Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
|
Sendt: 21-Januar-2008 kl. 07:42 |
Ja nu er brand måske overdrevet, men der gik faktisk ild i en fax på mit kontor for ca. 10-12 år siden. Det samme skete i en af mine kollegaers PC. Der skete ikke noget alvorligt, idet ilden "blev inde" i kabinettet og slukkede af sig selv
Ville bare ikke undlade at nævne det, og det er selvfølglig op til pharmer om han vil bruge det til noget.
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 21-Januar-2008 kl. 09:52 |
Der er intet til hindre for, at man kan have en computer kørende, helt uden noget kabinet.
Jeg har tit gjort dette ved at have bundkortet på en gummi/skum plade, og så ellers monteret det hele så det bare ligger ved siden af/rundt om. Selv PCI kortene kan sagtens stå fast (dog uden garanti) i soklerne. Og det er reelt set det eneste problem der er med det, altså PCI kortene, at de ikke kan skrues fast. Hvis man kan løse dette problem, så er der intet til hindre for, at lave en computer helt uden kabinet.
|
|
 |
Gormack
Bruger
Oprettet: 06-Marts-2007
Point: 50
|
Sendt: 21-Januar-2008 kl. 12:51 |
Kandersen skrev:
Der er intet til hindre for, at man kan have en computer kørende, helt uden noget kabinet.
Jeg har tit gjort dette ved at have bundkortet på en gummi/skum plade, og så ellers monteret det hele så det bare ligger ved siden af/rundt om. Selv PCI kortene kan sagtens stå fast (dog uden garanti) i soklerne. Og det er reelt set det eneste problem der er med det, altså PCI kortene, at de ikke kan skrues fast. Hvis man kan løse dette problem, så er der intet til hindre for, at lave en computer helt uden kabinet.
|
Du har ret i at der ikke teknisk er noget til hinder for at samle en PC uden kabinet, jeg ville dog være meget påpasselig med et sådan setup.
Du er ekstremt følsom overfor fremmed objekter, kondens, insekter, støv osv.
|
 |
Nagash
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
|
Sendt: 21-Januar-2008 kl. 16:10 |
Har du kigget indenfor i dit kabinet for nylig? Der er ingen forhøjet risiko for de ting du nævner der.
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 21-Januar-2008 kl. 17:58 |
Gormack skrev:
Du har ret i at der ikke teknisk er noget til hinder for at samle en PC uden kabinet, jeg ville dog være meget påpasselig med et sådan setup.
Du er ekstremt følsom overfor fremmed objekter, kondens, insekter, støv osv.
|
Ingen af delene holder et kabinet ude i dag, så på den led er der intet nyt fra fronten.
|
|
 |
Gormack
Bruger
Oprettet: 06-Marts-2007
Point: 50
|
Sendt: 21-Januar-2008 kl. 19:56 |
I teorien har I ret, men jeg vil stadigvæk holde på at en PC vil holde længere/have færre problemer hvis den står i et der til indrettet kabinet fremfor frit stående på dit bord.
|
 |
pharmer
Junior bruger
Oprettet: 02-Januar-2007
Point: 44
|
Sendt: 22-Januar-2008 kl. 13:14 |
Den kommer til at stå i et skab, så satser på at det ikke bliver det store problem. Så mange insektproblemer har vi heller ikke hos os.
Og oddsene for at den til gengæld bliver renset for støv engang imellem er væsentlig højere.
Tak for de mange svar.
Når det engang lykkes for mig, skal jeg nok uploade nogle billeder.
Jeg skal lige have en ven hjem fra verdensomrejse, til at hjælpe mig med samlingen, før jeg kan gå igang
|
 |
mibu
Bruger
Oprettet: 23-November-2006
Point: 93
|
Sendt: 22-Januar-2008 kl. 21:00 |
Der er, som andre har sagt, intet teknisk der taler imod at bygge sin PC ind i et skab. Du skal bare sørge for at ledninger osv er godt isoleret, og ført rundt så det er til at komme til med sine store fedtede hænder.
Jeg har samlet på gode gamle arkade maskiner, og her er det også et træ-skab det hele er bygget ind i.. Sammen med en CRT skærm og diverse lamper også. Føre du kabler fornuftigt, og søger for at det er til at komme til derinde, så vil jeg mene at brand-faren er lige så lille som havde du skidtet i et normalt kabinet.
|
/Michael
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
|
Sendt: 22-Januar-2008 kl. 23:24 |
Jeg fatter ikke at man ikke kan forstå min pointe
1. Jeg er helt sikker på at det er muligt at bygge en fin PC i et skab
2. En PC bygget i et skab kræver at der bliver ført nogle ledninger. Det er både 230/12/5 volt
3. Hvis der går ild i det her så kikker forsikringsselskabet IKKE på om det er lovligt, men udelukkende på om det er groft uansvarligt
4. finder de det groft uansvarligt, og får medhold i retten, så er der ingen erstatning for din dejlige 8. mill hytte
Så det her går ikke så meget på om i har haft x antal fede instalationer kørende, men i højere grad om forsikringen ved et eventuelt uheld dækker eller ej
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
 |
mibu
Bruger
Oprettet: 23-November-2006
Point: 93
|
Sendt: 23-Januar-2008 kl. 13:24 |
Jeg kan skam godt forstå din pointe. Men jeg mener ikke den holder. Går der virkelig ild i dit normale metal-kabinet, så handler det lige så meget om at du ikke har ting liggende tæt på der ikke også kan gå ild i (f.eks. noget papir oven på ens lille tower).
Jeg har set arkade-kabinetter hvor der er gået ild i strøm-forsyningen - og her var det også brændt ud af sig selv.
Det du beskriver er en serie hændelser der kan gå lige galt, uanset hvor de opstår. Faren er minimal. Du skal jo tænke på, at der ingen grund er til at splitte den PSU ad. Du får 220v ind i den via et stik på samme måde som i en normal PC. Og 12V kablerne fordeles videre ud via Y-stik osv som normalt. Den eneste forskel er, at det er træ det sidder på, og ikke i metal kabinet.. Som iøvrigt også findes i plastik der sikkert brænder lige så let når der først går ild i skidtet.
Jeg vil gerne se et bevis på at dette skulle være mere farligt end i et metal-kabinet. I så fald, så skulle der været opstået en masse brænde i 80'erne på diverse grillbar og arkade-haller pga disse maskiner. For tro mig, det var ikke lige kønt altsammen dengang.
|
/Michael
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
|
Sendt: 24-Januar-2008 kl. 00:04 |
Som sagt, jeg ville ikke undlade at nævne at forsikringen kunne gøre gældende at man ikke selv må rode med stærk/lavstrøm, og er der gået ild i lortet, så vil de gøre at for at ungå betaling.
Skal vi ikke bare lade den blive ved det og lade det være op til spørgeren om han vil gøre det ene eller det andet. Jeg synes vi skal lægge den død her. Tak for diskussionen
Redigeret af MCenterFreak - 24-Januar-2008 kl. 00:04
|
|
 |
Nagash
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
|
Sendt: 24-Januar-2008 kl. 12:47 |
Stærkstrøm må du ikke lege med uden HFI'en er slået fra på el-tavlen ned, svagstrøm derimod, må du rode alt det med du lyster. Men at skrue en strømforsyning fast i et stykke træ, er ikke at lege med strøm overhovedet. Hvis du derimod skiller strømforsyningen ad, så er det straks noget helt andet.
|
 |