre i forhold til andet syntes jeg.

Dit strømforbrug er lidt højt, ikke? Det kunne godt være dit grafikkort. (Har ikke lige checket.)  Ja, nu har du jo alligevel brugt en formue.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af Everex Everex skrev:

Jeg har faktisk en korrektion til mit oprindelige indlæg, for jeg tror jeg skrev at en 2,5” disk bruger 2-3 gange mindre end en 3,5” og det er faktisk langt fra rigtigt.

En Seagate Momentus 250GB 5400 rpm bruger 2W ved normal drift og en tilsvarende Segate Dimond Max 3,5” (helt almindelig disk som mange af jer garanteret har) bruger 12,5W ved normal drift – altså mere end 6 gange så meget.

I den forbindelse er det min opfattelse at man har for mange penge hvis man køber 7200rpm diske til et mediecenter – totalt overflødigt (bliver i øvrigt også mere varme end 5400rpm)

Ikke helt enig. Jeg forstår sagtens din argumentation, men problemet er bare at 2,5" diskene stadig er for små (lagringsmæssigt, ikke fysisk). Jeg har lige bestilt endnu en Harddisk, så jeg samlet set kommer op på 2,5TB, og jeg kan sagtens forestille mig at jeg løber tør for plads igen. Når man er begyndt at optage i HD, så fylder der som bare ind i helvede.

Men hvis man ofte rydder op i optagelserne, og sletter med lidt "hård hånd", så kan man nok sagtens klare sig med mindre.

Til top
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Oprindeligt skrevet af Everex Everex skrev:

Jeg har faktisk en korrektion til mit oprindelige indlæg, for jeg tror jeg skrev at en 2,5” disk bruger 2-3 gange mindre end en 3,5” og det er faktisk langt fra rigtigt.

En Seagate Momentus 250GB 5400 rpm bruger 2W ved normal drift og en tilsvarende Segate Dimond Max 3,5” (helt almindelig disk som mange af jer garanteret har) bruger 12,5W ved normal drift – altså mere end 6 gange så meget.

I den forbindelse er det min opfattelse at man har for mange penge hvis man køber 7200rpm diske til et mediecenter – totalt overflødigt (bliver i øvrigt også mere varme end 5400rpm)

Ikke helt enig. Jeg forstår sagtens din argumentation, men problemet er bare at 2,5" diskene stadig er for små (lagringsmæssigt, ikke fysisk). Jeg har lige bestilt endnu en Harddisk, så jeg samlet set kommer op på 2,5TB, og jeg kan sagtens forestille mig at jeg løber tør for plads igen. Når man er begyndt at optage i HD, så fylder der som bare ind i helvede.

Men hvis man ofte rydder op i optagelserne, og sletter med lidt "hård hånd", så kan man nok sagtens klare sig med mindre.

Jeg er lidt usikker på hvad det er du er uenig i, for uanset hvad du skriver, så bruger en 2,5” diske meget mindre strøm end en 3,5”.

Hvis man har behov for 2,5 TB – hvilket er en del mere end mit behov – så vil man med 5x 2,5” 500GB diske kunne gøre det med mindre strømforbrug end en enkelt 3,5” disk. Og da man jo ikke kan få en 2,5TB 3,5” disk, så skal der jo minimum 2 til, hvilket så betyder over dobbelt strømforbrug.

 

Til top
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 09:46

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:


Dit strømforbrug er lidt højt, ikke? Det kunne godt være dit grafikkort. (Har ikke lige checket.)  Ja, nu har du jo alligevel brugt en formue.

Jo det er da på mange måder ikke gratis at have et mediacenter, men om strømforbruget er for højt i forhold til hvad det kunne være er jeg i tvivl om – husk på at alene FloppyDTV kortet bruger små 10W og dem er der jo to af og hertil PVR-500 kortet som bruger noget tilsvarende (det vil være et kedeligt mediacenter uden).

Hvis man har en helt almindelig DVD/HDR optager, så bruger den ca. 40W, hvilket jo er en del mindre, men den kan jo også kun en brøkdel af hvad et mediacenter kan.

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu